رییس‌جمهور در مراسم روز فناوری فضایی از ماهواره‌های ناهید ١ ، پیام امیرکبیر و سامانه انتقال مداری سامان ١ رونمایی کرد.
کد خبر: ۹۹۷۰۷۱
روایت روحانی از واکنش امام به پیشنهاد ترور مقامات رژیم شاه / ماجرای فوتی که یک پیرمرد به دانشمندان هسته ای ایران یاد داد

به گزارش جام جم آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز در مراسم روز ملی فناوری فضایی حضور یافت.

اهم سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

- یک نفر از چهره های به نام اوایل سال 42 خدمت امام رسیده بود گفت ما می توانیم طراحی کنیم فلان مقام را ترور کنیم امام فرمود اولا ممکن است دستگیر شوید اما بر فرض بتوانید خب یک نفر می اید جای او، ده نفر را هم ترور کنید ده نفر دیگر می آیند جای آن ها.

- اواخر دی ماه 57 خدمت امام رسیدم درباره اعتصابات و گفتم اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند چه؟ فرمود طول نمی کشد، دوباره گفتم اگر چند ماه بخواد ادامه یابد؟ باز فرمودند طول نمی کشد.

- چطور سفارت شما ویزا داده، حالا می گویید قبول نداریم؟ نباید به کشور ما بیایید؟تمام اصول بین المللی را زیر پا گذاشته اند؟ دوران اینکه از دیوار برای فاصله بین کشورها استفاده کنیم خیلی وقت است گذشته است.

-برخی می گفتند آن ها 6 قدرت دنیا هستند و ما یک کشوریم، زبان و اصول مذاکراتی و زور تبلیغاتی هم مال آنهاست، سازمان های بین المللی هم تحت نفوذ آن هاست، برخی می گفتند چطور می شود در مذاکرات پیروز شد؟ اما ما از اول معتقد بودیم ایران این دانش و هنر را دارد که در یک مذاکرات فنی و سیاسی و حقوقی بتواند در برابر بزرگترین قدرت های جهان بنشیند حرف بزند و پیروز شود و به یک قراردادی برسد که خط قرمزهای کشور را به خوبی مراعات کند که این کار انجام شد.

- ما در یک مذاکره بزرگ بهترین افراد را به این صحنه بردیم، و مرکزیت یعنی تهران هم به خوبی از آن ها حمایت کرد. و اگر حمایت ملت نبود این کار بزرگ محقق نمی شد و مقام معظم رهبری هم از روز اول هم حمایت و هم هدایت کردند، چقدر جلساتی که در محضرشان بودیم، مذاکره کننده ها بعضی هایشان خدمت ایشان گزارش دادند.

- کاری به برجام ندارم، امروز برجام و مذاکرات هسته ای پایان یافته، یک سال هم از زمان اجرا گذشته اکثر قاطع بند های برجام اجرا و پیاده شده و برخی بند ها با مشکلاتی در مسیرش پیش می رود قسمت مشکل دار ما روابط بانکی است، مهمتر از مسئله مذاکرات هسته ای و برجام دو چیز است ، یکی پیام برجام دیگری فرصتی است که برجام برای ما ایجاد کرده.

- برجام می خواهد بگوید غیر از مسئله هسته ای در مسائل منطقه مذاکره می تواند گره های کور را باز کند، اینکه در آستانه می نشینیم مذاکره می کنیم این همان پیام برجام است، اگر فردا موفق شویم یمن را حل کنیم این یعنی پیام برجام.

- نکته دیگر استفاده از فرصت برجام است، تا ما میرویم با یک کشوری مذاکره کنیم یک نفر پیدا می شود می گوید خودمان بلدیم، میگوییم هواپیما،میگوید خودمان بلدیم، می رویم لوکوموتیو بخریم میگویند خودمان بلدیم، یکیک خطای بزرگی دارد صورت می گیرد، برخی فکر می کنند فعالیت به این معناست که از دنیا و تجربه دنیا استفاده نکنیم، برخی هم فکر می کنند ما توان کار نداریم و فقط باید بخریم.

- نمونه این موضوع سانتریفیوژ است، اول سانتریفیوژ را آوردیم بازش کردیم ، کپی کردیم بعد نقشه اش را هم از همان فرد گرفتیم، اولیش مشکل پیش آمد اما حلش کردیم، از روز اول یعنی سال 61 بالای سر این کار هستم. حالا اگر می گفتیم نباید از خارج بیاوریم 20 سال عقب می افتادیم. استفاده نکردن از تجربه دنیا نادرست است.

- سانتریفیوژ یک فوتی داشت ما بلد نبودیم در سال 82 یک نفر آمد بازدید دید ما میسازیم بعد از مدتی می ترکد گفته بود مخترع سانتریفوژ من هستم دلم می سوزد که جوان هستید، این پیرمرد اگر نگفته بود ده سال بعد هم یاد نمی گرفتیم!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها