همه می‌دانیم فیبر برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سلامت ما بسیار مرهون فیبرهای خوراکی و غلات کامل است. فیبر با عفونت روده مقابله می‌کند و بدون میزان کافی فیبر، میکروب‌های داخل روده شروع به مصرف دیواره روده می‌کنند و درواقع ما را زنده زنده از درون می‌خورند.
کد خبر: ۹۷۳۰۶۱

طبق مطالعه‌ای که بتازگی در ژورنال Cell منتشر شد، کمبود فیبر باعث می‌شود میکروب‌های روده موش‌ها شروع به خوردن مخاط روده آنها کنند. با ادامه کمبود فیبر، باکتری‌ها به دیواره روده حمله کرده و باعث ایجاد التهاب باکتریایی خطرناکی می‌شوند. همین تاثیرات در مصرف رژیم غذایی غنی از فیبرهای پروبیوتیک ـ نوع تصفیه شده‌ای از فیبرهای محلول که در غذاهای فرآوری شده و مکمل‌ها یافت می‌شود ـ نیز مشاهده شد. محققان ارشد این تحقیق می‌گویند آنچه مطالعه ارتباط میان فیبر، میکروب‌های روده و عملکرد دستگاه گوارش به ما می‌گوید این است که اگر به باکتری‌های روده غذا نرسانیم آنها می‌توانند ما را بخورند. هرچند این تحقیق درمورد موش‌ها انجام شد، اما پیامش به ما این است که حرف‌های پزشکان و متخصصان تغذیه، درمورد اهمیت مصرف فیبر که دهه‌هاست می‌گویند، کاملا مورد تائید است. پس باید از منابع طبیعی متنوعی، فیبر فراوان به بدن برسانیم.

اما برای این که مطمئن شویم فیبر کافی دریافت کرده‌ایم، لازم نیست بطری آب آلو را سر بکشیم. راه‌های ساده فراوان و بسیار مطلوب‌تری برای افزایش فیبر دریافتی بدن وجود دارد.

مصرف نان، برنج و پاستای سبوس‌دار می‌تواند یک رژیم غذایی مفید باشد. مصرف میوه‌ها نیز به عنوان میان وعده در طول روز بسیار مفید واقع می‌شود. یک موز یا یک عدد گلابی به تنهایی حاوی چهار گرم فیبر است. همچنین ایجاد تنوع در منابع دریافت فیبر اهمیت زیادی دارد. سعی کنید فیبر مورد نیازتان را از منابع غذایی مختلفی شامل میوه‌ها و سبزیجات، نان، غلات صبحانه و حتی ماست دریافت کنید. محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه فیبرها عملکرد مشابهی داشته باشند، همان طور که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم ویتامین‌های مختلف همانند هم عمل کنند. ترکیب انواع مختلف فیبرهای طبیعی، باعث عملکرد هماهنگ آنها با یکدیگر شده و مفیدترین تاثیرات را در بدن ما به جا می‌گذارد.

منبع: medicaldaily.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها