نشست خبری فیلم سینمایی «رگ خواب» جدیدترین ساخته حمید نعمت‌الله در غیاب کارگردان فیلم در برج میلاد برگزار شد. در این نشست به نکات جالبی درباره مراحل تولید فیلم، شخصیت پردازی‌ و برخوردی که لیلا حاتمی در پشت صحنه فیلم با خبرنگاران داشت، اشاره شد.
کد خبر: ۹۹۹۱۶۹
دفاع همه جانبه لیلا حاتمی از رفتارش با خبرنگاران

به گزارش جام جم آنلاین ، این نشست با حضور معصومه بیات (فیلمنامه‌نویس)، فرشاد محمدی (مدیر فیلمبرداری)، سهند ترابی (چهره پرداز)، سهراب پورناظری (آهنگساز)، محمدرضا میرزا محمدی (طراح صحنه) و لیلا حاتمی، کوروش تهامی، لیلا موسوی، اصغر پیران بازیگران آن همراه بود. حمید نعمت‌الله که این روزها مشغول فیلمبرداری «شعله‌ور» در زابل است از طریق مکالمه تلفنی شنونده همه بحث‌ها بود و از غیبتش در میان خبرنگاران و اصحاب رسانه ابراز تاسف کرد.
لیلا حاتمی در ابتدای صحبت‌هایش از اتفاقات تلخی که در چند وقت اخیر افتاده ابراز ناراحتی کرد و یاد شهدای حادثه پلاسکو، حسن جوهرچی و حسن علیزاده را گرامی داشت. او در ادامه همکاری با نعمت‌الله را برای خودش افتخار دانست و گفت: «من هم بعد از دیدن فیلم خیلی هیجان زده هستم و درست مانند یک تماشاگر آن را دیدم. بهتر است بگویم با بازی در این فیلم به آرزویم رسیدم و هرچه بیشتر جلوی دوربین حمید نعمت‌الله باشم برای هیجان انگیزتر است.»
کوروش تهامی نیز درباره حضورش در این پروژه گفت: «فکر می‌کنم هر بازیگری دوست داشته باشد حداقل یک بار در فیلم‌های آقای نعمت‌الله حضور پیدا کند چون آن چیزی که خواسته قلبی یک بازیگر واقعی است در فیلم‌های آقای نعمت‌الله محقق می‌شود. وقتی که از جانب ایشان چنین پیشنهادی شد واقعا در پوست خودم نمی‌گنجیدم. من برای این کار لازم دیدم خیلی از آموزه‌هایی که قبل از آن یاد گرفته بودم را کنار بگذارم چون در صحبت‌هایم با آقای نعمت‌الله به این نتیجه رسیدیم که باید یک بازی متفاوت نشان دهم.»
معصومه بیات، نویسنده «رگ خواب» که خودش سابقه روزنامه‌نگاری دارد، از احترام نگذاشتن به صنف خبرنگاران ابراز تاسف کرد و این شغل را رکن چهارم دموکراسی دانست. او در ادامه توضیحاتی راجع به فیلمنامه داد: «من حسی درونی‌ام را نوشتم و به همان شیوه هم ساخته شد البته این اولین بار نیست که با آقای نعمت‌الله همکاری کردم و قبلش هم در تلویزیون با هم کار کرده‌ایم. فیلمنامه «رگ خواب» خیل طولانی‌تر بود چون شاید من وراج تر از آقای نعمت‌الله هستم. وقتی میخواستم بازنویسی کنم از حمید خواستم که آن را بخواند و نظرش را بگوید. اما او نخوانده، عوامل را هم انتخاب کرد.»
حاتمی در پاسخ به سوالی درباره برخوردش با خبرنگاران در پشت صحنه «رگ خواب» توضیح داد: «من مسئول تفرعن بقیه همکارانم نیستم و با اینکه تعصب و غیرت صنفی دارم اما به اعتراضات صنفی کاری ندارم، چون به نظرم نوعی خود کم‌بینی است. راجع به خبرنگاران هم باید بگویم من آن روز با هشت نفر طرف بودم و منظورم من هم همان هشت نفر بودند. من چون آدمی هستم که چه در دعوا و چه در صلح به طرف مقابلم خیلی اهمیت می‌دهم بنابراین در آن لحظه با تمام وجودم در برخورد شرکت می‌کنم. وقتی عصبانی هستم، آن را نشان می‌دهم چون فکر می‌کنم باید با طرف مقابلم ارتباط برقرار کنم. آن روز که دوستان خبرنگار به پشت صحنه «رگ خواب» آمدند و آماده نبودند، نمی‌توانستم آرام برخورد کنم و همان لحظه رفتار بیرونی نشان دادم. من این کار را تا وقتی که بتوانم و حالش را داشته باشم انجام می‌دهم.»
سهراب پورناظری که آهنگسازی فیلم را برعهده داشت به دنبال صحبت‌های حاتمی گفت: «به نظرم اجازه دهید یک آدم هیجان‌انگیز همیشه هیجان‌انگیز باشد و او را درگیر سیاست بازی نکنید.»
او در ادامه نیز راجع به آهنگسازی فیلم توضیح داد: «ملودی در کارهایم خیلی مهم است اما «رگ خواب» جنس یک سینمای کلاسیک است و دوربین خیلی مودب و موقر حرکت می‌کند. من و آقای نعمت‌الله خیلی دنبال این بودیم که یک تم داشته باشیم تا هرکی آن را شنید بگوید این موسیقی «رگ خواب» است.»
با توجه به اینکه در فیلمنامه «رگ خواب» رگه‌هایی از آثار چخوف دیده می‌شود، بیات درباره تاثیرپذیری از نوشته‌های چخوف در فیلمنامه توضیح داد:«حضور گربه در فیلم، از نامه‌های چخوف به همسرش وام نگرفته است اما من بسیار به آثار چخوف و آدم‌های تنها و سرگردان داستان‌های او علاقه‌مندم. اما حضور گربه برای نشان دادن این بود که شخصیت مینا (لیلا حاتمی) می‌تواند با موجودات زنده ارتباط برقرار کند و یک عاملی وجود داشته باشد تا بتواند مینا را از تنهایی دربیاورد.»
در ادامه بیات در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پرداختن به شخصیت‌های ضد مرد و تاثیر آن بر مخاطب گفت: «خدا نکند که شخصیت «رگ خواب» ضد مرد باشد. یک شخصی بوده به نام کامران حصیبی (کوروش تهامی) که خیانت کرده اما این دلیل نمی‌شود که نگاه ما به همه مردها چنین باشد. اما به نظر شما موضوع چیست که این همه فیلم ضد مرد ساخته می‌شود؟ من فکر می‌کنم خود ما زن‌ها هستیم که مردها را تبدیل به موجوداتی می‌کنیم و بعد مجبور می‌شویم ضد آن‌ها حرف بزنیم. جامعه‌ای که با خیانت شوخی می‌کند رفته رفته همه‌چیز برایش بی اهمیت می‌شود.»
او در پایان نشست فمنیستی بودن فیلمنامه را رد کرد و گفت: چنین واژه‌هایی ایجاد مشکل می‌کند: «فمنیسم انواع مختلف دارد و من دوست ندارم کلمه‌ای برای فیلم پیدا کنم. من علاقه دارم به درون آدم‌ها بروم و به شفافیت آن را بیان کنم. خانم حاتمی اگر برای این فیلم تحسین می‌شود بخاطر صداقتشان است و صداقت حقیقت را به وجود می‌آورد.»

منبع : رکنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها