نیمکت مربیگری تیم ملی به کولاکوویچ مونته‌نگرویی رسید

2+2 ایـگور برای والیبال 2020 ایران

ایگور کولاکوویچ، انتخاب نهایی فدراسیون والیبال است که در بازی‌های آینده تیم ملی، روی نیمکت مربیگری این تیم می‌نشیند. نام او در میان گزینه‌های بسیار فدراسیون والیبال مطرح بود، اما سرانجام قرعه به نام این مربی 51ساله اهل مونته نگرو افتاد.
کد خبر: ۹۹۸۹۹۲

تیم ملی والیبال ایران از این پس خود را برای رقابت‌های 2017 و بعد از آن آماده می‌کند و کولاکوویچ در دو مرحله از برنامه چهار ساله فدراسیون والیبال باید با نتایج مناسب انتظارات را برآورده کند. برنامه‌ای که محمدرضا داورزنی، سرپرست فدراسیون پس از انتخاب کولاکوویچ به عنوان سرمربی تیم ملی درباره آن می‌گوید: پروژه 2+2 به شکلی طراحی شده تا بتوانیم برای المپیک 2020 تیم ملی قدرتمندی بسازیم.

فدراسیون والیبال تا دو هفته پیش گزینه جدی دیگری هم داشت، اما از میان استویچف و کولاکوویچ بالاخره مرد مونته‌نگرویی را انتخاب کرد. کولاکوویچ که به ایران آمد، بر خلاف استویچف در گفت‌وگو با خبرنگاران نشان داد، تمایل زیادی برای نشستن روی نیمکت تیم‌ ‌ملی دارد و حتی این جمله را به زبان آورد که اگر دوست نداشت سرمربی ایران شود، هیچ‌گاه به ایران نمی‌آمد.

داورزنی درباره دلایل کنار نیامدن با مربی بلغاری گفته است:استویچف مدلی ارائه داده بود که بر‌اساس آن، مدیریت تیم ملی را از دور بر عهده داشته باشد و سال 2018 در رأس کار قرار بگیرد، اما ما مدلی انتخاب کردیم که به‌عنوان یک مدل روز می‌تواند ما را به موفقیت برساند. در همین ارتباط و به منظور آمادگی بازیکنان و قرار گرفتن در بین مدعیان جهان تا سال 2018 تحت پروژه 2+2 با کولاکوویچ همکاری خواهیم کرد و پس از ارزیابی عملکرد دوطرفه تصمیم خواهیم گرفت که تا سال 2020 ادامه خواهیم داد یا نه.

چالش بزرگ

با فروپاشی یوگسلاوی، چند کشور از خاک متحد این کشور جدا شدند و اعلام استقلال کردند که یکی از آنها مونته‌نگرو است. در سال‌های قبل، مربیان یوگسلاو تبار زیادی به والیبال ایران آمدند. زوران گائیچ، یوویتسا ست کوویچ و اسلوبودان کواچ کارنامه‌ای توام با موفقیت و ناکامی در والیبال ایران داشتند. ایگور‌کولاکوویچ مونته‌نگرویی بعد از توافق با فدراسیون والیبال ایران در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری کشورش اعلام کرد، از توافق با فدراسیون والیبال ایران خوشحال است. او در ادامه می‌گوید: مردم ایران والیبال را دوست دارند و آن را می‌فهمند. ورزشکاران ایرانی بخوبی آموزش فنی دیده‌اند و در سطح بالایی قرار دارند. مربیگری تیم ملی والیبال ایران یک چالش بزرگ و مسئولیتی جذاب برای من است.

شرحی از ایگور

ایگور کولاکوویچ برای والیبال ایران این گونه معرفی شده است: 2006 تا 2014 سرمربی تیم ملی والیبال صربستان بود که با این تیم به مقام چهارمی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در سال 2006 رسید. این مربی با تیم صربستان در رقابت‌های قهرمانی اروپا،‌ قهرمانی جهان و لیگ جهانی والیبال صاحب مدال شده است. کولاکوویچ با صربستان در بازی‌های المپیک 2008 پکن و 2012 لندن حاضر بود. او با تیم صربستان 12 مدال دارد.

از ولاسکو تا امروز

والیبال ایران از سال 2011 با داشتن ظرفیت مناسب روند رشد خود را با خولیو ولاسکوی آرژانتینی آغاز کرد و این مربی تا سال 2013 هدایت ملی‌پوشان را بر عهده داشت‌. سپس اسلوبودان کواچ آمد که چهارمی لیگ جهانی و ششمی مسابقات قهرمانی جهان از جمله افتخارات این مربی با تیم ملی والیبال در سال 2014 بود. پس از آن و در انتخابی بازی‌های المپیک و همچنین المپیک ریو 2016، رائول لوزانو هدایت ملی‌پوشان را بر عهده داشت.

مسئولیت سنگین

مصطفی کارخانه، یکی از مربیان باتجربه والیبال در نخستین واکنش به مربی مونته‌نگرویی گفته است: با لیگ برتر در اوج هستیم و کولاکوویچ پس از دیدن یکی از بهترین بازی‌های لیگ با حضور بیشترین ملی‌پوشان، به این انتخاب راغب تر شد. ظرفیت والیبال ما بالاست و کولاکوویچ مسئولیت سنگینی بر عهده گرفته است. توانایی تیمی ایران بالاست و او باید بخوبی از این توانایی استفاده کند.

سرمربی بانک سرمایه درباره وظایف کولاکوویچ در دو سال پیش رو می‌گوید: در این مقطع کوتاه نمی‌توان از او توقع بازیکن‌سازی داشت، اما باید از نظرات او استفاده کرد.

زبان؛ بهترین راه ارتباط

محمود افشاردوست،‌ دبیر فدراسیون والیبال می‌گوید، مربیان خارجی بنا به دلایل مختلف از جمله مسائل خانوادگی، مسائل تجاری و مالی و همچنین تمایل به فعالیت در باشگاه‌های اروپایی نخواستند در ایران مشغول کار شوند.

او درباره تفاوت کولاکوویچ به نسبت لوزانو، سرمربی پیشین تیم ملی گفته است‌: کولاکوویچ انگلیسی می‌داند و می‌تواند با بازیکنان بهتر ارتباط برقرار کند. این مشکل در زمان لوزانو برای تیم ملی وجود داشت.

عاقبت سیچلو

بعد از توافق با ایگور کولاکوویچ، نوبت خوان سیچلو است و این که تکلیف دستیار همیشگی تیم ملی والیبال ایران چه می‌شود. سیچلو مربی تیم ملی تا پایان سال 2017 با فدراسیون والیبال قرارداد همکاری دارد. این مربی آرژانتینی فردا وارد ایران می‌شود و نحوه ادامه همکاری او با فدراسیون والیبال، مهم‌ترین محور سفر وی به تهران است. محمدرضا داورزنی در نشست هیات‌رئیسه فدراسیون اعلام کرد، دستیاران ایگور کولاکوویچ با ترکیب مربیان ایرانی و خارجی برگزیده می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد سیچلو دستیار خارجی ایگور باقی می‌ماند. هر چند از او به عنوان گزینه سرمربی تیم امید یا تیم جوانان هم نام برده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها