بهمن امسال ماموران پلیس موفق به دستگیری اعضای یکی از باند‌های تولید، پخش و توزیع مواد‌مخدر شدند و خبر این عملیات دستگیری در خبرگزاری و روزنامه‌های گوناگون منتشر شد.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۶۲

ابعاد فعالیت این باند باعث شد برنامه «نما دو» این هفته به تشریح جزئیات بیشتری از فعالیت اعضای باند کژدم بپردازد.

نحوه فعالیت اعضای باند

این گروه سوداگر، آشپرخانه تولید مواد مخدر خود را در یکی از ساختمان‌های متروکه اطراف شهر انتخاب کرده و در آنجا به تولید انبوه مواد مخدر صنعتی ازقبیل شیشه و دیگر مواد روانگردان مشغول بودند.

یکی از افرادی که به عنوان اعضای اصلی این باند دستگیر شده بود با اعلام پشیمانی از فعالیت خود گفت: من را در حین رانندگی در جاده دستگیر کردند. من واقعا فریب خوردم. حتی به صورت دقیق نمی‌دانستم چه موادی را جا به‌جا می‌کنم و فقط به‌خاطر پول، بسته‌هایی را که به من می‌دادند از جایی به جای دیگر می‌بردم.

او همچنین ادامه داد: حالا هم فقط خدا می‌داند که چه حکمی قرار است برایم رقم بخورد. فقط می‌خواهم به دیگران بگویم کاری را که نمی‌دانید انجام ندهید و به خاطر پول بیشتر خود را درگیر نکنید.

فرد دیگری نیز که به عنوان آشپز این کارگاه یا آشپزخانه دستگیر شده بود، درباره چرایی همکاری‌اش با این باند عنوان کرد: من خیلی اشتباه کردم. واقعا از کارم پشیمانم. من در این مدت نتوانستم پول زیادی به دست بیاورم و حالا نمی‌دانم عاقبت کارم چه می‌شود. کار‌هایی که انجام دادم ارزش این وضعیت را نداشت. اولش هرچه کردم از روی ناچاری بود اما خب اشتباه بود. وارد شدن در کار تولید مواد مخدر از اول تا آخرش اشتباه است و من تازه به این موضوع پی بردم. کاش فرصت جبران داشتم.

کشف 37 کیلو شیشه

محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تولید مواد روانگردان در آشپزخانه‌های این باند اعلام کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی برخورد با مساله اجتماعی مواد مخدر در جامعه در اولویت کاری خود برخورد با شبکه‌های توزیع مواد روانگردان را قرار داده است. ما در همین راستا موفق به دستگیری یکی از مراکز تهیه و توزیع مواد روانگردان شدیم. این گروه مواد اولیه را از مرزهای غربی کشور قاچاق می‌کردند و به صورت غیرقانونی این مواد را به آشپزخانه منتقل و شیشه تولید می‌کردند.

وی همچنین ادامه داد: از این باند بیش از 37 کیلو ماده روانگردان آماده به توزیع، بیش از 120 لیتر ماده محلول شیشه که آماده به فرآوری و همچنین تجهیزات و امکاناتی که برای تولید مواد روانگردان استفاده می‌شد کشف شد. همچنین بخشی از مواد شیمیایی پیش‌ساز که به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود نیز در بازرسی‌های بعدی در این کارگاه پیدا شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سه نفر را که درارتباط با این باند دستگیر شده بودند اعضای اصلی دانست و گفت: این سه نفر از سرمایه‌گذاران اصلی گروه بودند و همچنین آشپز کارگاه نیز بین این سه نفر حضور دارد.

وی همچنین درباره نوع ترویج این مواد گفت: اکثر اعضای باندها مردم را تشویق به مصرف این مواد می‌کنند و از ضرر‌های آن هیچ حرفی نمی‌زنند. به عنوان مثال در بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه برای فروش مواد، آن را به عنوان داروی لاغری معرفی می‌کنند یا خیلی اوقات برای سرخوشی بیشتر به جوانان پیشنهاد می‌شود، در صورتی که این مواد جز آسیب رساندن به سیستم عصبی مغز و وابستگی شدید هیچ خاصیت دیگری ندارد.

عوارض مخرب شیشه

دکتر سید‌مهدی صابری، رئیس بخش معاینات روانپزشکی پزشکی قانونی تهران: شیشه یکی از مواد محرک روان است و برخلاف داروهای مخدر که باعث احساس آرامش و رخوت کوتاه‌مدت می‌شود و اساس گرایش به آن نیز همین است، موجب افزایش انرژی، تحرک و حس لذت کاذب می‌شود. به همین دلیل در مواقعی که فرد نیاز به تمرکز ذهنی بیشتر، انجام کارهای ظریف، افزایش احساس لذت، افزایش سطح هوشیاری یا توان بدنی دارد ممکن است به مصرف شیشه روی آورد و همین احساس انرژی کاذب یا افزایش هوشیاری و لذت، فرد را تشویق می‌کند که به مصرف شیشه ادامه دهد.

استفاده مکرر از شیشه موجب بروز تغییراتی در فعالیت‌های شیمیایی مغز می‌شود و بسته به این‌که فرد مصرف‌کننده به چه میزان مستعد بروز اختلال روانی باشد آثار گوناگونی را در او ایجاد می‌کند؛ به این معنا که اگر فرد زمینه اختلال روانی داشته باشد، حتی با یک بار مصرف شیشه دچار حالات روان‌پریشی خواهد شد علاوه بر آن تعدد دفعات مصرف و بالا رفتن مقدار مصرف نیز امکان بروز واکنش‌های ناخواسته و شدید روانی را افزایش می‌دهد. واکنش‌های افرادی که به مصرف شیشه وابسته شده‌اند به صورت حالاتی از خشم، پرخاشگری، سوءظن، بدبینی، افسردگی، بی‌تدبیری، عدم آرامش و ... بروز می‌کند، این امر رفتارهای غیرطبیعی را در افراد ایجاد می‌کند و اطرافیان به سهولت می‌توانند این تغییرات رفتاری را تشخیص داده و احتمال دهند که فرد به مصرف شیشه روی آورده است. البته مصرف شیشه آثار بد جسمانی هم به دنبال دارد که از آن جمله آثار ناخواسته گوارشی، ایجاد مشکلاتی در گردش خون، فساد دندان‌ها و ... است؛ هرچند بغرنج‌ترین و حادترین مساله در مصرف شیشه ایجاد همان علائم روان‌پریشی در افراد است که باعث جدا شدن فرد از واقعیت‌ها می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها