کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری روسیه شخصا بر اقدامات آژانس‌های اطلاعاتی کشورش برای هک کردن انتخابات آمریکا به نفع دونالد ترامپ نظارت کرده است.
کد خبر: ۹۷۹۴۲۱
پوتین شخصا عملیات هکری علیه انتخابات آمریکا را رهبری کرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی کرملین ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر مداخله مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «مهمل و خنده‌دار» خوانده است.

با این حال دولت اوباما تاکید دارد، ولادیمیر پوتین شخصا مجوز هک شدن حساب‌های ایمیل مقام‌های حزب دموکرات آمریکا را پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر داده است و همچنین تاکید شده است که چنین اقداماتی به کمپین دونالد ترامپ کمک کرد. کاخ سفید همچنین با انتقاد از خود ترامپ گفت که او از مداخله روسیه اطلاع داشته است.

با وجود آنکه این اتهامات بارها تکرار شده است اما تاکنون هیچ مدرکی دال بر دست داشتن روس‌ها در انتخابات آمریکا ارائه نشده است و تنها شرایط را پیش از انتقال قدرت به ترامپ تنش‌آلود کرده و روابط میان روسیه و آمریکا را بدتر می‌کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با تکرار ارزیابی ماه اکتبر آژانس اطلاعاتی آمریکا گفت: تنها مقام‌های فوق عالی روسیه می‌توانستند چنین اقداماتی را تایید کنند.

وی همچنین تاکید کرد، دونالد ترامپ به جای رد کردن مکرر ارزیابی اطلاعاتی سیا از مداخله روس‌ها، باید بیشتر از روند تحقیقاتی که اوباما دستور انجام آن را داده است، حمایت کند. او همچنین گفت که اوباما پیش از انتخابات از حملات مطلع بوده اما از اقدام سر باز زده است. این سخنان با واکنش ترامپ همراه شد. دونالد ترامپ با انتقاد از دبیر مطبوعاتی کاخ سفید او را "فردی احمق" توصیف کرد. جاش ارنست همچنین گفته بود: حقیقت این است که نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری روسیه را ترغیب کرده بود تا اطلاعات رقیب را هک کند چرا که باور داشت این اقدام می‌تواند به کمپین او کمک کند.

در همین حال بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در انتقاد از رهبری روسیه گفت که پوتین مسئول اقدامات دولت روسیه است. او در گفت‌وگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی تاکید کرد: گمان نمی‌کنم که چنین اقداماتی در دولت روسیه بدون اطلاع ولادیمیر پوتین صورت گرفته باشد.

ترامپ در واکنش به این اخبار روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: اگر روسیه، یا یک جای دیگر هک کرده، چرا کاخ سفید اینقدر صبر کرده که وارد عمل بشود؟ چرا تازه وقتی که هیلاری کلینتون باخت، دارند شکایت می‌کنند؟!

ساعاتی بعد از واکنش کرملین، باراک اوباما در مصاحبه‌ای با ان‌پی‌آر گفت: جای تردیدی نیست که وقتی یک دولت خارجی تلاش کند بر درستی انتخابات ما تاثیر بگذارد، باید اقدام کنیم و همین کار را هم خواهیم کرد؛ در زمان و جایی که خودمان تصمیم بگیریم.

اوباما همچنین با اطمینان گفت که این «عملیات روسیه» بر انتخابات اخیر تاثیر گذاشته است.

کمی پیش از انتشار این سخنان اوباما، ان‌بی‌سی هم در گزارشی تازه نوشت که مقام‌های دولت او از پیش در جریان چنین عملیاتی بوده‌اند ولی آنقدر از پیروزی هیلاری کلینتون خاطرجمع بودند که گفتند دلیلی برای اقدام قاطع قبل از انتخابات علیه روس‌ها نیست.

در این گزارش با استناد به اظهارات چندین مقام دولتی عالی‌رتبه مطلع از عملیات روسیه، آمده است، دولت باراک اوباما پیش از پایان انتخابات نتیجه گرفته بود چون کلینتون در مسیر پیروزی است ارزش ندارد آمریکا در این باره خود را در معرض احتمال یک جنگ سایبری با روسیه قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها