رکورد ششمین حراج تهران را فرهاد مشیری با 850 میلیون تومان از آن خود کرد.
کد خبر: ۹۸۲۱۸۶

ششمین حراج تهران، ویژه هنر معاصر که 120 نقاشی، مجسمه و عکس از 112 هنرمند را به خریداران آثار هنری پیشنهاد داد با فروش 118 اثر در مجموع به قیمت 12 میلیارد و 344 میلیون تومان پایان یافت.

عصر جمعه سوم دی، این دوره از حراج تهران برای دومین بار طی یک سال اخیر در حالی برگزار شد که این رویداد به آثار هنر معاصر و گرایش‌های پست مدرن در هنر اختصاص داشت و کارهای مدرنیست همانند آثار سهراب سپهری، حسین کاظمی، محسن وزیری‌مقدم، ابوالقاسم سعیدی، محمد احصایی و پرویز تناولی در آن ارائه نشد.

گران‌ترین اثر این دوره به فرهاد مشیری هنرمند 53 ساله تعلق گرفت. اثر او با نام «شماره‌های سیاه روی سفید» که سال 381 خلق شده است 850 میلیون تومان چکش خورد.

مجسمه معروف «نی‌لبک زن» زنده‌یاد بهمن محصص که روی 600 میلیون تومان چکش خورد، دومین رکورد این شب را از آن خویش کرد، این مجسمه کوچک برنزی تک‌نسخه‌ای سال 1350 خلق شده است.

دو اثر به طور مشترک جایگاه سومین رکورد ششمین دوره حراج تهران را به دست آوردند: نقاشی «شکار سبز در سبز» اثر رضا درخشانی هنرمند 64 ساله و اثری از مجموعه کوزه‌های فرهاد مشیری با عنوان «بخواب گل شکستنی» که هر یک 500 میلیون تومان چکش خوردند.

در مرتبه بعدی دو نقاشی از منوچهر یکتایی هنرمند 94 ساله هر دو جایگاه چهارم و پنجم را از آن خود کردند؛ این دو تابلوی طبیعت بیجان که هر دو اتفاقا سال 1343 آفریده شدند به ترتیب با قیمت‌های 400 و 380 میلیون تومان چکش خوردند.

در این شب پنج اثر دیگر هم بالای 300 میلیون تومان فروخته شدند: نقاشی از حسین زنده‌رودی 360 میلیون تومان، نقاشی «تارنواز» کوروش شیشه‌گران 340 میلیون تومان، اثر دو لته‌ای «وسوسه» پویا آریان‌پور هنرمند 45 ساله با تکنیک آیینه گچ و شیشه رنگ شده روی چوب 340 میلیون تومان، اثر منیر فرمانفرماییان، با عنوان «در ستایش موندریان» 300 میلیون تومان و نقاشی رضا درخشانی با عنوان «عشق در همه جا» از مجموعه مینیاتور 300 میلیون تومان به فروش رسیدند.

9 اثر هم در ششمین حراج تهران بالای 200 میلیون تومان چکش خوردند: نقاشی «دو ماهی» از بهمن محصص 260 میلیون تومان، نقاشی «گره» کوروش شیشه‌گران 260 میلیون تومان، نقاشی سه لته‌ای فرح اصولی با عنوان «سیاووش» 260 میلیون تومان، نقاشی با عنوان «کویر» از زنده‌یاد پرویز کلانتری 240 میلیون تومان، نقاشی دیگری از فریده لاشایی 240 میلیون تومان و نقاشی «طلا + ریال» حسین زنده‌رودی 240 میلیون تومان، اثر دو لته‌ای زنده‌یاد منصور قندریز 220 میلیون تومان، مجسمه خمیرکاغذی «نفخ صور» رضا لواسانی هنرمند 55 ساله 220 میلیون تومان و عکس تک‌نسخه‌ای از زنده‌یاد عباس کیارستمی از مجموعه سفیدبرفی که 200 میلیون تومان به فروش رسیدند.

نکته جالب در این دوره عرضه شش عکس از هنرمندان بود. یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از حراج این بود که برای نخستین بار در این رویداد که شش دوره از آن سپری می‌شود، عکسی از عکاسان دوران دفاع مقدس عرضه شد. عکس سعید صادقی از سال‌های دفاع مقدس در این حراج 34 میلیون تومان به فروش رسید.

هنگام برپایی حراج تهران در هتل اسپیناس پالاس چهره‌هایی مانند احمد مسجدجامعی، سید محمد بهشتی، مرتضی کاظمی، علی مرادخانی، هنرمندان و گالری‌داران حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها