به گزارش جام جم آنلاین، در سال 1279 اولین خودرو توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد کشور شد. این در حالی است که استفاده از خودرو تا سال 1305 مختص دربار بود و از این سال به بعد خودرو مورد توجه عامه مردم قرار گرفت و به این طریق خودروهای وارد شده به کشور افزایش یافت.
جالب است بدانید در حدود 120 سال پیش کالسکه ای سلطنتی در وین به دستور ناصرالدین شاه ساخته می شود اما شاید ناصرالدین شاه هیچ گاه فکر نمی کرد در شاه عبدالعظیم توسط میرزا رضای کرمانی ترور شود و در راه بازگشت جنازه اش به صورت نمادین در همان کالسکه نشانده شود تا اوضاع و شرایط متشنج نشود.
با ورود به سالن تماشاگه کنار در ورودی موزه سمت راست دو کالسکه قدیمیمتعلق به 150 سال پیش خود نمای میکند، اولین کالسکه که به رنگ آبی فیروزهای و طلایی مزین شده و به کالسکه نادری معروف است که به سفارش ایران در وین ساخته شده و کالسکه دوم نیزکه به کالسکه تاجگذاری شناخته میشود و در اتریش ساخته شده است؛ این کالسکه نیز در زمان قاجار به رنگ آبی فیروزهای و طلایی مزین بود؛ اما در زمان پهلوی رنگ آن به مشکی و طلایی تغییر کرد.
سمت چپ سالن نیز قدیمیترین خودروی موجود در ایران که یک موریس آکسفورد قرمز رنگ است خود نمایی میکند؛ این خودرو که در سال 1912 تولید شده به موتوری با ظرفیت 1018سی سی مجهز است که 10 اسب بخار قدرت تولید میکند.
در کنار موریس آکسفورد، رولز رویس اولین خودروی که توسط احمد شاه قاجار وارد کشور شده آرام گرفته است. در مجموع از این خودرو هشت هزار دستگاه در سال 1906 تولید شده که از ویژگیهای جالب این خودرو میتوان به این نکته اشاره کرد که خودرو مذکور از قابلیت روشن شدن با هندل و سویچ برخوردار است. این خودرو مجهز به موتور شش سیلندر خطی است و حداکثر سرعت آن 80 کیلومتر در ساعت میباشد.
بنز 500 K نیز از نادرترین خودروهای دنیا است که در سال 1934 میلادی طراحی شد، این خودرو یکی از ارزشمندترین خودروهای موزه است که گذشتههای دور و پرفراز و نشیب خودروسازی جهان و شروع ساخت خودروهای سریع امروزی را یادآور می شود. این خودرو اولین خودرو سریع طراحی شده در جهان است که سرعتی برابر با 200 کیلومتر در ساعت دارد و در مجموع 354 دستگاه از این خودرو در دنیا تولید شده است.
در میان رولز رویسهای موزه، خودرو احمد شاه قاجار که یک رولزرویس سیلورگوست دهه 20 است و نیز رولز رویس فانتوم 4 بیش از سایر مدلها خود نمایی میکند. از مدل رولز رویس فانتوم 4 در مجموع 18 دستگاه در جهان تولید شده که از این تعداد تنها یک مدل آن ضد گلوله است که این خودرو نیز توسط احمد شاه قاجار وارد کشور شده است. رویس فانتوم 4 دارای شیشههای قطور بوده و هیبتی در حد یک تانک دارد، این خودرو هشت سیلندر است و سرعتی معادل 260 کیلومتر در ساعت دارد. بنزهای 600 در گوشه دیگر سالن با قامتی کشیده ساخت خودروهای لیموزین را به رخ بینندگان میکشد.
انواع لامبورگینی، فراری و پورشه با سرعت 310 کیلومتر در ساعت یعنی حدود سه برابر حداکثر سرعت مجاز اتوبانهای ایران، لحظاتی انسان را میخکوب میکند. لامبورگینی کانتاش که هنوز پس از حدود 30 سال ظاهری فریبنده و مجذوبکننده دارد یا فراری BB و نهایتا پورشههای رویایی جزو خودروهای این موزه هستند.
در این میان خودروی کورسی کوچکی که سه آرم بزرگ دارد نیز به چشم میخورد. این خودرو توسط پورشه، بنز و فولکس که سه کمپانی بزرگ هستند تولید شده است.
در کنار این خودروهای لیموزینی خود نمایی میکند که برای اولین بار و به منظور دید بهتر چراغهای آن روی سپر نصب شده است. موتور این خودرو شش سیلندر خطی است که به بیش از شش کیلو طلا مجهز است.
کنتینانتال سفیدرنگ با بیش از شش متر طول و با تودوزی مخمل بنفش که انسان را مجذوب خود میسازد. در گوشه دیگر سالن رولزرویس قرار دارد. همچنین فانتوم و یک فورد قدیمی با چمدانهای روی باربند آن از دیگر خودروهای این سالن هستند.
کرایسلر c300 که طراحی آن توسط ایتالیا صورت گرفته نیز از برترینهای این تماشاگه است این خودرو به تجهیزاتی مانند کولر، بخاری و گرامافون مجهز است و تمام بخشهای فلزی این خودرو از آبطلا است این خودرو دارای موتور هشت سیلندر خورجینی است که میتواند 300 اسب بخار قدرت تولید کند.
لامبورگینی کانتاش نیز یکی از خودروهای موجود در تماشاگه است که در سال 1974 میلادی تولید شد این خودرو به موتور 12 سیلندر خطی با 3900سی سی قدرت مجهز است که توانایی 370 اسب بخار قدرت را دارد.
خودروهای موجود در موزه خودرو تهران ، خودروهایی هستند با برند آلفا رومئو، فراری، لامبورگینی، کرایسلر، رولزرویس، کادیلاک، جگوار، بنتلی و بنز که در حال حاضر ردپایی از نسل جدید این خودروها در کشور پیدا نمیشود. موزه خودرو در ایام نوروز پذیرای علاقه مندان است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد