فیلم سینمایی بلکا و استرلکا

داستان سگ‌های فضانورد

اخیرا فیلم انیمیشن بلندی به نام «بلکا و استرلکا» از شبکه پویا پخش شده است.
کد خبر: ۹۷۱۷۷۸

این فیلم که محصول 2010 کشور روسیه می‌باشد برگرفته از داستان واقعی دو سگ است که در سال 1960 طی آزمایش‌های فضایی روسیه جهت بررسی اثر جاذبه صفر بر اندام‌های فیزیکی موجودات زنده، با یک سفینه همراه تعدادی موش و چند نوع گیاه به فضا پرتاب شدند و بعد از گردش در مدار زمین زنده برگشتند.

این فیلم 88 دقیقه سه بعدی برای تقدیر از این دو حیوان در پنجاهمین سالگرد پرتاب آنها به فضا روی پرده سینماهای روسیه رفت و با بیان طنزآلودی داستان این دو سگ فضانورد را برای کودکان نسل جدید تعریف کرد. در مطلب زیر بیشتر با این فیلم فضایی آشنایی می‌شویم.

نحوه ساخت فیلم از زبان کارگردان

دو سگ بی‌‌اصل و نصب نام‌های بلکا و استرلکا، سال 1960 وقتی که در فضاپیمای روسی دور مدار زمین چرخیدند به عنوان اولین حیواناتی که در برگشت به زمین زنده ماندند تاریخ ساز شدند. حالا بعد از گذشت حدود نیم قرن این دو سگ ستاره یک فیلم انیمیشن سینمایی بلند روسی به نام بلکا و استرلکا هستند که داستان واقعی ماموریت فضایی آنها را با دستمایه طنز به شیوه سه‌بعدی بیان می‌کند. همان طور که در فیلم نشان داده می‌شود ماموران این سگ‌ها را در خیابان‌های مسکونی می‌گیرند و به یک مرکز تحقیقاتی که حیوانات را با یکسری آزمایش‌های سخت و جلسات متعدد قرارگرفتن در دستگاه سانتریفیوژ برای مسافرت‌های فضایی تعلیم می‌دهند، می‌برند.

هنگامی که زمان پرتاب این دو سگ به همراه یک موش صحرایی پرچانه و تعدادی گیاه و حشره فرا می‌رسد، بلکا و استرلکا یک راهپیمایی فضایی هم می‌کنند و حتی باتری‌های سوویت اسپاتینگ را هم عوض می‌کنند.

این فیلم که با بودجه 4 میلیون یورویی ساخته شده، به گفته کارگردانش اسویاتوسلاو یوشاکف یک داستان براساس حوادث واقعی است. یوشاکف، انیمیشن را در استودیو پیلوت روسیه آموخته است؛ او در دهه 1990 برای کار به لس‌آنجلس رفت و بعدها در استودیوهای متعددی مثل کلاسکی سسپو که سریال معروف راگرت‌ها را تولید کرده، کار کرده است.

اگرچه او شاید پرواز بلکا و استرلکا را به یاد نداشت؛ ولی چون دوره‌ای از زندگی اش را در زمان اتحاد جماهیر شوروی سپری کرده با فضای آن دوران آشنایی داشت.

این فیلم انیمیشن پر از جزئیات دوست داشتنی زندگی روزمره در اتحاد جماهیر شوروی است. از ماشین‌های پوبدا تا دستگاه‌های‌ لیمونادساز اتوماتیک و نسخه‌های روزنامه آن زمان به نام پراوادا می‌باشد؛ اما یوشاکف می‌گوید همه اینها صرفا جنبه سرگرمی دارد.

او می‌گوید: «به طور طبیعی ما نمی‌خواهیم هیچ نکته سیاسی یا زنده کردن اتحاد جماهیر شوروی را در کار بگنجانیم. وقتی کودکان نیم تنه لنین را در مترو می‌بینند، هیچ احساس خاصی در آنها برانگیخته نمی‌شود و درست مثل دیدن هر نوع اثر هنری است. این فیلم یک پیام خیلی بهتری دارد. این کار داستان فوق‌العاده‌ای درباره دوستی و غلبه برمشکلات است که من فکر می‌کنم بچه‌ها به آن نیاز دارند.»

بلکا و استرلکا که هر دو سگ ماده بودند. پس از این که در 20 آگوست روی زمین فرود آمدند به سرعت تبدیل به چهره‌های مشهوری شدند. در این فیلم انیمیشن فیلم‌های آرشیوی آن زمان که این دو سگ جلوی خبرنگاه پیاده می‌شوند و در عقب یک لیموزین سوار می‌شوند هم استفاده شده. است

بعد از این واقعه شگفت‌انگیز از تصویر آنها روی جعبه کبریت، تمبر پستی و لوازم منزل استفاده شد.

گزارش شده یوری گاگارین، اولین انسانی که به فضا رفته است، گفته بود: «مطمئن نیستم که آیا من اولین انسان بودم یا آخرین سگ.»

در این فیلم یوری گاگارین حضور ندارد. البته در ابتدا قرار بود که او هم در داستان باشد که با سگ‌ها کار می‌کند. مثلا یک صحنه که برگرفته از یک فیلم آرشیوی بود، او با کفشی که بندهایش را نبسته در حال راه رفتن است، اما خانواده و بازماندگان او با این کار مخالفت کردند و این شخصیت از فیلم حذف شد.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها