دماسنج پزشکی یا حرارت‌سنج برای اندازه‌گیری درجه حرارت بدن کاربرد دارد و مقیاس آن سانتی‌گراد است. دماسنج انواع جیوه‌ای دهانی، جیوه‌ای مقعدی، نواری پیشانی و دیجیتال دارد و با آن، دمای بدن را می‌سنجند.
کد خبر: ۹۷۴۱۰۴

متداول‌ترین دماسنج، نوع جیوه‌ای است که دارای دو قسمت؛ یک لوله باریک مدرج از 35 تا 42 درجه سانتی‌گراد است و قسمت دیگر، یک مخزن پر از جیوه است که با دریافت حرارت بدن، جیوه در مجرای باریک داخل دماسنج به صورت نوار پهن نقره‌ای به سمت بالا حرکت می‌کند. این نوار نقره‌ای مقابل هر عددی قرار بگیرد، نشان‌دهنده درجه حرارت بدن است. پرکاربردترین دماسنج جیوه‌ای از نوع دهانی ـ زیرزبانی و دقیق‌ترین نوع آن بخصوص برای نوزادان، نوع رکتالی (مقعدی) است.

هنگام کار با دماسنج به این نکات توجه کنید

ـ بلافاصله پس از خوردن غذا، نوشیدنی داغ یا سرد و پس از کشیدن سیگار، زمان خوبی برای گرفتن دمای بدن نیست.

ـ قبل از استفاده از دماسنج به قدر ی آن را تکان دهید که سطح جیوه آن به زیر 35 درجه برسد.

ـ برای سنجش دما از طریق دهان، دماسنج را زیر زبان قرار دهید و لب‌ها را ببندید و دو تا سه دقیقه صبر کنید و سپس عدد دماسنج را بخوانید.

ـ کودکان زیر شش سال، افرادی که دچار افسردگی شدید هستند، کسانی که سرفه می‌کنند، از راه دهان نفس می‌کشند یا بیهوش هستند، نباید از دماسنج دهانی استفاده کنند.

ـ اگر دماسنج در دهان شکست، چندین بار دهانشویه کنید و بدانید، سفیده تخم‌مرغ، پادزهر جیوه است.

ـ اگر از دماسنج زیر بغلی استفاده می‌کنید، عرق این ناحیه را بدون اعمال هر گونه ماساژ خشک کنید تا حرارت مازاد ایجاد نشود. پس از گذاشتن دماسنج زیر بغل، بازو را روی سینه جمع کنید، به صورتی که انگشتان روی شانه مقابل قرار گیرد. مدت زمان قرار گیری دماسنج زیر بغل باید بیش از سه دقیقه باشد.

ـ از دماسنج دیجیتال به صورت زیرزبانی، داخل گوشی و... استفاده می‌شود. دماسنج را تا زمان ایجاد بوق 30 ثانیه در محل قرار دهید و سپس دما را از روی صفحه نمایش بخوانید.

ـ مخزن جیوه دماسنج دهانی کشیده و دراز است، اما دماسنج مقعدی با وجود مشابهت زیادی که با دماسنج دهانی دارد، مخزن جیوه آن گرد و مدور است تا هنگام قرارگیری، آسیبی به روده‌ها وارد نکند.

ـ اگر دماسنج در اختیار ندارید، پشت دستتان را روی پیشانی بیمار و پشت دست دیگرتان را روی پیشانی خود قرار دهید و این گونه متوجه اختلاف دمای بدن بیمار شوید.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها