ادامه بازتاب پیشنهاد مبهم 2003

در حالی که مقامات رسمی ایران و آمریکا سکوت پیشه کرده اند، ادعای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مبنی بر پیشنهاد ایران در سال برای مذاکره با آمریکا بازتاب های بیشتری پیدا می کند.
کد خبر: ۹۹۹۵۱

بر اساس این گزارشها که بعد از نشریات آمریکایی، در روزنامه های اروپایی و خاور میانه نیز انعکاس یافته است، ایران در آغاز حمله آمریکا به عراق خواستار مذاکره با آمریکا شده بود اما واشنگتن که در آن زمان از موضع قدرت برخوردار بود تقاضای تهران را رد کرد. به نوشته این رسانه ها اما شرایط بغرنج عراق و نیز بهای بالای نفت اوضاع را به نفع ایران تغییر داده است.
روزنامه واشنگتن پست در شماره روز یکشنبه گذشته خود نوشته است دولت جورج بوش در سال فرصت بزرگی را برای حل مشکلات خود با ایران از دست داد.
واشنگتن پست می افزاید پیشنهاد ایران که از طریق سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه آمریکا فکس شده بود شامل موضوعات زیادی از جمله همکاری ایران بر سر برنامه های اتمی خود، به رسمیت شناختن اسرائیل و خاتمه حمایت های مالی از گروه های فلسطینی بود.
این روزنامه می نویسد اما دولت بوش که معتقد بود حکومت ایران در آستانه فروپاشی است این پیشنهاد را بطور تحقیر آمیزی رد کرد و حتی با ارسال یک شکوائیه رسمی به سفیر سوئیس در تهران به اقدام او اعتراض کرد.
واشنگتن پست به نقل از فلینت لورت که در آنزمان کارشناس شورای امنیت ملی کاخ سفید بود می افزاید پیشنهاد تهران تلاشی جدی و قابل احترام برای حل و فصل مسائل ایران و آمریکا بود.
این روزنامه تاکید می کند که صحت سند پیشنهادی ایران در تماس با مقام های سابق ایرانی و آمریکایی تایید شده است. واشنگتن پست می نویسد که نشریه نیوزدی گزارش داده بود که این پیشنهاد توسط صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه تهیه و به تیم گالدیمن سفیر وقت سوئیس در تهران داده شد.
تریتا پارسی کارشناس موسسه کارنگی در واشنگتن نیز به واشنگتن پست گفت دولت آمریکا در آنزمان حتی حاضر نشد به پیشنهاد ایران پاسخ رسمی بدهد و این برخورد موضع گروه هایی را در ایران تقویت کرد که معتقدند تنها راه مذاکره و یا مقابله با آمریکا نه راه های مسالمت جویانه بلکه با آزار و اذیت این کشور است.

نشست نخست وزیران رژیم صهیونیستی در باره ایران
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها