گیاه دارویی گل ختمی برای اولین بار به صورت دیم در استان چهارمحال و بختیاری کشت شد.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۵۴

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر امور باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از کشت گیاه گل ختمی به صورت دیم در این استان خبر داد و گفت: این گیاه برای اولین بار در نیم هکتار از اراضی پایلوت شهر اردل کشت شده است.

ابراهیم شیرانی میزان دانه مصرفی برای کشت گل ختمی در این مساحت را 2 کیلوگرم بیان کرد و افزود: این گیاه به صورت مستقیم با دستگاه کارنده در ردیف‌های 70 سانتیمتر و عمق 3 و نیم سانتیمتر کشت شد.

وی با اشاره به اینکه میانگین برداشت گل ختمی در هر هکتار 2 تا 4 تن است پیش بینی کرد: در خرداد ماه سال آینده یک و نیم تن گل از این زمین برداشت شود.

شیرانی اضافه کرد: گیاه گل ختمی را می‌توان به صورت تناوب با گیاهانی که خاک را از مواد غذایی خالی نمی‌کنند کشت کرد.

گل ختمی گیاهی از خانواده پنیرکیان به ارتفاع دو متر با گل‌های صورتی، قرمز و سفید می‌باشد.

برگ‌ها و گلبرگ‌های گل ختمی به شکل دم‌نوش و عرقیات در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه و زخم معده، مشکلات تنفسی و برونشیت کاربرد دارد.

*آغاز توزیع نهال مثمر در چهارمحال و بختیاری

شیرانی همچنین از آغاز توزیع زودهنگام 550 هزار اصله نهال مثمر در این استان خبر داد.

وی گفت: با توجه به میزان دما و شرایط آب و هوایی منطقه، توزیع نهال مثمر در استان چهارمحال و بختیاری حدود 15 روز زودتر از زمان میانگین سال های گذشته آغاز شد.

وی میزان نهال مورد نیاز در باغات چهارمحال و بختیاری را 550 هزار اصله بیان کرد و افزود: 300 هزار اصله نهال از این تعداد در 8 نهالستان موجود در استان و مابقی از استان‌های همجوار و با تأیید کمیته فنی نهال تأمین شده است.

شیرانی اضافه کرد: این نهال‌ها شامل انواع هسته دار مانند هلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو، آلو و بادام، دانه دار مانند سیب، به و گلابی و گردو بذری می‌باشد.

وی ادامه داد: نهال مورد نیاز طرح‌های بزرگ باغبانی موجود در استان نیز 500 هزار اصله است که با توجه به درخواست مالکان آن‌ها تأمین می‌شود.

وی از باغداران خواست ضمن خرید نهال لیبل دار از مراکز معتبر موجود در استان، ریشه آن‌ها را سریعاً در خاک قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها