بررسی ضرورت وحدت میان شیعه و سنی در آستانه میلاد با سعادت پیامبر رحمت و مهربانی

وحدت معجزه می‌کند

تا ولادت پیامبر نیکی و مهربانی تنها دو روز باقی است؛ دو روز تا تولد رسول نور، رحمت و آزادی؛ تا ولادت پیام آورِ دینی که جزءبه جزء آن، آیین وحدت و همبستگی است؛‌ دینی که آیه‌آیه‌اش به وحدتی اشاره دارد که اصلی الهی است، دینی که انسان‌ها را به وحدت می‌خواند و از پراکندگی نهی می‌کند؛ وحدتی که زمینه پیشرفت است و تفرقه‌ای که سستی و دشمنی می‌آفریند. فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام(ص)، بهانه امروز ماست تا پای صحبت کارشناسان مختلف بنشینیم و از ضرورت وحدت میان مسلمانان بگوییم؛ وحدتی که در کتاب آسمانی ما بارها مورد توجه قرار گرفته و به آن توصیه شده است.
کد خبر: ۹۷۸۹۱۰

وحدت، عامل پیشرفت است

سید احسن علوی

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی

ما مناسبت‌های زیادی در تقویم داریم؛‌ از جمله همین هفته وحدت که به خاطر تحقق اهدافی بزرگ انتخاب شده است و به همین دلیل امیدوارم هرسال که می‌گذرد، صبغه و رنگ و لعاب این مناسبت‌ها در ذهن مردم پررنگ تر از قبل باشد و به آنها عمل کنند.

برای انتخاب این هفته با این عنوان درتقویم رسمی کشورمان، همه ما باید درود بفرستیم به روح پرفتوح حضرت امام خمینی‌(ره) که پایه‌گذار این انتخاب بودند، چراکه این انتخاب به ضرورت وحدت تاکید دارد؛ موضوعی که می‌تواند بسیار با اهمیت باشد، مخصوصا امروز که ما میان دنیایی از آتش و خون در منطقه خاورمیانه قرار گرفته‌ایم، در میان کشورهایی که اوضاع ناپایداری دارند و همین جاست که باید خدا را شکر کنیم که به واسطه همین وحدت در کشور ما امنیت برقرار است‌؛ امنیتی که حاصل هماهنگی و دلسوزی همه اقوام و طوایف و مذاهب در ایران اسلامی بزرگ ماست. نکته مهم این که همه باید پایبند باشیم به این آیه شریفه سوره آل عمران که می‌فرماید: به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.

این وحدت، عامل پیشرفت است و تا زمانی که برخی به تاسی از دشمنان بر اختلاف‌ها تاکید کنند، پدیده‌ای همانند داعش به وجود می‌آید که امروز تمام منطقه را گرفتار کرده است. در این میان،‌ رعایت عدالت از سوی مسئولان، یکی از نکاتی است که می‌تواند به این اتحاد کمک کند. حدیثی داریم که می‌گوید، در آن دنیا افرادی بیشتر حسرت می‌خورند که از عدالت دم زده‌اند، اما نتوانسته اند به آن عمل کرده و آن را برقرار کنند.

برهمین مبنا، ما باید عدالت را رعایت کنیم و خودمان را اسیر پیله مسائل تفرقه‌زا نکنیم، چون باید در مسیر تعالی و ترقی اسلام قدم برداریم و به انسانیت فکر کنیم. این موضوع وحدت، مخصوصا در ماهی که متعلق به پیامبر رحمت است، پیامبری که همه دشمنانش به او جفا کردند اما او به همه خوبی کرد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

پیام وحدت انقلاب اسلامی ایران به تمام دنیا

مهدی ناظمی اردکانی

دبیر مدیریت کلان دستگاه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ما به رهبری حضرت امام خمینی(ره) همین بحث وحدت است؛ وحدت میان شیعه و سنی. دشمنان اسلام در طول تاریخ و بخصوص در قرون اخیر برای این که به منافع و منابع کشورهای اسلامی برسند، اصلی ترین راهبردشان استفاده از تفرقه بوده است، به طور عام بین اقوام و بخصوص میان دو مذهب شیعه و سنی، تا جایی که در خود این مذاهب هم به دنبال تفرقه بودند.

در این میان، انگلیس در تاریخ شهره است، به ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی. به عبارت دیگر، همیشه این راهبرد را دنبال کرده و همه هوش و ذکاوت خود را به کار گرفته که در میان ملت‌ها و همچنین در میان مسلمانان، اختلاف بیندازد تا بتواند به منافع نامشروعش برسد.

پیروزی انقلاب اسلامی در کشورما، این پیام را به همه ملت‌ها و کشورها داد که اگر می‌خواهید از زیر سلطه دشمنان بیرون بیایید، باید دنبال وحدت باشید. همان طور که آگاهید، در دوران مبارزه مردم ما برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی، بین دو مذهب شیعه وسنی یکپارچگی و وحدتی مثال زدنی وجود داشت که دلیل همان پیروزی بزرگ شد. باید این درس را به یاد داشته باشیم و سعی کنیم به منظور اعتلای کلمه حق، ایجاد حرمت و عزت برای مسلمان، به خاطر قرآن و پیامبرمان، نسبت به نیرنگ و فتنه دشمنان آگاه باشیم.

وحدت و رعایت حقوق شهروندی

مسعود راهبر

دبیرشورای روحانیت شهرستان بندرلنگه

وحدت، یکی ازضروریات جامعه اسلامی است و چرخ‌های پیشرفت اجتماع درحوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حول محور وحدت می‌چرخد. هرجا وحدت باشد، پیشرفت هم هست و هرکجا اتحاد نباشد، از پیشرفت و موفقیت خبری نیست. این موضوع از صدراسلام نیز وجود داشته و اکنون نیز همچنان قاعده‌ای حتمی است، به طوری که از زمان پیامبر تا امروز، هرجا وحدت و همدلی درجامعه وجود داشته، پیشرفت و عزت برای مسلمانان به همراه داشته و هروقت تفرقه و تشتت جای وحدت را گرفته، ضعف و دودستگی و فقر و ده‌ها پیامد منفی به دنبالش آمده است. برای برقراری وحدت درجامعه اسلامی، باید به دو مستمسک اصلی که قرآن کریم و سنت پیامبر و اهل بیت است، متوسل شویم. در قرآن، خداوند مردم را به یکپارچگی فراخوانده و تاکید کرده، ما امت واحد هستیم چون خدای واحدی را می‌پرستیم و درجای دیگر بصراحت بیان داشته، مسلمانان برادران یکدیگر هستند . علاوه برقرآن با بررسی سنت پیامبر و اهل بیت نیزمشاهده می‌شود که راه و روش آنها برقراری اتحاد در جامعه بوده است. در تاریخ می‌خوانیم که پیامبرنه‌تنها با یاران خود که با دشمنان خویش نیزکه 13 سال در مکه به آزار و انکار او پرداختند، با عطوفت و رافت رفتار می‌کرد و حتی در سال هشتم هجری و در جریان فتح مکه که یاران پیامبر گفتند امروز روز انتقام است، رسول اکرم فرمودند، امروز روز مرحمت و بخشش است. می‌بینیم که خط مشی پیامبر، جمع کردن انسان‌ها کنار یکدیگر است و ما نیز به عنوان شهروندان جامعه اسلامی باید در عمل این گونه رفتار کنیم و اتحاد میان مسلمانان را از شعار به عمل برسانیم. در جامعه‌ای که چنین باشد، شهروند درجه دو و سه وجود ندارد، بلکه همه افراد شهروند درجه یک هستند و حتی غیرمسلمان‌ها از حقوق شهروندی و امنیت بهره‌مند هستند.

وحدت، ثمره شناخت عمیق دین

روح‌الله دوستی

کارشناس مذهبی

برای رسیدن به وحدت در جامعه اسلامی، مردم و مسئولان هر دو سهم دارند و اگر یکی از آنها کوتاهی داشته باشد، وحدت محقق نمی‌شود. وظیفه اصلی مردم برای تحقق وحدت این است که نسبت به مشترکات دین خود پایبندی داشته باشند و بدانند، افراد جامعه نیز همانند انگشتان یک دست هستند که گرچه از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند، ولی اگر همه از یکدیگر تمکین کنند، مشتی خواهند شد که می‌توانند به دشمن ضربه بزنند.

مردم وظیفه دارند مهارت و دانش اسلامی خود را بالا ببرند و دین خود را عمیق درک کنند؛ دینی که همه افراد را برادران یکدیگر می‌داند. اگر این درک عمیق وجود داشته باشد، دشمن هرگز نمی‌تواند میان مسلمانان تفرقه بیندازد، اما حالا درجوامع اسلامی، مسلمانانی هستند که دینشان تبدیل به کاریکاتورشده وجنبه احساسی آن بر عقلانیتش غلبه دارد.

بنابراین مردم باید برخودسازی و هوشمندی خود کارکنند و بصیرت سیاسی و در نتیجه قدرت دشمن‌شناسی داشته باشند. در مقابل، مسئولان و همه افراد تاثیرگذار جامعه نیز همانند مردم برای تحقق وحدت وظیفه دارند و بخصوص کسانی که قدرت کلامی دارند، باید حرف‌هایی بر زبان جاری کنند که برحفظ همبستگی دلالت کند. ازسوی دیگر، مسئولان باید فضایی برابر برای همه پیروان مذاهب اسلامی ایجاد کنند تا همه آنها از امکانات وفرصت‌های یکسان بهره‌مند شوند. مسئولان باید بسترهای ایجاد ستیز و اختلاف در جامعه را از میان بردارند و هم مردم و هم مسئولان برای محقق کردن وحدت، به وحدت برسند.

اتحاد در جامعه اسلامی چیزی نیست جز یکی شدن ظاهر و باطن، پیوند خوردن قلب و عقل وهمسو شدن دل‌ها و هدف‌ها.

منافع مسلمانان جهان در وحدت است

محمداسماعیل سعیدی

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی

درباره ضرورت وحدت میان مسلمانان، همین بس که ما می‌گوییم خدای مشترک، پیامبر مشترک، کتاب مشترک و سنت و سیره مشترک. یعنی ما در عمده اصولمان که اصول دین و اعتقاداتمان است، مشترک هستیم و هیچ تفاوتی نداریم. اگر اختلافاتی هم وجود دارد، در مسائل فرعی است که مورد توجه دشمنان هم قرار گرفته و بارها در همین مسائل فرعی مانور می‌دهند تا اختلافات را تشدید کنند. ما باید حول محور اصول مشترکمان وحدت داشته باشیم، چراکه الان تمام مشکلاتی که جهان اسلام به آن گرفتار است، حاصل و نتیجه اختلافاتی بوده که روی مسائل فرعی، به وجود آمده است. مسائلی که دشمنان اسلام روی آنها سرمایه‌گذاری کرده اند و اگر بخواهیم برای برون‌رفت از این مشکلات، کار و تلاشی انجام بدهیم، بایستی به سمت وحدت مسلمانان برویم، چراکه خود نظام سلطه جهانی هم اعلام کرده یکی از اهدافش، پیگیری پروژه اختلاف شیعه وسنی است تا جایی که الان، ظاهر جنگ‌هایی را هم که در منطقه راه انداخته‌اند، می‌خواهند با لباس اختلاف شیعه و سنی آرایش بدهند. می‌توان گفت، یکی از ضرورت‌های جامعه امروز، ضرورت وحدت میان شیعه و سنی است و ما باید هشیار باشیم که منافع همه مسلمانان جهان حول محور وحدت است.

مریم خباز ـ مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها