دنا در حسرت برف

ستیغ‌های سر به فلک کشیده دنا اغلب با بیش از 4000 متر و رشته کوه‌های مجاور آن، گرچه در گذشته نه‌چندان دور یکی از پربرف‌ترین مناطق کوهستانی ایران بود، اما اکنون برف کمی بر آن نشسته است.
کد خبر: ۹۹۴۱۴۵

به گزارش ایرنا، دنا با میانگین بلندمدت 690 میلی‌متر، در سال زراعی جاری بارندگی آن 175 میلی‌متر اعلام شده است که این میزان تنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 162میلی‌متر کاهش نشان می‌دهد.

کاهش حدود 45 درصدی بارندگی در سال زراعی در سی سخت، مرکز دنا در 35کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد و بارش‌های 584 میلی متری 93ـ92 و 590 میلی متر در 95ـ94 و تغییر بارندگی از برف به باران سبب فقیر شدن یخچال‌های چند صد ساله برفی دنا شده است. مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز دراین باره گفت: میزان بارش ده سال گذشته یاسوج بیش از 707 میلی‌متر بوده با این حال در سال زراعی جاری میزان بارندگی کاهشی چشمگیر داشته به‌طوری که در منطقه لیکک این کاهش به 219 میلی‌متر رسیده است.

فرج‌الله شکوهی عنوان کرد: کاهش بارندگی و مخاطره‌های ناشی از بروز خشکسالی و نگرانی از فقر منابع آبی و تحلیل رفتن فعالیت‌های کشاورزی و دامداری کهگیلویه و بویراحمد اینک بیش از گذشته به یک چالش انکارناپذیر تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها