نمایندگان مجلس دیروز با 176 رأی مخالف به استیضاح، برای سومین بار - پس از یک بار رأی اعتماد و دو بار استیضاح-‌ به ادامه فعالیت عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم رأی مثبت دادند.
کد خبر: ۱۰۰۳۹۶۷

به گزارش جام‌جم، بعد از سخنان موافقان ومخالفان در دو نوبت صبح و بعدازظهر استیضاح وزیر در روز گذشته، سرانجام نمایندگان با 74 رای مثبت، 176 رای منفی و پنج رای ممتنع از مجموع 257 نماینده حاضر به استیضاح عباس آخوندی رای ندادند. مهم‌ترین عامل استیضاح آخوندی، سانحه قطار مشهد ـ سمنان در 5 آذر در منطقه هفتخوان سمنان بود که به همین دلیل 45 نفر از هموطنانمان که بیشتر آنان از شهرهای آذربایجان شرقی بودند، درگذشتند. بعد از این سانحه در 14 آذر، طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 84 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد که بالاخره این استیضاح روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی؛ محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز، سیدمهدی مقدسی نماینده اراک، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، اکبر ترکی نماینده فریدن، احمد علیرضا بیگی و محمدحسین فرهنگی، نمایندگان تبریز و محمد دهقانی، نماینده طرقبه و چناران به بیان دلایلشان برای امضای درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی پرداختند و ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده دامغان و غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران نیز با استفاده از وقت دفاع وزیر در اظهاراتی از عملکرد آخوندی دفاع کردند و به عنوان مخالف استیضاح سخن گفتند.

این استیضاح که 13 محور داشت به عدم پاسخگویی به مطالبات اجتماعی در خصوص بحران‌ها و آسیب‌های شکل گرفته در سنوات گذشته، حال‌ و آینده،‌ وضعیت سیستم ریلی، علت به‌کارگیری نیروهای بازنشسته در این وزارتخانه، دلیل به‌کارگیری فرزند آخوندی در قراردادهای وزارتخانه و توسعه و فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به آخوندی در وزارت راه، وضعیت مسکن مهر، مخفی نگه داشتن توافقات خرید هواپیما، انجام کارهای حزبی در هیأت دولت، عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیت مدیران این شرکت،‌ دلیل توقف بررسی سانحه آنتونف 149 خط تهران- طبس،‌ پاسخگویی درباره چهار سانحه مرگبار هوایی و ریلی و پاسخگویی درباره کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس اشاره داشت.

آخوندی: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش می‌طلبم

وزیر راه و شهرسازی در دفاع از خود در جریان رسیدگی به استیضاح در مجلس با توجه به حوادث اخیر از مردم و نمایندگان مجلس بابت کوتاهی این وزارتخانه و دستگاه ذی‌ربط عذرخواهی کرد و گفت که رئیس جمهور استعفایش را نپذیرفته است.

عباس آخوندی به ارائه گزارش عملکردی از وزارتخانه تحت نظر خود پرداخت و تصریح کرد: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع‌کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری، دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتهامات برخی نمایندگان در جلسه استیضاح در مجلس درباره فعالیت دوشغله‌ها در این وزارتخانه و تخلف برخی نزدیکانش عنوان کرد: اگر هر کدام از فرزندانم کوچک‌ترین تخلفی کرده‌اند، اشد مجازات کنید؛ من نیز با شما همکاری می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها