با پاکسازی محله‌به‌محله از سوی ارتش سوریه انجام می‌شود

دومینوی آزادی حلب

شهر حلب روزهای سرنوشت‌سازی را می‌گذراند. درگیری‌های چند روز پیش که از محله «مساکن هنانو» شروع شد، به دیگر محلات شرق این شهر سرایت کرده و دومینووار یکی پس از دیگری از چنگ تروریست‌ها آزاد می‌شود. با آزادسازی محله صاخور در حاشیه شرقی شهر حلب و ملحق شدن مناطق جبل بدر، بعیدیه، صاخور و الحیدریه بخش مهمی از شرق این شهر به دست نیروهای دولتی افتاد. این اقدام تروریست‌ها در شرق حلب را دو پاره کرد. ارتش سوریه و نیروهای مردمی می‌گویند موفق شده‌اند ارتباط بین این دو منطقه را قطع و شکست‌های سنگینی را بر تروریست‌ها وارد کنند. ادامه این روند می‌تواند به آزادسازی کامل این شهر منتهی شود. شهری مهم که جایگاهی استراتژیک در جنگ داخلی سوریه داشته و بازپس‌گیری آن می‌تواند توازن قوا را به طور کامل به نفع دولت سوریه دگرگون کند .
کد خبر: ۹۷۳۰۹۶

درگیری‌های شدید

براساس گزارشی که تلویزیون دولتی سوریه پخش کرده، با پس گرفتن صاخور، مناطق تحت تصرف مخالفان در شرق حلب به دو قسمت تقسیم شده و هم‌اکنون نیروهای دولتی در حال خنثی‌کردن مین‌ها و تله‌های انفجاری کار گذاشته شده در این منطقه هستند. در همین حال گزارش شده که هزاران غیرنظامی ساکن حلب از مناطق شرقی گریخته‌ و برخی از آنها وارد مناطق غربی شهر شده‌اند که در اختیار دولت قرار دارد. خبرنگار الجزیره با گزارش وقوع درگیری‌ها در اطراف محله صاخور، اعلام کرد نیروهای سوری تلاش می‌کنند ارتباط مناطقی را که تحت تسلط مخالفان در حلب است، قطع کنند. این شبکه مدعی شد:‌ نیروهای ایرانی و عراقی در این عملیات مشارکت دارند و افسران روس عملیات حلب را اداره می‌کنند.

همزمان با این پیشروی نیروهای کرد نیز توانستند بخشی از محله «بستان پاشا» را که تحت کنترل مخالفان مسلح بود و محله الهلک را نیز در کنترل بگیرند. این دو منطقه مجاور محله الشیخ مقصود است که اکثر ساکنانش از کردها هستند. به گفته دید‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای کرد از درگیری‌ها در الشیخ مقصود که مخالفان به راه انداخته‌اند، سوء‌استفاده کرده و این دو محله را تحت کنترل گرفتند. تحلیلگران بر این باورند که عملیات حلب شبیه به جنگ سرنوشت‌ساز است و روند جنگ را تعیین خواهد کرد.

گروه‌های مسلح اذعان کردند که آنها کنترل بخش شمالی شرق حلب را کاملا از دست داده‌اند. تروریست‌ها با ممانعت از خروج شهروندان مناطق شرقی حلب، از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. در عین حال گفته می‌شود ده هزار نفر از ساکنان شرق حلب به سوی محله‌های تحت کنترل نظام سوریه گریخته‌اند.

تغییر معادله جنگ

روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: سقوط سریع گروه‌های مسلح در بخش مهمی از محله‌های شرقی حلب گرچه غافلگیرکننده به نظر می‌رسد اما در واقع امر براساس اطلاعات و داده‌های چهار ماه گذشته طبیعی بود. در تحولات میدانی پی در پی، جبهه النصره و شرکای آن نزدیک به نیمی از مناطق تحت کنترل خود را در محله‌های شرقی از دست دادند و به نظر می‌رسد این تحول مقدمه‌ای باشد برای این‌که همه این محله‌ها به طور کامل از دستشان خارج شود تا کفه ترازو به نفع ارتش سوریه و متحدانش نه‌تنها در حلب بلکه در سراسر مناطق نزاع سنگین‌تر شود. هم‌اکنون نیروهای سوریه و متحدانش به سمت محاصره مناطق شمالی این شهر حرکت کرده‌اند .

با پیشروی ارتش سوریه در بخش شمالی محله‌های شرقی شهر حلب، خطوط دفاعی گروه‌های تروریستی در این مناطق بشدت تهدید می‌شود. پیروزی‌های ارتش سوریه درحالی است که چند روز پیش مسئولان امنیتی ترکیه، عربستان و آمریکا در نشستی با فرماندهان جیش الفتح از این گروه تروریستی خواسته بودند از حلب خارج نشده و عملیاتی بزرگ را علیه ارتش سوریه به راه بیندازد. به گزارش شبکه خبری المیادین، یک منبع امنیتی در اتاق عملیات ارتش سوریه و هم‌پیمانانش ضمن اعلام این خبر گفت به همین دلیل جبهه النصره و گروه نورالدین الزنکی برخی از افراد مسلح خود را برای کمک به نیروهایشان در شرق حلب اعزام کردند.

از سوی دیگر دولت ترکیه نیز برای روحیه دادن به تروریست‌ها اعلام کرده بود بزودی پایگاهی نظامی در منطقه «اخترین» در شمال حلب خواهد ساخت. اما پیروزی‌های ارتش می‌تواند ضربه‌ای سنگین بر همه این تصورات و توهمات باشد و بازپس‌گیری حلب گام بزرگی برای آزادسازی دیگر مناطق سوریه بخصوص رقه پایتخت تروریست‌های تکفیری خواهد بود.

اهمیت راهبردی آزاد‌سازی شرق حلب

حسین رویوران

کارشناس مسائل غرب آسیا

عملیات نظامی چند روز گذشته ارتش سوریه در منطقه محاصره شده شرق حلب، از لحاظ راهبرد نظامی اهمیت دارد، زیرا دو نقطه شمالی و جنوبی را به دو بخش جدا از هم تقسیم کرد. در نتیجه این عملیات، نیروهای تروریستی نیز به دو قسمت مجزا تقسیم شدند. چند موضوع محوری در این رابطه مطرح است؛

اول: بخش جنوبی با تراکم نیروهای مسلح شبه‌نظامی بیشتر و بخش شمالی با تراکم کمتر. این موضوع علتی است که ارتش سوریه می‌تواند کار نهایی در قسمت شمالی را به سرانجام مطلوب برساند.

دوم: وضعیت زندگی مردم و ساکنان این مناطق است که ارتش سوریه با این عملیات توانست چند هزار نفر از غیرنظامیان را از منطقه خطر و تحت سلطه تروریست‌ها جا به جا کرده و رهایی بخشد و امکانات ضروری و لازم را در اختیار آنها قرار دهد. نکته مهم دیگر آن است که به‌رغم تبلیغات مسمومی که پیشتر بخصوص از جانب کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا صورت گرفته مبنی بر این‌که ارتش به غیر‌نظامیان آسیب وارد ‌می‌کند، اما شاهد هستیم که استقبال مردم از ارتش به‌عنوان نیروی «نظامی ملی» و ناجی آنها بسیار کم‌نظیر بود. همچنین ابعاد فاجعه‌بار سوء‌استفاده تروریست‌های تکفیری از ساکنان غیر‌نظامی به‌عنوان سپر انسانی بیش از پیش روشن شد.

سوم: این عملیات بیش از گذشته عرصه میدانی و نظامی را بر تروریست‌ها تنگ‌تر کرد. پیش از این اقدام، تروریست‌های مسلح فعالیت‌هایی را برای شکست محاصره شرق حلب انجام داده بودند که با شکست مواجه شده بود. با این عملیات توان نظامی این گروه‌ها بسیار تحلیل رفته است و زمینه رهایی حلب به طور کامل فراهم آمده است‌. این اتفاق نقطه‌عطف مهمی در تغییر معادلات نظامی و سیاسی در داخل سوریه به نفع دولت قانونی و مستقر محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها