گزارش جام‌جم از مصوبات ضدایرانی کنگره آمریکا

مرض بدعهدی

تصویب طرح‌های ضدایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا ادامه دارد و پس از آنکه نمایندگان این مجلس روز چهارشنبه گذشته تحریم‌های تجاری و نفت و انرژی علیه ایران موسوم به داماتو، را برای 10سال دیگر تمدید کردند روز پنجشنبه به طرح ممنوعیت فروش هواپیما و ممنوعیت اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در صدور مجوز نقل و انتقالات مالی برای شرکت‌های آمریکایی جهت صادرات یا صادرات مجدد هواپیما به ایران رای دادند.
کد خبر: ۹۷۰۰۸۳

این طرح در صورت تصویب نهایی مانع از اقدام دولت آمریکا در تسهیل فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران می‌شود که البته باراک اوباما که تا کمتر از دو ماه دیگر کاخ سفید را ترک می‌کند گفته این طرح را وتو می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین لایحه‌ای دیگر را تصویب کرد که براساس آن دولت سوریه و حامیانش ازجمله ایران با تحریم‌های جدیدی روبه‌رو خواهند شد. آنها یک لایحه هم در دست بررسی دارند که به ترامپ اختیارات جدیدی برای اعمال تحریم‌های بیشتری علیه ایران می‌دهد.

طرح ممنوعیت فروش هواپیما در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده که چنین تحریم‌هایی در سال‌های گذشته با آسیب رساندن به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، عملا مردم کشورمان را هدف گرفته و در تضاد آشکار با ادعاهای حقوق بشری غرب است.

محمد خداکرمی، معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در همین زمینه به جام‌جم می‌گوید: در صنعت هواپیمایی وقتی خرید هواپیمای نو مقدور نباشد ما مجبور به خریداری هواپیماهای دست دوم و سوم می‌شویم ضمن این‌که شاهد بالارفتن سن ناوگان هواپیمایی خواهیم بود.

این موارد که از سوی معاون سازمان هواپیمایی کشوری مورد اشاره قرار گرفته، عملا احتمال خطر پروازها را بالا می‌برد و جان انسان‌های بیگناه را در معرض خطر قرار می‌دهد و این مساله‌ای است که در تضاد آشکار با اصول حقوق بشری است.

فرار به جلو

آمریکایی‌ها همزمان با این کارشکنی‌ها تلاش دارند با فرار رو به جلو، ایران را ناقض برجام جلوه دهند.

اتخاذ این رویکرد از سوی آمریکایی‌ها بخصوص پس از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گفته بود میزان ذخایر آب سنگین در ایران، اندکی فراتر از حد مجاز در برجام رفته است تشدید شده است.

بر اساس برجام، میزان ذخیره آب سنگین در ایران نباید فراتر از 130 متریک‌ تن (واحد اندازه‌گیری آب سنگین) فراتر رود و ایران باید مازاد بر این مقدار را برای فروش به بازارهای بین‌المللی عرضه کند.

به گزارش فارس، بر اساس گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، میزان آب سنگین در ایران به 1/130 متریک تن رسیده است که البته این مساله، پاسخ مقامات کشورمان را در پی داشته است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در همین زمینه به خبرگزاری صداوسیما گفت: طبق برجام ما باید مازاد بر 130 تن آب سنگین تولیدی را به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کردیم که تاکنون 70تن را فروخته‌ایم و مذاکرات با کشورهای متقاضی دیگر بویژه اروپایی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که ما بیش از 130 تن آب سنگین تولیدی خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم که این کار طبق توافق هسته‌ای در دستور کار ما قرار دارد و تا زمانی‌ که برجام هست به این تعهد خود عمل خواهیم کرد.

رضا نجفی، نماینده ایران در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هم طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس، ضمن پاسخ دادن به ادعاهای مطرح در گزارش آمانو، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در قالب برجام تاکید و از کارشکنی‌های طرف مقابل انتقاد کرد.

نجفی با بیان این‌که گزارش اخیر مدیرکل آژانس به روشنی نشان می‌دهد که همه اقدامات مرتبط هسته‌ای به‌طور کامل از سوی ایران انجام شده است افزود: با این حال اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام، همچنان رضایت‌بخش نیست.

بهانه‌جویی آمریکا در آژانس

اگرچه همانطور که نماینده کشورمان در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گفته، با وجود انجام تعهدات ایران، طرف مقابل در اجرای تعهداتش کارشکنی می‌کند، اما آمریکایی‌ها تلاش دارند پیشدستی کرده و با بهانه‌جویی، کارشکنی‌های خود را به گردن ایران بیندازند.

در همین زمینه، هیات آمریکایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست که هرچه زودتر آب سنگین مازاد بر سقف برجام را از کشور خارج کند.

مدیر کل آژانس هم که همواره نقش پررنگی در اجرای سناریوهای غرب علیه ایران داشته طی سخنانی در شورای حکام آژانس، هم‌نوا با مقامات آمریکایی گفت: ایران باید به توافق برجام پایبند بماند و ذخایر آب سنگینش را به کمتر از 130 متریک تن کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، آمانو گفت: ایران باید در آینده از پیش آمدن چنین شرایطی اجتناب کند تا اعتماد جامعه بین‌المللی به اجرای برجام حفظ شود.

طرح‌های ضدایرانی ادامه دارد

همین بهانه‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز مورد استناد برخی نمایندگان قرار گرفته تا طرح‌های ضدایرانی بیشتری را در دستور کار قرار دهند.

در همین خصوص شاهد بودیم که پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب 5 طرح ضدایرانی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در این مجلس صورت گرفت در بیانیه‌ای تاکید کرد: ایران بتازگی و در هفته گذشته توافق هسته‌ای را نقض کرده و رای امروز اعضای دو حزب آمریکا، توانمندی ما را برای اعمال مجدد و فوری تحریم‌ها علیه ایران در یک دهه آینده حفظ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رایان در بیانیه خود ایران را متهم به نقض برجام و تامین مالی تروریسم و انجام آزمایش موشک‌های بالستیک کرد و گفت: از تلاش‌های کنگره برای تشدید تحریم‌های ایران حمایت می‌کنم و امیدوارم ترامپ آنها را امضا کند.

شرایط آینده بستگی به مقاومت ایران دارد

دکتر علیرضا شیخ‌عطار، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به تصویب طرح‌های ضدایرانی اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا با بیان این‌که چنین روندی در آمریکا قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد: آنها از هر بهانه‌ای برای اعمال فشار به ایران به بهانه برجام یا بهانه‌های دیگر استفاده خواهند کرد. وی با بیان این‌که ادامه همین روند تا یک سال آینده قابل پیش‌بینی است، افزود: دونالد ترامپ با توجه به این‌که تجارت‌پیشه است قصد سنجش ایران را دارد و نوع رفتار و واکنش ایران را در مقابل این‌گونه تحریم‌ها و اهرم‌های فشار خواهد سنجید بنابراین شرایط آینده بستگی به مقاومت ایران دارد. شیخ‌عطار تاکید کرد: ترامپ در این مدت در مورد هزینه و فایده درگیر شدن با ایران در مورد برجام بررسی خواهد کرد و مسئولان ایرانی باید نشان دهند که این‌گونه اقدامات آمریکایی‌ها پرهزینه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها