براساس مصوبه مجلس، در برنامه ششم توسعه حقوق مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی 5 برابر می‌شود

براساس مصوبه مجلس، در طول دوره پنجساله برنامه ششم که از سال 96 شروع خواهد شد، با حذف یارانه پولدارها مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حدود پنج برابر افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۹۸۷۶۳۷

روز گذشته در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی حکم مهمی به تصویب نمایندگان مجلس رسید که براساس آن، حقوق مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی در برنامه ششم حدودا پنج برابر می‌شود.

این تصمیم هنگام بررسی ماده 94 لایحه برنامه ششم توسعه گرفته شد. بر این اساس، دولت موظف شد در طول اجرای قانون برنامه ششم (از سال 96) هر سال مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را علاوه بر یارانه موجود (یارانه‌ای که دریافت می‌کنند) متناسب با محرومیت بر مبنای 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، از محل منابع یارانه‌ها در ردیف خاص تأمین و از طریق سازمان‌های مذکور در بودجه سنواتی پرداخت کند.

این ماده با 183 رأی موافق، ده رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد و 27 نماینده به‌رغم حضور در صحن علنی مجلس در رأی‌گیری شرکت نکردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از رأی 83 درصدی نمایندگان مجلس به این ماده گفت: با رأی بسیار بالایی تصویب شد. وی در جریان بررسی این ماده هم افزود: ما چرا پول یارانه‌ها را به افرادی می‌دهیم که نیاز ندارند و به افراد نیازمند نمی‌دهیم در حالی که باید به افرادی بدهیم که نیاز دارند. باید یارانه پولدارها را حذف کرده و منابع آن را به مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی اختصاص دهیم.

در جریان تصویب این ماده، نماینده دولت هم با این پیشنهاد مبنی بر اختصاص منابع حاصل از حذف یارانه پولدارها به یارانه نیازمندان، موافق بود.

به گفته نماینده دولت، هم‌اکنون یک‌میلیون و 700 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد و 500 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که مشمول این مصوبه می‌شوند و از سال بعد، مستمری دریافتی آنها افزایش خواهد یافت.

در حالی که مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 60-50 هزار تومان است، با اجرای مصوبه مجلس و افزایش مستمری به 20 درصد حداقل دستمزد کارگری، انتظار می‌رود مستمری خانوارهای نیازمند به 200 هزار تومان افزایش یابد و هر سال نیز بر این رقم افزوده خواهد شد.

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره این مصوبه گفت: در جریان تصویب ماده94 برنامه پنجساله ششم توسعه با افزایش سالانه مستمری نیازمندان، حداقل دریافتی افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در طول برنامه پنج برابر خواهد شد. خضری افزود: در این مصوبه، دولت مکلف شده است با حذف یارانه دهک‌های ثروتمند و برخوردار جامعه منابع مورد نیاز اجرای این مصوبه را تأمین کرده و در اختیار افراد تحت پوشش سازمان‌های یادشده قرار دهد، بنابراین افزایش یادشده باید حداقل 20 درصد از حقوق پایه تصویب‌شده شورای عالی قانون کار باشد تا یک قدم مؤثر در جهت توانمندسازی و رفع محرومیت از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی برداشته شود.

مستمری افراد افزوده می‌شود

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره مصوبه روز گذشته مجلس به خبرنگار جام‌جم گفت: به‌طور کلی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دو منبع دریافتی دارند که یکی مستمری ماهانه آنهاست و دیگری مربوط به یارانه پرداختی دولت به مشمولان دریافت یارانه یعنی 45هزار تومان به ازای هر نفر است.

وی افزود: مصوبه اخیر مجلس درباره مستمری افراد تحت پوشش سازمان‌های یاد شده بوده و از این پس میزان مستمری آنها از 60 هزار تومان به 200 هزار تومان بابت هر خانوار افزایش خواهد یافت. خدادادی تاکید کرد: این مبلغ به غیر از یارانه‌ای است که به افراد مشمول از سوی دولت پرداخت می‌شود، بنابراین نباید اشتباه کنیم که افزایش مصوب به عنوان یارانه به تمامی افراد خانواده فرد تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد پرداخت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها