انتقام یکی از قدیمی‌ و رایج‌ترین موضوعات قصه‌گویی در ادبیات، سینما، تئاتر و تلویزیون بوده و هست.
کد خبر: ۹۷۲۳۸۱

بازی‌ها نیز به عنوان رسانه‌ای تعاملی بدون شک از این موضوع بهره گرفته است. از قضا داستان‌هایی که محوریتشان انتقام است به نسبت دیگر رسانه‌های تصویری می‌توانند توفیق بیشتری در بازی‌ها به دست بیاورند؛ چراکه در فیلم، سریال و ادبیات مخاطب کسی است که روند انتقام گرفتن شخصیت اصلی داستان را دنبال می‌کند، ولی در بازی‌ها، ابزارها و تجهیزات مورد نیاز در اختیار خود مخاطب به عنوان بازیکن قرار می‌گیرد تا با آنها به آن عدالتی دست یابد که قانون به دلیل محدودیت‌هایش قادر به آن نیست.

شرکت بازی‌سازی Arkane Studios همین موضوع را محور قصه و داستان‌گویی Dishonored 2 قرار داده است. حکایت انتقام چیزی است که بازیکنان از عنوان قبلی این مجموعه که شاهکاری به شمار می‌رفت آمادگی آن را پیدا کرده بودند و اینک در این دنباله همه‌چیز پیرامون این مفهوم بنیان گذاشته شده است.

کینه‌ای در قلب ملکه

15 سال از زمانی که ملکه توسط توطئه‌ای در دربار کشته شد و نهایتا دخترش Emily Kaldwin به قدرت رسید می‌گذرد و اینک وقوع یک حادثه‌ محرک دیگر، داستان Dishonored 2 را آغاز می‌کند. با توجه به این‌که شما چه تصمیمی در قبال این واقعه‌ سرنوشت‌ساز بگیرید، اِمیلی یا پدرش کوروُ آتانو ـ که شخصیت اصلی بازی قبلی بود ـ مجبور خواهند شد به جنوبی‌ترین نقطه‌ امپراتوری سفر کرده و به راز اصلی توطئه‌ای که هدفش براندازی حکومت بود پی برده و انتقام خود را از عاملان آن بستانند.

بازی با هوشمندی، انعطافی را که نسخه‌ اول در انتخاب سبک بازی کردن وجود داشت، حفظ و تلاش کرده بین شیوه‌ به خاک و خون کشیدن دشمنان و هرج و مرج‌‌طلبی با رویکرد غیرخشونت‌طلبانه و مخفیکاری که سر و صدای کمتری به راه بیندازد، تعادل بهتری برقرار کند. گرچه نسخه‌ اول بازی به دید یک عنوان مخفیکاری نیز بازی بسیار خوبی به‌شمار می‌رفت، ولی حقیقت امر این است که آن دسته از بازیکنانی که این روش را انتخاب می‌کردند، حس پیشرفت و رضایتمندی‌ای را که بازیکنان پیرو خشونت و قتل و کشتار به دست می‌آوردند، دریافت نمی‌کردند. به همین دلیل قدرت‌هایی مجزا که در این نسخه به کوروُ و اِمیلی داده شده به گونه‌ای طراحی شده‌ که ارزش برابری بین اجتناب از برخورد با دشمنان و رویکرد مخفیانه با امکان به کشتارگاه تبدیل کردن خیابان‌ها برقرار باشد.

خوشبختانه در این نسخه می‌توان دشمنان را به گونه‌ای از بالاسر زمینگیر کرد که آنها کشته نشوند یا در میانه‌ درگیری و زمانی که دشمنان را گیج می‌کنید، یک بازه‌ زمانی کوتاه به وجود آمده که به شما اجازه می‌دهد دشمنان را خفه کرده و از کثیف‌کاری با خون جلوگیری کنید.

پدر یا دختر

کوروُ در نسخه‌ جدید نیز همان توانایی‌های ماورای طبیعی نسخه‌ پیشین را در اختیار دارد، با این تفاوت که با کشف و استفاده از طلسم‌هایی مرموز که به صورت مخفیانه در مسیرهای تودرتوی محیط بازی قرارداده شده‌اند می‌توانید قدرت‌های جادویی وی را ارتقا دهید. از سوی دیگر اِمیلی شخصیتی است که توانایی‌ و قابلیت‌های جدیدتری به گیم‌پلی بازی تزریق کرده و به نظر می‌رسد برای اولین تجربه‌ بازی، شخصیت مناسب‌تری باشد. قدرت‌های «همزاد» و «هیپنوتیزم» او از ویژگی‌های جدید گیم‌پلی به شمار می‌رود، ضمن این‌که مهارت دیگری به او این ویژگی را می‌دهد تا احتمال تشخیص داده شدن وی در محیط‌هایی که شلوغ و مملو از نگهبان است، به مراتب کاهش یابد. هر کدام از این قدرت‌ها و امکانات جدید گیم‌پلی ارزش بازی را افزایش داده‌اند، ولی گل سرسبد آنها قدرتی به اسم «دومینو» است. زمانی که آن را تا انتها ارتقا داده باشید، این قدرت به شما داده می‌شود تا توسط یک اتصال ذهنی و روانی سرنوشت چند نگهبان را به یکدیگر گره بزنید. در نتیجه اگر تنها یکی از این نگهبانان را بیهوش کرده یا بکشید، دیگران نیز بیهوش یا کشته خواهند شد. زمینگیر کردن تمام نگهبانان یک اتاق به این روش لذتی است که تکراری نمی‌شود.

در طول یک بار تمام کردن بازی نخواهید توانست تمام آپگریدها را تهیه کنید و همین مساله تصمیم‌گیری شما هنگام آپگرید تجهیزات و قدرت‌ها را بامعناتر کرده و بهانه‌ای می‌شود برای تکرار مجدد بازی یا به چالش کشیدن خود با مدهای دیگر آن. به هرحال فارغ از این‌که کدام کاراکتر را انتخاب می‌کنید، داستان روند خطی خود را طی خواهد کرد، اما صداپیشگی استثنایی شخصیت‌ها این حس را بخوبی در بازیکن القا می‌کند که دارد حوادث و رویدادها را از یک دیدگاه دیگر نیز تجربه می‌کند.

یکی از نقاط درخشان بازی زمانی هویدا می‌شود که تلاش می‌کنید به هر موقعیت رودررویی با دشمنان به دید یک معما نگاه کنید. طراحی مرحله‌ فوق‌العاده‌ بازی به بازیکن این امکان را می‌دهد تا همواره از چند راه مختلف بتواند خود را به هدف برساند و زمانی که برخورد شما با درگیری‌ها معماگونه باشد، آن وقت است که بهره‌گیری از محیط برای از بین بردن دشمنان یا به کار گرفتن نیروهای آنها علیه خودشان لذتی وصف‌نشدنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

حرف آخر

Dishonored 2 به زیبایی بر ستون‌های استوار و موفق نسخه‌ قبلی خود بنا شده، ویژگی‌های خوب آن را حفظ و تقویت کرده و ویژگی‌های بیشتری نیز به گیم‌پلی افزوده است تا این مجموعه هرچه بیشتر به عنوان سردمدار سبک بازی‌های اکشن ماجرایی با تکیه بر مخفیکاری باقی بماند. تجربه‌ بازی روی PC با باگ‌های متعددی همراه خواهد بود که زمان نگارش این مطلب وعده داده شده بزودی با عرضه‌ پچ و آپدیت آنها را رفع خواهند کرد. نسخه‌ Xbox One بازی نیز ممکن است با افت فریم همراه باشد.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها