نخستین هفته فیلم کردی «سنه دژ» در شرایطی به پایان رسید که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان وعده برگزاری جشنواره ای بین المللی با عنوان فلیم کردی به میزبانی این استان را مطرح کرد.
کد خبر: ۹۸۷۴۱۸
جشنواره بین المللی فیلم کردی در سنندج برگزار می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، اولین هفته بین المللی فیلم کوردی جمعه شب ۱۷ دی ماه با حضور جمعی از مسئولان دولتی و همچنین فعالان حوزه سینما و فیلم کردی، در سینما بهمن شهر سنندج به پایان رسید.

هفته فیلم کردی از روز سه شنبه ۱۴ دی ماه با حضور فیلمسازان و مسئولان اقلیم کردستان برگزار و ۲۶ فیلم کوتاه و سه فیلم بلند که بیشتر آنها در جشنواره های معتبر بین المللی صاحب جوایز شده بودند به نمایش گذاشته شد.

سه هول ئاو اثر جلال ساعدپناه، جانتای خوساو فیلم اشکان احمدی، پیاویک که له بیری ده چیت هه ناسه بکیشیت اثر سامان حسین پور، ئهوین، سینما، ژیان فیلم پرویز رستمی، جیژوان اثر اشکان ساعد پناه، ناته واویک له و په ری ته واوی دا اثر آزاد محمدی، لانک فیلم زانیار لطفی، پیگه اثر ماشالله محمدی، په ت فیلم آذر منصوری، مستند ۷۴ اثر ستار چمنی گل، ئاوینه هه لبزر کاوه کان فیلمی اثر سالم صلواتی، مالی سپی فیلم ارسطو مفاخری، دوزه خ اثر برهان احمدی و کوشکی میروله کان فیلم توفیق امانی از ۱۴ فیلم فیلمسازان کردستان ایران در این هفته بود.

از فیلم های اقلیم کردستان نیز ۱۲ اثرکوتاه و سه فیلم بلند بیکه س اثر کارزان قادر، شوینیک بو یاری فیلم شهوکت ئه مین کورکی و به ری بهفر بارین فیلمی از ساخته های هیشام زمان به نمایش عموم گذاشته شد.

در مراسم اختتامیه هفته فیلم کوردی سنه دژ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: هنر سینما یک هنر خاص است که نیازمند به تمرکز بالایی دارد و برد آن از دیگر هنر ها بیشتر بوده است.

حجت الاسلام رحیم جعفری گفت: فیلمسازان کرد در اکثر جشنواره های معتبر خارجی صاحب جایزه می شوند که این نشان از ظرفیت بالای سینما و فیلمسازی در استان کردستان است اما برای شکوفایی و شناسایی آن استعداد ها نیازمند یک جشنواره معتر بین المللی در استان کردستان بودیم که در سال ۹۶ نیز این جشنواره در شهر سنندج برگزار می شود.

در این مراسم معاون وزیر فرهنگ و جوانان کردستان عراق نیز طی سخنانی ضمن تقدیر از میزبانی استان از این رویداد فرهنگی و هنری، اظهار داشت: کشور ایران کشوری قوی در عرصه هنر به ویژه سینما است.

خلیل عبدالله گفت: جای بسی خوشحالی است که چنین همکاری و تعاملی با اقلیم کردستان بوجود آمده و امید است فستیوال سال ۹۶ تحت عنوان جشنواره بین المللی فیلم کردی با قدرت هرچه تمام تر برگزار شود.

مهران فلسفی نماینده و رابط جشنواره فیلم فلورانس ایتالیا که از میهمانان این مراسم بود، گفت: سینمای کردی سینمایی هرچند جوان اما غنی، پرشور و عاشقانه است که قلب هر بیننده ای را پر می کند.

وی با اشاره به لزوم حمایت بهتر از سوی مسئولان و مدیران از سینمای کردی به ویژه در استان کردستان، افزود: بدون شک سینمای کردی سینمایی با سبکی خاص است که ما مدتهاست پیگیر و مجذوب این سینما هستیم.

گفتنی است، مسئولان اقلیم کردستان عراق از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، مدیر عامل بانک صادرات کردستان و دبیر این مراسم با اهدای گل، تشکر کردند و در پایان از فیلمسازان شرکت کننده در هفته فیلم کردی نیز تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها