کالاهای قاچاق باید امحا شود

دادستان کل کشور امحای کالاهای قاچاق کشف‌شده و بستن راه‌ها را دو روش موثر برای مقابله با قاچاق کالا اعلام کرد.
کد خبر: ۹۹۹۰۸۴

دیروز همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور دادستان کل کشور و جانشین فرمانده نیروی انتظامی در ستاد ناجا برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در این همایش با تاکید بر ضرورت مبارزه جدی با قاچاق کالا در کشور اظهار کرد: یکی از سیاست‌های راهبردی دشمن، ضربه اقتصادی به کشور ماست که یکی از راه‌های این امر، قاچاق کالاست. باوجود تلاش‌های انجام گرفته باید توجه داشت که مبارزه موثر با قاچاق کالا و ارز تنها از دو راه امکان‌پذیر است؛ اول بستن مرزها روی کالاهای قاچاق و دوم امحای کالاهای قاچاق کشف‌شده.

دادستان کل کشور درباره کوله‌برها نیز گفت: کوله‌برها مرزنشین‌هایی هستند که سال‌ها ارتزاق آنها از رد و بدل کردن کالا در نقطه مرزی می‌گذرد. از سوی دیگر کوله‌برهایی هستند که برای برخی افراد پشت‌پرده اجیر می‌شوند که برخورد ما با کوله‌برهای اجیر شده معقول نیست و باید نیروهای اطلاعاتی افراد پشت پرده این کوله‌برهای اجیرشده را شناسایی و با آنها برخورد کنند.

حجت‌الاسلام منتظری با تاکید بر لزوم امحای نیروهای قاچاق اظهار کرد: مقام معظم رهبری دو بار تاکید داشتند که کالاهای قاچاق کشف‌شده، امحا و آتش‌ زده شود که البته تنها یکی دو بار به صورت نمادین تعداد معدودی کالای قاچاق آتش زده شد، ولی این کار تعطیل شد. این در حالی است که امحای کالاهای قاچاق و آتش زدن آنها دستور اکید مقام معظم رهبری بوده و باید مسئولان امر به این پرسش پاسخ دهند که چرا دستور مقام معظم رهبری به عنوان یک سیاست قابل توجه روی زمین مانده است.

وی با تاکید بر افزایش ریسک قاچاق در کشور، به انتقاد از سازمان اموال تملیکی پرداخت و افزود: متاسفانه ممکن است بعضی دستگاه‌ها به دنبال منافعی باشند که این منافع با معدوم کردن کالاهای قاچاق مکشوفه به خطر افتد و از این رو ممکن است همکاری لازم را نداشته یا در این مسیر سنگ‌اندازی کنند.

دادستان کل کشور ادامه داد: معنی ندارد که سازمانی به عنوان سازمان اموال تملیکی بخواهد از محل فروش کالاهای قاچاق برای خودش درآمدزایی کند؛ درحالی که این درآمد نیست و زهری است که اقتصاد کشور را از پا درخواهد آورد.

افزایش 107 درصدی پرونده‌ها

جانشین فرمانده ناجا نیز در این همایش از افزایش 107 درصدی پرونده‌های کالای قاچاق مکشوفه با ارزش بیش از 500 میلیون تومان در سال جاری خبر داد.

سردار اسکندر مومنی گفت: امسال نیروی انتظامی قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز راه‌اندازی کرد که در این قرارگاه از تمام ظرفیت‌های درون و برون‌سازمان برای مبارزه موثرتر با قاچاق کالا و ارز استفاده خواهد شد. با توجه به حجم بالای قاچاق کالا در کشور، این قرارگاه در سال 96 و تا زمانی که نیاز به مبارزه و تمرکز بر این موضوع وجود داشته باشد، به فعالیت ادامه خواهد داد. وی اضافه کرد: با توجه به این تمرکز در سال جاری پرونده‌های با ارزش بالاتر از 500 میلیون تومان 107درصد رشد داشته و همچنین پرونده‌های کالای مکشوفه قاچاق به ارزش ریالی بین صد تا 500 میلیون تومان 74 درصد افزایش داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها