صنعت گل محلات که در سال های اخیر بخش مهمی ازتولید وصادرات گل کشور را به خود اختصاص داده، با مشکلات مختلفی ازجمله روش های تولید سنتی، هزینه بالای تولید و همچنین موانع صادراتی روبه رو است.
کد خبر: ۱۰۰۷۸۸۴

به گزارش مهر، شهرستان محلات که یکی از مناطق مستعد کشور در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی است در حالی از نظر تنوع و مقدار تولید رتبه اول و دوم کشور را دارد که در زمینه توسعه صادرات به شدت نیازمند حمایت است.

شهر محلات بزرگ‌ترین منطقه کشور از نظر میزان سطح زیر کشت گل است و در زمینه تنوع تولید گل مقام اول و از نظر مقدار تولید مقام دوم را در کشور دارد. سابقه تولید گل در محلات به 80 سال پیش باز می‌گردد و این شهرستان از پیشگامان تولید و توسعه صنعت گل و گیاهان زینتی در کشور محسوب می‌شود.

سال هاست که تولید کنندگان گل و گیاهان زینتی در این منطقه به تولید انواع گل مشغول هستند و بی دلیل نیست که محلات را پایتخت گل و یا هلند ایران معرفی می کنند.سهم بسزایی از اشتغال شهرستان محلات به تولید گل و گیاهان زینتی وابسته است و وجود آب و هوای مطبوع و معتدل و مناسب برای پرورش گل و گیاهان زینتی، این صنعت را در محلات به یکی از عمده ترین مشاغل تبدیل کرده است.

در زمینه صنعت گل و گیاهان زینتی، وجود برخی از مشکلات و موانع سبب شده آنطور که باید نتوانیم به جایگاه مدنظر خود دست یابیم که از جمله این عوامل می توان به هزینه های بالای تولید، روش های سنتی تولید، بهره وری پایین و همچنین موانع و مشکلات حوزه صادرات اشاره کرد.

*روش های تولید در صنعت گل به روز نیست

یکی از تولیدکنندگان گل محلات در گفت و گو با مهر اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های شهرستان محلات برای تولید گل، صادرات گل و گیاهان زینتی این منطقه چشم انداز بسیار روشنی دارد چرا که کشور ما در منطقه‌ای است که کشورهای مصرف‌کننده گل مانند عراق، افغانستان، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در اطراف ما قرار دارند و این یک فرصت طلایی برای صادرات گل است.

مصطفی محمدی افزود: گل کالایی است که به عنوان صادرات غیرنفتی ارزآوری بسیار خوبی دارد و با توجه به مشکلات آب در کشور، به نسبت تولید محصولات زراعی، از صرفه اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است.

این فعال عرصه تولید گل و گیاه خاطرنشان ساخت: گل به دلیل نگاه فانتزی به آن، هنوز جایگاه خود را در خانواده‌های ایرانی باز نکرده، در صورتی که در کشورهای پیشرفته تبلیغات مناسبی در این زمینه صورت می گیرد.

وی مهم‌ترین مشکلات صادرات گل در محلات را عدم پشتیبانی دولت از صادرات بخش خصوصی در زمینه گل، سنتی بودن تولید و افزایش هزینه تولید، ضعف در بسته‌بندی، مشکلات زیرساختی و حمل و نقل، فقدان بازاریابی مناسب و شناخت کشش بازار و به روز نبودن روش های تولید گل عنوان کرد.

*ارزآوری بالای حمایت از صنعت گل

پژمان آزادی، رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات در این رابطه به مهر گفت: حمایت از صنعت گل، سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات به دنبال خواهد داشت که این رقم معادل یک سوم صادرات محصولات باغبانی و 15 درصد کل صادرات محصولات کشاورزی کشور است.

وی افزود: عمده‌ترین مشکل صنعت گل در محلات، تفکر سنتی است که تمایل به به‌کارگیری ابزارها و امکانات نوین را کاهش می‌دهد که در این زمینه پژوهشکده با اجرای برنامه‌های ترویجی و تشکیل نشست‌های هم‌اندیشی با تولیدکنندگان گل و دعوت از متخصصان، آنان را به سمت سرمایه‌گذاری برای کشت‌های نوین و درآمدزا ترغیب می‌کند تا بتوانند علاوه بر افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید، قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها