شایعات پزشکی

کلسترول؛ بد یا خوب

کلسترول بد وجود ندارد؛ این یکی از خبرهای جنجالی اخیر است که صدای بسیاری از متخصصان تغذیه را درآورده چون برخلاف گفته‌های متخصصان و براساس بررسی 15ساله متخصصان آمریکایی، کلسترول بالا در بدن، نشانگر سالم بودن کبد فرد است و چربی‌های اشباع شده و کلسترول در رژیم غذایی، علت و عامل بیماری عروق کرونر قلب نیست.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۹۵

به گفته دکتر استیون نیسن، متخصص قلب، ما دهه‌ها در اشتباه بودیم . نباید مردم را به کاهش مصرف غذاهای حاوی کلسترول تشویق کنیم و تنها درباره شکر، این ممنوعیت‌ها باید اعمال شود. همچنین قسمت عمده‌ کلسترول در بدن توسط کبد تولید می‌شود‌. این ماده برای عملکرد سلول‌های عصبی شما ضروری است.

بد نیست بدانید، پروفسور ریورز دایموند از محققان دانشگاه هاروارد، این نظریه را یکی از عجیب‌ترین نظریه‌های ده سال گذشته می‌داند و معتقد است، نمی‌توان با یک تحقیق، تمام علم را زیرسوال برد، چرا که اعلام بی خطر بودن مواد غذایی حاوی کلسترول بد بالا می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود و نتیجه سال‌ها تلاش برای حذف کلسترول بد از سبد غذایی مردم را نابود کند.

به گفته پروفسور دایموند، نباید فراموش کنیم که کلسترول، نیاز بدن و پیش‌ساز ویتامین ‌D است و مثلا اگر در خانم‌ها وجود نداشته باشد، هورمون‌های زنانه وجود نخواهد داشت. همچنین کلسترول زمینه‌ساز ساخته شدن هورمون‌های استروئیدی در بدن مثل هورمون‌های جنسی و کورتیزول است. پس این چربی بر خلاف باور عموم نه‌تنها همیشه خطرناک و مضر نیست، بلکه جزو ترکیبات بسیار مهم و حیاتی بدن محسوب می‌شود، اما چیزی که بیشتر از آن می‌ترسیم، افزایش میزان کلسترول بد خون است.

رسوب کلسترول در جدار رگ‌ها باعث تصلب شرائین می‌شود؛ مشکلی که در رگ‌های کوچک قلب، سکته قلبی و در رگ‌های مغزی، سکته مغزی ایجاد می‌کند و اگر انسداد در عروق کلیوی باشد، گرفتگی عروق کلیوی را به همراه خواهد داشت. دکتر شوان لیوو، از محققان برجسته استرالیا نیز انتشار نتایج تمام تحقیقات علمی را چندان قابل استناد نمی‌داند و بر این باور است که کمبود کلسترول خوب خون، باعث حمله قلبی می‌شود، اما این بدان معنی نیست که کلسترول بد هم چنین تاثیری دارد. اولین اقدام برای ایجاد توازن میان کلسترول خوب و بد، حفظ تناسب اندام و خلاص شدن از شر اضافه وزن است.

به عنوان مثال، اگر فردی از 20 سالگی به بعد کمترین میزان افزایش وزن را داشته باشد و این ثبات وزن را در سنین بالا حفظ کند یا کمتر از پنج کیلو اضافه وزن داشته باشد، براحتی قادر خواهد بود، جلوی ابتلا به بیماری‌هایی مثل چربی خون، فشارخون، دیابت و بسیاری از مشکلات قلبی ـ عروقی را بگیرد، اما افرادی که افزایش وزن ناگهانی دارند، معمولا چربی در ناحیه شکمی و پهلوهایشان جمع می‌شود و متاسفانه سلامتشان به خطر می‌افتد، چون در معرض ابتلا به بیماری‌های گفته شده قرار خواهند گرفت. از طرفی کبد ذراتی را هم در بدن می‌سازد که در خون، گردش و کلسترول رسوب شده در رگ‌ها را جمع می‌کنند. این ذرات همان اچ.دی.ال هستند. با این حساب، وقتی کلسترول خوب شما بالاست یعنی این ذرات توانسته‌اند کلسترول بد را از بافت‌های بدن پاکسازی کنند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها