سریال «معمای شاه» نوع و گونه‌ای از فیلمسازی محسوب می‌شود که فارغ از قصه‌پردازی و داستان‌گویی سراغ روایت‌ تاریخ رفته و نوعی فوتو رمان تاریخی و مستند محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۹۷۴۴۸
«معمای شاه» گونه‌ای تازه‌ از فیلم‌سازی است

شخصیت‌ های مهم و موثر تاریخ معاصر اعم از شخصیت‌های خوب، بد و خاکستری به این سریال وارد و حضور و عملکردشان نزدیک به چهار دهه از تاریخ کشور مرور شده است.

اگر این نکته را در نظر داشته باشیم که هر کدام از شخصیت‌های تاریخی که در این سریال معرفی شده‌اند، قابلیت آن را دارند که در یک اثر مستقل به نمایش درآیند، سریال معمای شاه، روایت و گونه‌ای تازه‌ از فیلم‌سازی است که تا پیش از این موجودیت نداشته و میزان تاثیرگذاری و نقش و عملکرد آن در آینده مشخص خواهد شد.

این سریال 37 سال سلطنت پهلوی دوم را بازسازی کرده و شخصیت‌هایی چون دکتر مصدق، آیت‌الله کاشانی، هویدا، رزم‌آرا، نواب‌ صفوی و بسیاری دیگر را در یک دوره تاریخی مورد بررسی و ارزیابی سریع و گذرا قرار داده است.

در حالی که می‌دانیم زندگی دکتر محمد مصدق یا حتی آیت‌الله کاشانی می‌تواند به تنهایی دستمایه ساخت یک سریال بلند و مفصل باشد یا همین‌طور زندگی کسانی چون هویدا و رزم‌آرا. به عنوان مثال، درباره هویدا کتابی به نام «معمای‌هویدا» نوشته شده که نقش او را در حکومت پهلوی دوم از زوایای مختلف بررسی کرده و در نهایت این شخصیت را یک معما توصیف کرده که شاید بسادگی نتوان به پاسخ دقیقی درباره‌اش رسید، اما سریال معمای شاه، نه تنها دولت هویدا بلکه دولت‌هایی از شهریور 1320 تا زمان هویدا و نیز سه دولت بعد از او را به نمایش می‌گذارد و همین طور بسیاری اتفاقات دیگر را. از این منظر «معمای شاه» سریالی است که با تمرکز بر سلطنت پهلوی دوم، یک دوره مهم تاریخی را ورق می‌زند.

نگاه جامع‌نگر و روایتگر سریال معمای شاه، تجربه‌ای تازه است که هر چند به جزئیات بسیاری از رویدادها و شخصیت‌ها نزدیک نمی‌شود و بسیاری از آنها را اجمالی معرفی می‌کند، اما در عین حال این حسن را دارد که یک برهه زمانی تقریبا طولانی را به صورت پیوسته به نمایش می‌گذارد.

در آینده‌ای نه چندان دور، نقش و تاثیرگذاری چنین سریالی با چنین رویکردی بیشتر از گذشته مشخص خواهد شد و قطعا تصویری که کارگردان از هر شخصیتی در ظرف زمانی محدودی که در اختیار داشته، ارائه کرده است از سوی کارشناسان و متخصصان با دقت بیشتری بررسی خواهد شد.

سید ضیاء​الدین دری - نویسنده و کارگردان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها