چرا در تمرین جان بکنیم و با اشتباه داور ببازیم؟

لوکاس: لیگ ایران بازی‌آسان ندارد

اشاره: این فصل لیگ برتر والیبال، لوکاس ژیگادلو را هم متحیر کرده است. پاسور لهستانی تیم بانک سرمایه به قول خودش فکر می‌کرد امسال هم لیگ مثل فصل قبل است و تیم‌ها مثل تجربه سال اول حضورش. اما خیلی زود متوجه اشتباهش شد. پاسور لهستانی، کار در لیگ والیبال ایران را اصلا راحت نمی‌داند، حتی مقابل تیم‌های ضعیف. به نظر ژیگادلو اعتراض به داوری و حاشیه‌ها طبیعی است و ویدئو‌چک را تنها کلید حل مشکل می‌داند و بس.
کد خبر: ۹۷۵۴۹۸

لیگ امسال چقدر متفاوت از سال قبل شده؟

لیگ امسال خیلی متفاوت از فصل قبل بود. فکر نمی‌کردم امسال پیکان همان پیکان فصل فصل قبل باشد، چراکه بازیکنان قدرتمند فصل قبل را ندارد یا ارومیه هم همین‌طور. این شناخت اولیه من از تیم‌ها بود. اما چند هفته که از لیگ گذشت متوجه شدم تیم‌ها خیلی خوب هستند. اول فکر می‌کردیم همه تیم‌ها در یک سطح هستند، اما حالا نشان داده‌اند همه خیلی خوب هستند و ما مجبوریم برای برد با صد‌درصد قدرتمان بازی کنیم وگرنه به دردسر می‌افتیم. حتی تیم‌های جوانی مثل پارسه، بازیکنانی دارد که بعضی از آنها سال قبل در لیگ بازی می‌کردند و بعضی‌ها هم نبودند، اما خیلی خوب هستند. از طرفی همه تیم‌ها جلوی ما انگیزه‌شان بیشتر می‌شود تا بهتر بازی کنند. شاید شما تیمی را می‌بینید که فکر می‌کنید بازی ساده‌ای در برابرش دارید، اما اصلا این‌طور نیست. مثلا ارومیه پاسور و مربی جدید گرفته و همه بازیکنانش خیلی خوب هستند، اما چند بازی را 3 ـ صفر باخته . با این حال نمی‌شود گفت تیم‌های دیگر به خاطر نداشتن بازیکن معروف، ضعیف‌تر هستند.

دلیل باخت‌های ارومیه به رغم‌داشتن بازیکنان و مربی اسمی چیست؟

دلیل باخت‌های ارومیه را نمی‌دانم. اما با ارومیه خیلی خوب بازی کردیم و بردیم. بعد هم بازی به بازی بهتر شد. شاید باخت‌های آنها به خاطر این باشد که فکر می‌کردند بازی خیلی سختی ندارند، اما وقتی در بازی به دردسر می‌افتادند جمع و جور کردن سخت‌تر بود. لیگ ایران، اصلا بازی آسان ندارد. باخت تیمی در بازی عجیب نیست، ولی باخت دوبازی 3 ـ صفر پشت سر هم ممکن است علامتی باشد که چیزی درست نیست. علامت بدی است برای بقیه.

همه تیم‌ها در لیگ ایران نوسان دارند. در لیگ‌های اروپایی هم این‌قدر نوسان وجود دارد؟

در لیگ‌های دیگر هم این مسائل هست. اگر اینجا همه می‌گویند، سرمایه یک تیم ملی است، در لیگ لهستان دو تیم ژشوف و اسکای بوهاتوف، دو تیم ملی دارند. هم بازیکنان فیکس و هم ذخیره‌های آن، دو تیم ملی از بازیکنان کل دنیا هستند. ولی با شروع لیگ برای آنها پیش می‌آید که در شهر دیگری، مقابل تیم‌های چهارم یا پنجم ببازند؛ البته طبیعی است، چرا که تیم تازه شکل گرفته و بازیکنان هم در حال شناخت همدیگر هستند. برای ما هم همین‌طور است. داریم روش بازی را پیدا می‌کنیم‌. بازیکنان درک بهتری از هم پیدا می‌کنند و عملکردمان بازی به بازی بهتر می‌شود و راهمان را پیدا می‌کنیم. اول فصل معمولا تیم‌ها هیجان‌زده هستند و دوست دارند خوب بازی کنند و حتی بعضی بازی‌ها را هم می‌برند. خیلی با حرارت هستند اما معمولا با پایان نیم فصل اول، تیم‌های باثبات خودشان را نشان می‌دهند. تیم‌هایی که انرژی‌شان را نگه می‌دارند و مقابل اتفاقات ناخوشایند طوری خودشان را حفظ می‌کنند که با ثبات عملکردی تا آخر بمانند. آنجاست که بعضی تیم‌ها رشد و بعضی تیم‌ها سقوط می‌کنند.

حاشیه لیگ از همان هفته اول شروع شد. نظرت چیست؟

من نمی‌دانم.

اعتراض بازیکنان در بازی‌ها از چه ناشی می‌شود؟

داور دوم بازی، خطایی را می‌بیند اما به داور اول نمی‌گوید. بعد به ما می‌گوید من دیده‌ام اما نمی‌گویم. تیم ما هم به خاطر همین دو سه تا اشتباه بازی را می‌بازیم. ما که در تمرین جان می‌کنیم و سخت تلاش می‌کنیم، وقتی می‌بازیم خبرنگاران درباره ما بد می‌نویسند. ما نباید اعتراض کنیم؟ ما باید اجازه دهیم داور باخت تیم ما را رقم بزند و همه درباره تیم بد صحبت کنند و ما در موقعیت بدی قرار بگیریم؟ درست است که باید به داور احترام بگذاریم، اما آنها نباید با قضاوت درست به ما احترام بگذارند؟ اما استفاده از ویدئو‌چک کمک می‌کند تا شرایط بهتر شود.

فرهاد شاهمیری می‌گفت بیشترین دلیل اعتراض بازیکنان فنی نیست‌. به‌خاطر درگیری لفظی است که زیر تور به وجود می‌آید.

من نمی‌فهمم بازیکنان به هم چه می‌گویند، ولی حتی در تمرین تیم می‌بینم آنها این حرف‌ها را به هم می‌زنند. اما فکر نمی‌کنم خیلی بد باشد. اگر حرف‌های بد باشد دعوایشان می‌شود. مثل سال قبل که ورمیلیو در لیگ حرف‌های زشتی می‌زد و از کشورتان او را بیرون کردید.

این بداخلاقی‌ها در لیگ‌های اروپایی و لهستان هم هست؟

وقتی برای همه بازی‌های لیگ لهستان ویدئو‌چک گذاشتند این رفتارها از میان رفت. ویدئو‌چک که در همه بازی‌ها بود کمک کرد نه این رفتارها باشد و نه اعتراضات. ویدئو‌چک در لهستان مشکل را حل کرد. ویدئوچک اصلا علیه داور نیست. اما داوران ایرانی مغرور هستند و فکر می‌کنند ویدئو‌چک جایگاه آنها را پایین می‌آورد. در لهستان داور می‌گوید من آن را دیده‌ام، اما به خاطر سرعت زیاد بازی باز‌هم می‌گوید چک کنید، حتی بعضی وقت‌ها خود داور به خاطر متوجه نشدن یک صحنه تقاضای ویدئو‌چک می‌دهد. من با دو داور صحبت کرده‌ام. می‌گویند ما دیده‌ایم، اما حرفی به داور نمی‌زنند، مثلا شاهمیری همه را نگاه می‌کند و بعد تصمیم می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها