آیت‌الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید شیعیان که روز دوشنبه بر اثر عارضه قلبی و ناراحتی گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری‌ شده بود، ظهر دیروز در 91 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
کد خبر: ۹۷۱۹۲۳

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

به دنبال درگذشت این مرجع تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه و عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی را تسلیت گفتند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه ای به شرح زیر است:

بسمه تعالی

فقیه و عالم بزرگوار مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی رحمت‌الله علیه دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوستند. این ضایعه را به خاندان گرامی و فرزندان محترم و همه شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان علاوه بر تلاش‌های علمی و فقهی، در دوره‌ دشوار مسئولیت سنگین ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی را بر دوش داشتند و در همه حوادث و قضایای مهم دوران حیات مبارک امام راحل در شمار فعالان و خدمتگزاران برجسته کشور به‌شمار می‌رفتند. فعالیت‌های فرهنگی و تاسیس دبیرستان و دانشگاه نیز صفحات مهمی از زندگی پربار این عالم بزرگوار را تشکیل می‌دهد. متضرعانه از خداوند متعال مسألت می‌کنم که روح ایشان را مشمول رحمت و فضل خود قرار دهد و عمل صالح ایشان را مقرون اجر جزیل سازد و با اجداد طاهرینش محشور فرماید.

سیدعلی خامنه‌ای / 3 آذر 1395

2 روز عزای عمومی

رئیس‌جمهور در پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، امروز و فردا را عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا،‌ در پیام حسن روحانی آمده است: ارتحال مرجع گرانقدر عالم تشیع، عابد مجاهد و فقیه فرزانه، عالم عامل و معلم پرنفوذ نسل‌های حوزه و دانشگاه، حضرت آیت‏الله حاج سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی، فقدانی بزرگ برای همه پویندگان راه علم و عمل و فقاهت و ولایت است. آیت‌الله‌آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، علی لاریجانی‌رئیس مجلس، آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با صدور پیام‌هایی درگذشت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رئیس رسانه ملی

رئیس رسانه ملی نیز درگذشت آیت‌ا‌لله موسوی اردبیلی را تسلیت گفت.

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، ‌در پیام دکتر علی عسکری که به همین مناسبت ا رسال شده، آمده است:

«اذا مات‌العالم ثلم فی‌الاسلام ثلمه لایسدها شیء الی یوم‌القیامه». رحلت فقیه و عالم بزرگوار حضرت آیت‌ا لله سیدعبدالکریم موسوی ا ردبیلی، یاور همیشگی حضرت امام‌(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را تسلیت عرض نموده،‌از خداوند متعال برای بیت مکرم ایشان صبر و اجر و برای آن عالم ربانی و مجاهد، علو درجات مسالت می‌نمایم.

تشییع پیکر آیت‌الله موسوی‌اردبیلی؛ فردا

حجت‌الاسلام پارسا، رئیس دفتر آیت‌الله موسوی‌اردبیلی با اشاره به انتقال پیکر این مرجع تقلید فقید به قم گفت: به احتمال زیاد پیکر ایشان فردا تشییع و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده خواهد شد.

فقیه نهادساز فرهنگی

آیت‌الله موسوی اردبیلی که از پیشگامان انقلاب اسلامی و از یاران راستین امام خمینی(ره) بود، در 8 بهمن 1304 در اردبیل در خانواده‌ای مقید و مذهبی به دنیا آمد.

آیت‌الله اردبیلی از جمله روحانیون پیشگامی بود که همزمان با شکل‌گیری نهضت انقلابی و اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی(ره)، به نهضت پیوست و از یاران نزدیک بنیانگذار انقلاب اسلامی شد. تدریس خارج فقه و اصول، برگزاری جلسات تفسیر، تاسیس موسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین‏ و حضور در فعالیت‌های سیاسی از جمله موقعیت‌های شغلی او در تهران تا قبل از پیروزی انقلاب بود. آیت‌الله موسوی اردبیلی طی 11سال اول انقلاب،در کنار فعالیت‌های علمی و فرهنگی به تدوین قوانین کیفری، جزایی و حقوقی دادگستری و انطباق آنها با موازین شرع و فقه اسلامی پرداخت و از سال 1360 تا 1368 رئیس دیوان عالی کشور بود. عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضویت در هیات سه نفره رسیدگی به اختلاف بنی‌صدر و دیگران، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضو شورای عالی قضایی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مسئولیت اجرای فرمان شش ماده‌ای امام خمینی از دیگر مسئولیت‌های او در این دوره بود. بعد از رحلت امام خمینی(ره)، او با کناره‌گیری از مسئولیت‌های گذشته به قم مراجعت کرد و این‌بار در مقام مرجعیت تقلید به تدریس و بحث و تحقیق بسنده کرد. تاسیس و اداره دانشگاه دارالعلم از جمله اقدامات مهم او در این سال‌ها بود. آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی دیروز سوم آذر، دعوت حق را لبیک گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها