یک‌سال با خبرگزاری صداوسیما

یک سال پیش در چنین روزهایی خبرگزاری صداوسیما افتتاح شد. گرچه با وجود رقبای زیادی که در میدان رسانه وجود دارد، کمتر کسی این تصور را نداشت که خبرگزاری صداوسیما بتواند رقبا را کنار بزند و در عرصه رسانه‌ای کشور قد علم کند، اما در طول یک سال ثابت شد که این خبرگزاری می‌تواند منبع مهمی برای اطلاع رسانی رویدادهای داخلی و خارجی باشد.
کد خبر: ۹۷۹۶۳۷
یک‌سال با خبرگزاری صداوسیما

سال گذشته در مراسم افتتاحیه، سیدمهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری بر این مساله تاکید کرده بود که راه‎اندازی خبرگزاری صداوسیما در چارچوب وظایف ذاتی و قانونی رسانه ملی به‌عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین رسانه کشور محسوب می‌شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به‌عنوان قرارگاه مرکزی مقابله با جنگ نرم یاد کرده‌اند. حالا بعد از گذشت یک سال خبرگزاری صداوسیما نشان داده که این رسانه نه‌تنها به یک منبع مرجع برای کاربران تبدیل شده بلکه علاوه بر سرعت و صحت و اطمینان، صداقت حرف اول را در آن می‌زند؛ صداقتی که این روزها کمتر رسانه‌ای به آن توجه می‌کند. اولویت در این خبرگزاری، خبررسانی خبرهای تصویری و ویدئویی است. همچنین اداره پایش فضای مجازی و رسانه‌های نوین از جمله زیرمجموعه‌های خبرگزاری هستند که علاوه بر رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی در تولید محتوا نیز تاثیرگذار هستند. به بهانه گذشت یک‌سال از فعالیت خبرگزاری صداوسیما با مسئولان این خبرگزاری و کارشناسان رسانه و ارتباطات به صحبت نشسته‌ایم.

ماموریت ویژه و فراگیر

سیدمهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صداوسیمای درباره عملکرد این خبرگزاری در آستانه ورود به یکسالگی به جام‌جم گفت: یک سال پیش در این ایام رسماً صفحه اصلی سایت خبرگزاری صداوسیما راه‌اندازی شد. قبل از این‌که خبرگزاری صداوسیما به این صورت شکل بگیرد، این مجموعه به عنوان واحد مرکزی خبر شناخته می‌شد و ماموریتی که برای این واحد تعریف شده بود، تولید خبر برای بخش‌های خبری رادیویی و تلویزیون و مکتوب بود.

وی ادامه داد: بعد از این‌که مقرر شد واحد مرکزی خبر به خبرگزاری تبدیل شود، ماموریتی فراتر از واحد مرکزی خبر برای آن تعریف شد. در واقع ما علاوه بر این‌که بخش‌های خبری رادیویی و تلویزیون را باید به‌عنوان خبرگزاری پوشش می‌دادیم، در فضای مجازی هم باید حضور پیدا می‌کردیم.

سیدمهدی عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید، رهبر معظم انقلاب در حکم ریاست سازمان صداوسیما، یکی از ماموریت‌های جدیدی که برای رسانه ملی تعریف کردند، حضور در فضای مجازی بود، به همین دلیل خبرگزاری صدا و سیما تعریف شد تا در عرصه اطلاع رسانی حضور موثر داشته باشیم.

رئیس خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به حضور موفق این رسانه در فضای مجازی گفت: خوشبختانه حضور بسیار موثری داریم. اولویت را بر مبنای خبرهای تصویری قرار داده‌ایم. از سوی دیگر هدفی که برای خبرگزاری صدا و سیما ترسیم شده، این است که خبرگزاری به عنوان یک مرجع خبری در میان خبرگزاری‌ها در کشور جای خودش را باز کند.

وی درباره توجه به صحت، سرعت و صداقت در خبرگزاری تصریح کرد: علاوه بر این‌که به صحت و سرعت در خبرگزاری صداوسیما توجه می‌کنیم، صداقت نیز حرف اول را در خبرهای ما می‌زند. البته مبنای برخی خبرگزاری‌ها سرعت است، ولی ما موثق بودن و صداقت برایمان اولویت بیشتری دارد.

شکسته شدن طلسم اطلاع‌رسانی

حسن عابدینی، قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما با بیان این‌که در دهه دوم قرن بیست و یکم با افزایش تکثر و تنوع خبرگزاری‌های مکتوب، طلسم اطلاع‌رسانی در دنیا شکسته شده، توضیح داد: با این اتفاق دیگر خبرگزاری‌هایی همچون آسوشیتدپرس، فرانسه و... حرف اول و آخر را نمی‌زنند، زیرا تعداد رسانه‌ها افزایش یافته است. البته این اتفاق در کشورمان هم افتاده است. اگر زمانی کاربران اطلاعاتشان را فقط از خبرگزاری ایرنا دریافت می‌کردند، الان ده‌ها خبرگزاری مختلف راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به این‌که دیگر جریان یک سویه اطلاع‌رسانی شکسته شده، عنوان کرد: تعداد خبرگزاری تصویری در دنیا کم نیست و در حال حاضر خبرگزاری ای.پی.تی.ان آمریکا و رویترز انگلیس هنوز بیش از 70 تا 80 درصد تصاویر خبری دنیا را در اختیار شبکه‌های تلویزیونی قرار می‌دهند، اما ما هم در این جریان از خبرگزاری‌های دنیا عقب نیفتاده‌ایم.

قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما تاکید کرد: خوشبختانه خبرگزاری صداوسیما ظرفیت بزرگی دارد و می‌تواند در حوزه منطقه و جهانی حرف‌‌هایی برای گفتن داشته باشد. با هم‌افزایی بین شبکه‌های پرس تی‌وی، العام، هیسپان تی‌وی و خبرگزاری صداوسیما می‌توانیم با خبرگزاری‌های دنیا رقابت کنیم.

عابدینی اشاره کرد: خبرگزاری صداوسیما فقط در حوزه رادیو و تلویزیون، اطلاعات در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و ما رویدادها را در حوزه‌های داخلی، خارجی، استان‌ها و بین‌الملل پوشش می‌دهیم تا تصویر روشنی از تحولات در اختیار رسانه‌ها و کاربران بگذاریم. خبرنگاران خبرگزاری در کانون رویدادها حضور دارند. ما رویدادهای خارج از کشور را از قاهره تا نیویورک، پاریس، مالزی، مسکو و... پوشش می‌دهیم. شهادت شهید خزایی نمونه بارز بودن در کانون خبر است یا آقای حسینی که مجروح شدند. اینها نشان می‌دهد در بطن رویدادها حضور فعال داریم.

وی با اشاره به این‌که همکاری با سایر رادیو و تلویزیون‌های دنیا در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: ما با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه همکاری می‌کنیم و روزانه دو بسته خبری در اختیارشان می‌گذاریم. همچنین خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیون که در آمریکای لاتین حضور دارند، تمایل به همکاری با ما دارند و قرار است همکاری‌های دو جانبه هم داشته باشیم.

ارائه محتوا به مخاطب در بسته‌بندی‌های جدید

حسین یوسفی‌فر، مدیر رسانه‌های نوین خبرگزاری صداوسیما با اشاره به این‌که تلاش می‌کنند محتوا را در قالب بسته‌بندی‌های جدید و متناسب با رسانه‌های نوین به مخاطبان ارائه بدهند، توضیح داد: بسته‌های خبری ما کوتاه و مفید است و در کمترین زمان و با سرعت بالا سعی می‌کنیم بیشترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار بدهیم.

وی ادامه داد: خبرگزاری صدا و سیما با این بسته‌بندی جدید خبری جایگاه خوبی در میان کاربران دارد و حتی برخی از خبرگزاری‌ها همچون فارس، مهر و... هم از این بسته‌های خبری به عنوان یک منبع استفاده می‌کنند.

یوسفی‌فر با اشاره به دیگر زیرمجموعه‌های خبرگزاری گفت: اداره پایش فضای مجازی و رسانه‌های نوین ازجمله زیرمجموعه‌های خبرگزاری هستند که علاوه بر رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، تولید محتوای تاثیرگذار خواهند کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که تعدادی از صفحات استانی راه‌اندازی شده و تا پایان دی‌ماه تعداد این صفحات افزایش می‌یابد، مراکز استان‌ها را آموزش دادیم تا برای بارگذاری مستقیم مشکل نداشته باشند.

مسیر جدید

دکتر محمود اربابی، استاد دانشگاه صداوسیما و کارشناس رسانه با اشاره به این که دیگر خبرگزارهای ایران چند سال زودتر از خبرگزاری صداوسیما شروع به فعالیت کرده‌اند و این خبرگزاری برای رسیدن به جایگاه واقعی باید تلاش بیشتری کند، عنوان کرد: با توجه به این که این خبرگزاری عمری یکساله دارد، باید سطح توقعات و انتظارات هم در این حد باشد. باید توجه داشت سال‌ها از راه‌اندازی دیگر خبرگزاری‌ها می‌گذرد و به همین دلیل خبرگزاری صداوسیما هنوز به جایگاه واقعی نرسیده و تبدیل به برند نشده است.

وی ادامه داد: البته خبرگزاری صداوسیما قابلیت پیشرفت دارد، اما باید یک مسیر جدید را طی کند، زیرا صداوسیما در کنارش حضور دارد و رسانه ملی همه رویدادهای خبری داخلی و خارجی را پوشش می‌دهد و همین باعث می‌شود مخاطبان کمتر به خبرگزاری مراجعه کنند.

این کارشناس رسانه اشاره کرد: به نظرم خبرگزاری صداوسیما با برنامه‌های خبری و سرعت در انعکاس اخبار می‌تواند این نقیصه را جبران کند.

صفحات انگلیسی و عربی خبرگزاری در راه است

سیدمهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صداوسیما با اشاره به راه‌اندازی صفحات استانی در این خبرگزاری گفت: به محض شروع به کار خبرگزاری، صفحات استانی را تاسیس کردیم. ما 33 مرکز در کل کشور داریم و در طول یک سال گذشته 16 صفحه استانی راه‌اندازی شده و ظرف 15 روز آینده هم چند صفحه استانی دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا پایان دی ماه 25 صفحه استانی در خبرگزاری داشته باشیم. همچنین در کنار صفحات استانی، کانال پیام‌رسان رسمی خبرگزاری در استان‌ها راه‌اندازی شده و تا پایان دی بیشتر استان‌ها دارای کانال پیام‌رسان خبرگزاری خواهند بود. سال آینده نیز صفحات انگلیسی و عربی خبرگزاری راه‌اندازی می‌شود.

رئیس خبرگزاری صداوسیما با اشاره به عملکرد درخشان خبرگزاری توضیح داد: واحد مرکزی خبر فقط یک صفحه سایت داشت که برخی خبرها روی سایت گذاشته می‌شد که قالب آن هم متن و عکس بود، اما ما از نقطه صفر خبرگزاری را راه‌اندازی کردیم. در ابتدا که فعالیت را شروع کردیم، رتبه خبرگزاری در داخل 500 و اندی بود و حالا در این یک سال به 200 و اندی رسیده است. هدف ما این است که با یک حرکت معقول به جایگاه واقعی برسیم.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها