وجود ۶۴ هزار واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم در لرستان زنگ خطری برای روستائیان محسوب می‌شود به‌طوری‌که در جریان بارندگی‌های اخیر سقف برخی خانه‌های روستایی الیگودرز آوار شد.
کد خبر: ۹۸۵۲۲۹
300 هزار لرستانی در خانه‌های نامقاوم / سقف‌هایی که زیر باران آوار شدند

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، وجود بافت‌های فرسوده شهری و روستایی در استان لرستان معضلی جدی است؛ هرچند که طی سال‌های گذشته بخش زیادی از خانه‌های نا مقاوم و تخریبی در استان به دنبال وقوع زلزله‌های مختلف مقاوم‌سازی شده ولی استمرار این حرکت نیازمند مشارکت همه‌جانبه مردم است.

در حال حاضر بیشترین بافت فرسوده در میان روستاهای لرستان در نیمه جنوبی این استان و بخش‌هایی از شهرستان الیگودرز وجود دارد که با توجه به‌قرار گرفتن لرستان در محدوده لرزه‌خیزی زیاد و بسیار زیاد چاره‌اندیشی در این زمینه ضروری است.

وقوع زلزله‌های متعدد در محدوده گسل سیلاخور در لرستان که همواره با خساراتی در سطح روستاها همراه بوده خود به‌تنهایی نمونه‌ای از تبعاتی است که در صورت وقوع زلزله‌ای دیگر می‌تواند گریبان روستائیان لرستانی را گرفته و خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد.

اکثر روستاهای شهرستان الیگودرز بافت فرسوده‌ای دارند به‌طوری‌که در بارندگی‌های اخیر سقف ۳۰ واحد مسکونی روستایی آوار شد و خسارت فراوانی به مردم روستای «مهملک» این شهرستان وارد شد.

خسارت ۶۰۰ میلیونی به بخش کشاورزی

امیرحسین ولیان بخشدار بربرود غربی شهرستان الیگودرز در این رابطه بابیان اینکه ساخت‌وسازهای این منطقه بافت قدیمی دارند اظهار داشت: این امر موجب می‌شود که شاهد بیشترین آسیب در هنگام بارندگی‌ها و بلایای طبیعی در این منطقه باشیم.

وی بابیان اینکه جمعیت این منطقه حدود ۱۱۰ خانوار است عنوان کرد: همچنین در این منطقه ۶۵۰ نفر زندگی می‌کنند.

بخشدار بربرود غربی شهرستان الیگودرز تصریح کرد: در جریان بارندگی‌های اخیر و برف حدود ۳۰ منزل مسکونی روستایی و همچنین ۳۰ اسطبل دام بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

وی همچنین از خسارت ۶۰۰ میلیون تومانی به بخش کشاورزی این منطقه خبر داد.

۶۴ هزار خانه «خشتی گلی» حادثه را انتظار می‌کشند

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان در سخنانی بابیان اینکه در استان لرستان ۱۶۴ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد اظهار داشت: طی آخرین آماری که از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام‌شده حدود ۱۰۰ هزار واحد از این واحدها مقاوم‌سازی شده است.

وی بابیان اینکه ۶۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی لرستان مقاوم‌سازی شده‌اند گفت: هم‌اکنون ۶۴ هزار واحد از خانه‌های روستایی لرستان «خشتی و گلی» و نا مقاوم هستند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه عمده خانه‌های مسکونی نا مقاوم روستایی لرستان در جنوب، شرق و غرب استان قرار دارند تصریح کرد: واحدهای مسکونی روستایی در شمال استان با توجه به زلزله‌های مخربی که در سنوات گذشته به وقوع پیوسته مقاوم‌سازی شده‌اند.

آریایی بابیان اینکه مناطق جنوبی لرستان تجربه‌ای در بحث زلزله نداشته‌اند گفت: مردم این مناطق کمتر به فکر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود افتاده‌اند و در این زمینه استقبال چندانی نداشته‌اند.

مردم تسهیلات مقاوم‌سازی را پرداخت نمی‌کنند

وی بابیان اینکه در جریان بارندگی‌ها و برف سنگین اخیر سقف حدود ۳۰ خانه مسکونی در روستای «مهلمک» ریزش کرد گفت: این در حالی است که در همین روستا بین هفت‌تا هشت خانه مسکونی که درگذشته مقاوم‌سازی شده بودند هیچ‌گونه مشکلی برایشان پیش نیامد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه متأسفانه مردم روستاهای لرستان در بحث بازپرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی همکاری و مشارکت لازم را ندارند عنوان کرد: این امر موجب شده که بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات سخت‌گیری کنند.

آریایی با تأکید بر اینکه مردم در بازپرداخت این تسهیلات جدیت لازم را ندارند گفت: این امر موجب شده که بانک‌ها دیگر ضمانت‌های زنجیره‌ای را قبول نکنند و بهانه‌ای برای عدم پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی واحدهای روستایی داشته باشند.

وی بابیان اینکه این امر موجب شده که بازسازی واحدهای روستایی در استان به‌کندی صورت گیرد گفت: در این راستا پیگیری‌ها و رایزنی‌های فراوانی با بانک‌های شهرستان الیگودرز برای پرداخت تسهیلات بازسازی به ۳۰ واحد روستایی که در جریان بارش‌های اخیر دچار خسارت شده‌اند را داشتیم تا بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات موافقت کردند.

زندگی ۳۰۰ هزار لرستانی در خانه‌های نامقاوم

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با تأکید بر اینکه سهمیه ما در استان بازسازی سالی چند هزار واحد مسکونی روستایی است تصریح کرد: امیدواریم زلزله‌های با ریشتر بالا در مناطق جنوبی استان رخ ندهد چراکه به‌طور حتم دچار خسارت‌های فراوانی خواهیم شد.

آریایی بابیان اینکه در حال حاضر با توجه به مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در دشت سیلاخور که محل گسل زلزله بوده مردم دیگر نگرانی برای خسارت به واحدهای خود ندارند گفت: اما ما نگران مناطق جنوبی و شرقی استان هستیم چراکه با زلزله‌ای مخرب به‌طورقطع تلفات انسانی و خسارات زیادی را خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر روند پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در لرستان به‌صورت «لاک‌پشتی» از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد گفت: این امر نیز به دلیل عدم مشارکت مردم در بازپرداخت تسهیلاتی بوده که درگذشته دریافت کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان یادآور شد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر در خانه‌های نا مقاوم روستایی زندگی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها