از سرعت بد اینترنت بخصوص در روزهای ابتدایی نمایشگاه که بگذریم، بسیاری از خبرنگاران لپتاپها را کنج خانه گذاشته بودند و با یک گوشی هوشمند یا تبلت خبرهای مربوط به نمایشگاه را مخابره میکردند. بازدیدکنندگان نیز در جایگاه شهروند-خبرنگار به کمک خبرنگاران حرفهای آمده بودند و آنچه را میدیدند یا میشنیدند در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی با دیگران به اشتراک میگذاشتند. اما چه تفاوتی میان روزنامهنگاری بهصورت حرفهای و آنچه شهروندان یا حتی روزنامهنگاران در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند، وجود دارد؟
کارگاهی که روز چهارم نمایشگاه مطبوعات با عنوان «مطبوعات و شبکههای اجتماعی، فرصت یا تهدید» برگزار شد، به نوعی پاسخ این پرسش را مشخص کرد. در این کارگاه، دکتر یونس شکرخواه و دکتر حسن نمکدوست، دو روزنامهنگار صاحبنظر در حوزه روزنامهنگاری آنلاین به تشریح این موضوع پرداختند که چگونه روزنامهنگاری با آمدن رسانههای اجتماعی فراتر رفته است.
قبل از هر چیز باید چند باور عمومی اشتباه اصلاح شود. در قدم اول باید بدانیم رسانه اجتماعی (Social Media) با شبکه اجتماعی (Social Network) متفاوت است. شبکه اجتماعی یک فرمت است نه یک رسانه، بهعنوان مثال فیسبوک بهعنوان یک شبکه اجتماعی، یک فرمت است که کاربر با عضویت در آن و فعالیت حرفهای نمیتواند تولیدات خود را به دیگر شبکهها ببرد. نکته دیگر این که بسیاری از افراد به اشتباه پیامرسانهایی مانند تلگرام را یک شبکه اجتماعی میدانند، در حالی که تلگرام یک مسنجر است. در شبکه اجتماعی شما میتوانید پروفایل بسازید و ارتباطات خود را تعریف کنید، اما مسنجرها فقط بستری برای پیامرسانی هستند.
مسالهای که در این کارگاه بر آن تاکید شد این است که هرچند روزنامهنگاران نیز از این شبکهها استفاده میکنند، ولی قرار نیست فعالان شبکههای اجتماعی مانند روزنامهنگاران حرفهای باشند و چالش اصلی ما در عرصه حرفهایگری، رعایت اخلاق حرفهای است و در حقیقت روزنامهنگاران شبکههای اجتماعی را پرورش میدهند؛ هرچند کاربران شبکههای اجتماعی میتوانند چند خبر یا عکس در شبکههای اجتماعی منتشر کرده و آن را پررنگ کنند، اما این روزنامهنگاران حرفهای هستند که میتوانند وقایع را پیگیری کرده و با آن برخورد کنند.
مائده گیوه چین - دبیر کلیک
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی در گفتوگو با روزنامه جامجم:
در گفتوگو با جواد منصوری به بررسی واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و تأثیر آن در امتداد مقاومت از دانشکده فنی تا نسل امروز پرداختیم