توجه به حس شنوایی از چه زمانی اهمیت دارد؟ اصول خود مراقبتی نسبت به حس شنوایی از چه زمانی باید رعایت شود؟ خودمراقبتی نسبت به این حس تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد و این موضوع تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟
کد خبر: ۹۶۸۱۶۹

توجه به حس شنوایی باید از زمان قبل از تولد باشد. در مرحله بعد حین تولد و بعد از تولد و در نهایت باید تمام طول عمر نسبت به شنوایی توجه کنیم تا شنوایی‌مان دچار مشکل نشود. به عنوان مثال با غربالگری شنوایی در دوره نوزادی می‌توانیم این خود مراقبتی را به والدین خود بیاموزیم. مرحله دوم در دوره شیرخوارگی است که باید به مادر نحوه شیردادن به نوزاد را آموزش داد.

به این ترتیب که مادر هنگام شیردهی حتی در شب باید بنشیند و سر نوزاد را کمی بالاتر از بدن او قرار دهد. با این کار از بسته شدن شیپور استاش که رابط گوش میانی و حلق است، جلوگیری می‌شود. اگر این کار انجام نشود، موقع شیردهی مقداری شیر وارد شیپور استاش شده و باعث حساسیت و بسته شدن آن می‌شود و این مساله به عفونت گوش میانی در شیرخوار می‌انجامد و مشکلات مربوط به آن به کم‌شنوایی و ناشنوایی منجر می‌شود.

آیا استفاده از هندزفری و گوشی تلفن همراه به افراد آسیب می‌رساند؟

استفاده از گوشی‌های تلفن همراه آن هم به مدت طولانی و مکرر ممکن است آسیب‌زا باشد. چون امواجی که از این گوشی‌ها متصاعد می‌شود شبیه امواج ماکروویو است، این امواج اگر در نزدیکی بدن باشد و طولانی‌مدت از آنها استفاده شود، در بافت‌های زنده ایجاد گرما می‌کند که می‌تواند آسیب‌زا هم باشد.

آیا گوشی‌های همراه باعث سرگیجه یا سرطان می‌شود؟

هنوز مورد بحث است. از آنجا که همه افراد با هم متفاوتند ممکن است در برخی افراد سردرد و سرگیجه ایجاد کند و در بعضی افراد این گونه نباشد. افرادی که این احساس را دارند بهتر است گوشی همراه را از خود دور نگه دارند. هر چه این امواج از بدن دورتر باشد، تاثیر کمتری بر بدن می‌گذارد.

استفاده از هندزفری خوب است، اما در بسیاری از موارد خیلی از جوان‌ها و علاقه‌مندان به موسیقی، شدت صوت را بالا می‌برند که این موضوع برای ساختمان گوش میانی و بخصوص گوش داخلی به علت آزاد شدن رادیکال‌های آزاد و تاثیر آنها بر سلول‌های مویی پوشاننده گوش داخلی، آسیب‌زاست.

صدای خیلی زیاد اکوها در مجالس ختم یا عروسی که در برخی افراد بویژه افراد مسن سردرد ایجاد می‌کند، برای شنوایی ضرر دارد آیا صلاح است این افراد در این مجالس از گوشی استفاده کنند؟

صدای بلند به گوش آسیب می‌رساند. طبیعی است که آسیب در سنین بالا خیلی بیشتر است چراکه صداهای بلند چه در افراد جوان و چه در افراد مسن اول یک آسیب موقت ایجاد می‌کند اگر این صداها طولانی شود، آسیب گوش می‌تواند دائمی شود که البته در سنین بالا این آسیب‌ها خیلی زودتر می‌تواند دائمی شود. لذا این افراد باید از تماس با صداهای بلند پرهیز کنند. همچنین این افراد می‌توانند در این مجالس از گوشی استفاده کنند یا از محیط خارج شوند.

آیا مکانیسم‌هایی هست که ما بتوانیم گوش را در برابر صداهای محیط محافظت کنیم؟ آسیب‌های ناشی از هدفون و هندزفری برگشت‌پذیر است یا خیر؟

بله مکانیسم‌هایی هست که عمده‌اش استفاده از موادی است که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ برای مثال، داروهایی مانند ویتامین C و حتی منابع طبیعی ویتامین C را می‌توان نام برد. داروی استیل سیتیس به عنوان اسیدآمینه، برای مرطوب کردن مخاط (موکولیتیک) کاربرد دارد. از این دارو هم می‌توان در برابر رادیکال‌های آزاد استفاده کرد و به این ترتیب صداهای محیط آسیب کمتری به گوش می‌رساند.

زمانی که شدت صوت از یک حد بیشتر شود، بخصوص وقتی از صوت به طور مکرر و طولانی‌مدت استفاده شود، بسیاری از آسیب‌های صوتی برگشت‌پذیر نخواهد بود.

دکتر خسرو گورابی
رئیس انجمن شنوایی‌شناسان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها