راهکارهای رهبر انقلاب برای اجرای اقتصاد مقاومتی

شاه کلیدی که دیده نمی‌شود

بر اساس بررسی به عمل آمده توسط پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی پرتکرارترین موضوعی بوده که رهبر معظم انقلاب در شش‌ماهه نخست امسال به تبیین آن پرداخته‌اند. هرچند مهم‌ترین موضوع در بیانات ایشان طی چند سال اخیر نیز اقتصادمقاومتی بوده و شعارهای 9 سال اخیر رنگ و بوی اقتصادی داشته است.
کد خبر: ۹۷۲۵۷۲
شاه کلیدی که دیده نمی‌شود

اما سوالی که وجود دارد این است که در بحث سیاست‌های اقتصادمقاومتی کدام موضوع در نظر ایشان اهمیت بیشتری دارد و بیشتر به آن پرداخته‌اند. با بررسی و تحلیل محتوای 21 جلسه سخنرانی رهبر معظم انقلاب در هشت ماهه ابتدای سال 95 که ایشان در آن سخنرانی‌ها به تبیین ابعاد اقتصادمقاومتی پرداخته‌اند، پرتکرارترین موضوعات به شرح ذیل است:1

1ـ بازار مصرف واحدهای تولیدی (17 مورد)

2ـ حمایت از تولید ملی (11 مورد)

3ـ درون‌زایی و تکیه به توان داخلی (9 مورد)

4ـ تولید دانش‌بنیان (5 مورد)

5 ـ اقتصاد مساله اول کشور است (5 مورد)

در 17 موردی که بحث بازار مصرف واحدهای تولیدی مطرح شده، مصرف و فروش تولیدات داخلی چهار بار، قاچاق کالا شش بار و واردات هم هفت بار مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

بر اساس بررسی و پایش صورت گرفته از حدود 2000 واحد تولیدی2، مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی، نداشتن بازار مصرف و فروش نرفتن محصولاتشان است که مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است. نداشتن بازار فروش باعث شده تا این واحدها از پرداخت بدهی‌های بانکی و مالیاتی خود عاجز شوند و حتی در برخی موارد با اقدام حقوقی بانک‌ها یا امور مالیاتی هم‌اکنون برخی تولیدکنندگان در زندان به سر ببرند!

تجمع و اعتراض روزافزون کارگران به خاطر دریافت نکردن چند ماهه حقوق ـ که این روزها به کرات اتفاق می‌افتد ـ از مشکلات دیگری است که واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن بازار فروش قادر به پرداخت حقوق آنها نیستند.

وقتی واحدهای تولیدی مشکل فروش و بازار دارند و بازار داخلی به اجناس ایرانی بی‌اعتناست، آیا جایی برای مطرح کردن ارتقای بهره‌وری، افزایش کیفیت، کاهش قیمت محصولات، توجه به بازارهای صادراتی، دانش‌بنیان شدن این واحدها و... باقی می‌ماند؟

تکرار موضوعات و کلیدواژه‌های مطرح‌شده در این 21 سخنرانی نشانه‌ای از اهمیت هر موضوع از منظر رهبر انقلاب اسلامی است و می‌تواند ابزاری برای اصلی و فرعی کردن امور و شناخت مهم‌ترین وظایف هر یک از مخاطبان سخنان ایشان باشد.

با بررسی سایت‌ها و رسانه‌های کشور، متاسفانه به این کلیدواژه مهم (بازار فروش و مصرف کالاهای داخلی) کمتر پرداخته شده و تولیدکنندگان کشور در این خصوص تنها هستند.

اما سومین موضوع پرتکرار بعد از اقتصادمقاومتی و تحریم، در بیانات رهبر معظم انقلاب در شش ماهه اول 95، جوان مؤمن انقلابی بوده است. تکرار جوان انقلابی و تاکید بر حرکت انقلابی، خط مشی ایشان برای تحقق این هدف است یعنی آن که ما باید با حرکت انقلابی، دیوارهای ذهنی را که دشمن علیه تولید ملی ساخته بشکنیم و با خرید کالای داخلی و حمایت از تولید ملی به هر شکل ممکن و به صورت جهادی این هدف را محقق کنیم.

پی‌نوشت‌ها:

1ـ بعضی از این موضوعات ممکن است در یک سخنرانی چند بار تکرار شده باشند که یک بار در نظر گرفته شده است.

2ـ بازار مصرف؛ نیاز فوری واحدهای تولیدی، روزنامه جام‌جم، مورخ 2/5/95 با بررسی انجام شده در واحدهای تولیدی استان قم.

اکبر ابدالی محمدی

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها