سازمان بهزیستی در سه حوزه برای پیشگیری از معلولیت فعالیت می‌کند که عبارتند از آگاه‌سازی، غربالگری و مشاوره. آگاه‌سازی، برای عموم مردم است و البته ما گروه‌هایی را که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، شناسایی می‌کنیم و هدف قرار می‌دهیم اما طبیعتا همه مردم باید اطلاعاتی درباره علل معلولیت و راه‌های پیشگیری از آن داشته باشند و این حق طبیعی آنهاست که ما در اختیارشان قرار می‌دهیم.
کد خبر: ۹۷۴۲۹۲

فعالیت دوم غربالگری است که سازمان بهزیستی آن را برای پیشگیری از ناشنوایی، نابینایی و تنبلی چشم انجام می‌دهد . ما غربالگری ناشنوایی را برای نوزادان در بدو تولد اجرا می‌کنیم و با کار گذاشتن حلزون یا سمعک از ناشنوایی دائم آنها جلوگیری می کنیم. بسیار مهم است که این غربالگری در وقت مناسب انجام شود تا مداخلات درمانی هر چه زودتر در اختیار کودک قرار بگیرد چرا که گاهی تاخیردر این مساله سبب مشکلات در رشد و تکامل، ‌قدرت تکلم و آموزش پذیری فرد می شود.

نوع دیگر مداخله که سابقه ای 15 ساله دارد غربالگری تنبلی چشم کودکان 3 تا 5 ساله است که ما از آبان امسال آن را اجرایی کرده ایم و هنوز هم در حال انجامش هستیم. تنبلی چشم هم اگر به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است سبب نابینایی یا کم بینایی کودکان شود در حالی که با روش‌هایی ساده مانند بستن چشم، استفاده از عینک و گاهی جراحی می‌توان آن را برطرف کرد.

سومین فعالیت پیشگیرانه از معلولیت که به آن اشاره کردم، مشاوره است . مشاوره ژنتیک به ما کمک می‌کند که با شناسایی زوج‌های پر خطر از برخی معلولیت‌های مادرزادی جلوگیری کنیم یعنی با زوج ها مشاوره می‌کنیم و با اقدامات مختلف دیگر از تولد کودکان معلول جلوگیری می‌کنیم.

دکترمجید رضازاده

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها