تا چند روز دیگر همزمان با از راه رسیدن بهار؛ بزرگ‌ترین تعطیلی‌های سنتی ما ایرانی‌ها از راه می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۹۲

یکی از سنتی‌ترین دلخوشی‌های ما در نوروز نیز رفتن به مسافرت به قصد دیدار از دوستان و آشنایان یا بازدید از مکان‌های جدید و استراحت وسیاحت است. اگر خودروی سواری شخصی داریم که می‌خواهیم از آن برای سفر و پیمودن مسیر استفاده کنیم؛ لازم است در این چند روز باقی‌مانده مقدماتی را فراهم کرده، دستی به سر و گوش وسیله خود بکشیم و در کنار آن پاره‌ای اطلاعات مهم را نیز جمع‌آوری نماییم. در این بخش تلاش می‌کنیم به همه مواردی که یک راننده برای هرچه بهتر انجام شدن مسافرتش لازم دارد را مورد بازبینی قرار دهیم. در کنار این اگر هم با سایر وسایل حمل ونقل عمومی به سفر می‌روید، باز هم اطلاعات درج شده در ذیل کمکتان می‌کند که بروید به سفر؛ به سلامتی و خوشی...

معاینه فنی؛ برگه سلامت

اگر از عمر خودروی شما بیش از 5 سال گذشته است حتما برای گرفتن برگه معاینه فنی اقدام کنید. هرچند روزهای آخر سال با ازدحام دیگر همشهریان جلوی مراکز معاینه فنی مواجه شده و مجبور به گذراندن ساعات طولانی برای انجام آزمایشات مختلف هستید. در هر حال و هر طور شده در ساعات ابتدایی روز به نزدیک‌ترین مرکز معاینه فنی محل سکونت خود بروید تا هم زودتر به برگه سلامت فنی خودروی خود برسید و اگر هم نتایج آزمایشات آنچنان که انتظارش را داشتید نبود و با معایبی روبه‌رو شدید زمان کافی برای برطرف کردن آن داشته باشید.

بیمه شخص ثالث؛ واجب‌تر از هفت‌سین

برگه بیمه شخص ثالث خودروی خود را از میان سایر مدارک بیرون آورده و مجددا تاریخ انقضای آن را بررسی نمایید. امکان دارد در میان شلوغی‌های خرید آخر سال متوجه نزدیک بودن تاریخ انقضای آن نشده باشید و بدون آن‌که برای تمدید آن اقدام نمایید پا در سفری بگذارید که خدای ناکرده حوادث غیرمترقبه آن کام شیرین شما را تلخ نماید. هرچند کارگزاران بیمه چند روزی به پایان مدت بیمه‌نامه شما را از این مهم باخبر می‌کنند، اما امکان دارد یا آنها کار حرفه‌ای خود را فراموش کرده‌ باشند یا شما موفق به پاسخگویی تماس تلفنی آنها نشده باشید. همچنین علاوه بر این‌که خیالتان از بابت بیمه خودرو راحت می‌شود، مانع از پرداخت هزینه‌های مربوط به جریمه ماموران پلیس نیز می‌شوید.

بازدید فنی فراموش نشود

اگر کارکرد خودرویتان عادی است و شما نگرانی‌ای از بابت آن ندارید؛ باز هم زمانی برای چکاپ آن نزد کارشناسان متخصص در نظر بگیرید. بازبینی سیستم ترمز، روغن موتور، اطمینان از سلامت تسمه‌ها همچون تایم، دینام و کولر، سطح مایع خنک‌کننده و اطمینان از وجود ضدجوش و ضدیخ درون آن از مواردی است که نباید مورد فراموشی قرار بگیرند. لاستیک‌ها را نیز از قلم نیندازید. آنها را بازرسی کنید و اگر مدت طولانی است که از آنها در همین حالت استفاده می‌کنید با جابه‌جا کردن و بالانس مجدد به افزایش طول عمر آنها کمک نمایید. اطمینان از میزان باد آنها را نیز فراموش نکنید. زیرا هم در میزان مصرف سوختتان تاثیر دارند و هم در تعلیق بهتر خودرو. اگر تیغه‌های برف‌پاکن نیز دچار فرسودگی گردیده‌اند آنها را تعویض نمایید و اگر نمی‌خواهید دچار هزینه زیادی نشوید می‌توانید فقط قسمت لاستیکی آن را تهیه کرده و با نمونه فعلی جایگزین کنید.

شماره مکانیک خود را داشته باشید

بعضی اتفاقات غیرمترقبه‌ای که در طول سفر رخ می‌دهند و مانع حرکت خودرو می‌شوند در نگاه اول شاید بسیار حاد و پیچیده به نظر برسند، اما در نهایت به دلیل یک اختلال کوچک در قطعه خاصی به وجود می‌آیند که آگاهی از آنها کمک بزرگی به برطرف کردن آن خواهد کرد. اگر کمی فنی و به قول معروف دست به آچار باشید با یک تماس کوتاه با مکانیک خودروی خود و گرفتن راهنمایی‌های لازم می‌توانید خیلی راحت نقص موجود را برطرف کنید. این تماس‌ها و صحبت‌های غالبا کوتاه شما را از پرداخت هزینه‌هایی نسبتا گزاف در طول سفر نجات خواهد داد.

لوازم یدکی ضروری همراه داشته باشید

هرچقدر هم خودرویتان بی‌آزار و سالم باشد، اما فراموش نکنید که برخی قطعات کارکرد مشخصی نداشته و هر آن امکان خرابی آنها وجود دارد؛ خصوصا اگر از قطعات مجهول‌الهویه و به قول معروف تقلبی استفاده کرده باشید. بنابراین توصیه می‌شود از انواع فیوزهای خودرو یک نمونه همراه داشته باشید. همراه داشتن تسمه دینام و تایم نیز ضرری نخواهد داشت. خصوصا اگر از خودرویی استفاده می‌کنید که آنچنان همه‌گیر نیست این موارد را جدی‌تر بگیرید و اگر می‌توانید در کنار اقلام ذکر شده بالا یک مغزی پمپ بنزین نیز به همراه ببرید. این احتمال را در نظر بگیرید که تعمیرکاران سیار هنگام مواجهه با مشکل شما با فقدان این گونه قطعات روبه‌رو شوند و در آن حوالی نیز فروشندگان این قطعات خاص وجود نداشته باشد و مجبور به حمل خودروی خود با یدک‌کش‌ بشوید. در نظر گرفتن فضای کوچکی در صندوق عقب برای این چند قلم می‌تواند شما را از پرداخت هزینه‌های بعدی نجات دهد.

وسایل نقلیه عمومی راهکاری دیگر برای سفرهای نوروزی

نداشتن خودروی شخصی، خراب بودن یا آماده نبودن آن در این ایام و حتی فرار از ترافیک‌های جاده‌ای در نوروز نمی‌توانند دلایل قانع‌کننده‌ای باشند برای این‌که نتوانید یا نخواهید نوروزتان را بدون سفر بگذرانید. اگر به هر دلیل امکان استفاده از وسیله نقلیه شخصی ندارید و دلتان سفر می‌خواهد فقط کافی است مقصد و برنامه زمان‌بندی رفت و برگشت‌تان را مشخص کنید. اتوبوس، قطار و هواپیما امکاناتی هستند که می‌توانند بخوبی شما را در برگزاری یک سفر نوروزی دلچسب همراهی کنند. به مدد پیشرفت امکانات و تکنولوژی، وسایل حمل و نقل عمومی کشورمان به رشد بسیار خوبی رسیده است و اتوبوس‌های مدرن، واگن‌های قطار شیک براحتی می‌توانند تمام انتظارات شما از یک وسیله نقلیه برآورده کنند. سفرهای هوایی هم گزینه بسیار خوبی است، اما به دلیل گرانقیمت بودن و همچنین سهل‌الوصول نبودن بلیت‌های آن شاید نتواند گزینه مناسبی برای عموم مسافران به نظر برسد. در ایام نوروز برنامه‌های ویژه‌ای از سوی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی برای خدمت‌رسانی اجرا می‌شوند و با استفاده از سیستم‌های خرید آنلاین براحتی می‌توانید بلیت‌های رفت و برگشت و حتی صندلی‌های خود را از قبل انتخاب کرده و با خاطری آسوده چمدان‌هایتان را ببندید. توصیه می‌شود پس از خرید و ثبت بلیت‌ها، یکی دو ساعتی قبل از حرکت در محل مقرر حضور داشته باشید تا هم زمان کافی برای بارگیری چمدان‌هایتان وجود داشته باشد و هم نگرانی حذف نوبت و واگذاری آن به مسافران فهرست انتظار از بین برود. ضمنا مدارک شناسایی معتبر خود و همراهانتان را نیز در دسترس داشته باشید؛ زیرا استفاده از بلیت‌های خریداری شده صرفا برای شخص ثبت‌نام شده مقدور می‌باشد و ماموران هنگام سوار شدن آنها را کنترل خواهند کرد.

سفر بین‌المللی با خودرو

اگر برای این نوروز، سفر به یکی از کشورهای همسایه را هدف قرار داده‌اید و تمایل دارید با خودروی خود به آنجا بروید آگاه باشید که این فقط یک رویا نیست و برای انجام آن کافی است فرآیند کوتاهی را انجام دهید.

در ابتدا باید با خودروی خود به یکی از مراکز گمرک در شهر محل سکونت خود رفته و با پرداخت مبلغی در حدود 500 هزار ریال برگه موسوم به کاپوتاژ تهیه کنید. بعد از آن باید به یکی از مراکز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی رفته و نسبت به گرفتن گواهینامه بین‌المللی، کارت خودروی بین‌المللی و پلاک بین‌المللی اقدام کنید. این فرآیند به همراه حق عضویت یکساله کانون نیز چیزی در حدود
پنج میلیون ریال برایتان هزینه خواهد داشت. این نکته را هم بدانید که نصف این مبلغ مربوط به پلاک بین‌المللی بوده که دائمی است و مختص خودروی شما صادر می‌شود. برگه کاپوتاژ، گواهینامه، کارت ماشین و حق عضویت یکساله هستند و پس از آن باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید. دانستن این نکته نیز بسیار مهم است که پس از یک‌سال برگه کاپوتاژ را یا باطل کنید یا دوباره تمدید کنید. در غیر این صورت بابت هر یک روز تاخیر مبلغی را به عنوان جریمه باید پرداخت کنید. تمام این فرآیند اگر ساکن تهران هستید و صبح زود آغاز کنید بیشتر از 4 ساعت طول نخواهد کشید.

برای خروج از مرز نیز حتما از ساعت کاری آن اطلاع حاصل نمایید. برخی مبادی خروجی مانند مرز بازرگان در طول شبانه‌روز به فعالیت مشغول هستند و برخی دیگر همچون مرز رازی از ساعت 8 تا 14 به خدمت‌رسانی مشغولند. توصیه می‌شود با اطلاع از زمان کار آنها، برنامه سفر خود را به طور دقیق برنامه‌ریزی نمایید تا دچار سرگردانی نشوید. برای ورود به برخی از کشورها نیز باید برای خرید بیمه آن کشور اقدام نمایید. ترکیه یکی از این کشورهاست که شما باید برای تردد در خاک آن کشور بیمه‌نامه سه‌ماهه خریداری نمایید که مبلغی در حدود 170 لیر برایتان هزینه خواهد داشت. به دلیل گرانتر بودن سوخت در کشورهای همسایه توصیه می‌شود در آخرین پمپ بنزین داخل کشور باک خودروی خود را پر کنید.

محمدرضا نجفی شاهکوهی - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها