پیکر منصور پور حیدری با شکوه خاصی و با حضور چهره‌های نامدار ورزش کشور تشییع و تدفین شد

پدر آرام گرفت

شنبه شب، بعد از یک روز اخبار متناقض، سرانجام ورزشگاه شیرودی آنجا شد که منصور پورحیدری باید دور افتخارش را بزند؛ ورزشگاهی که سالیان سال به عنوان بازیکن و مربی روی چمن و نیمکتش خوش درخشید و حالا باید آخرین خانه‌اش باشد برای بدرقه‌اش. دیروز صبح بارانی که در شک و تردید بارید و آفتاب ظریفی که پشت این باران زد، مراسم بدرقه منصور پورحیدری را تحت تاثیر قرار داد. باران و سپس خروج خورشید از پشت ابرها، مصداق شروع زندگی دوباره او بود. منصور پورحیدری بعد از چند هفته سختی و عذاب، سرانجام هجرت کرد تا به خانه ابدی‌اش بازگردد، به بهشت.
کد خبر: ۹۶۵۴۶۶

حضور چهره‌های مطرح

همان‌طور که پیش بینی می‌شد صبح دیروز خیابان مفتح جنوبی قفل شد. ترافیک سنگینی این خیابان را در بر گرفت و خیلی‌ها گیر کردند و به مراسم نرسیدند. بعضی‌ها ماشین شان را دورتر پارک کردند تا بتوانند در مراسم تشییع جنازه حاضر باشند و به همین دلیل ترافیک سنگین و سنگین‌تر شد. خیلی از چهره‌ها به خاطر این ترافیک دیرتر رسیدند. از عادل فردوسی‌پور بگیرید تا علی کریمی، برانکو، وحید طالب‌لو و... بعضی‌ها هم که پیش‌بینی ترافیک را می‌کردند، زودتر آمدند مثل منصوریان، مجیدی، مظلومی، علی پروین و... ازجمله چهره‌های حاضر در مراسم دادکان، مایلی‌کهن، داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، حسین فرکی، صمد مرفاوی، افتخاری، مظلومی، مهدی رحمتی، عابدزاده، فتح‌الله‌زاده و... بودند. چهره‌های مطرح استقلال و پرسپولیس در مراسم حضور داشتند و حتی روی سکو هم تعدادی از طرفداران با لباس قرمز دیده می‌شدند.

لحظه تشییع پیکر

دیروز از ساعت 8 صبح حوالی مجموعه شیرودی شلوغ بود، اما مراسم از ساعت 9 صبح حالت رسمی به خود گرفت. حدود ده هزار نفر در مراسم حضور داشتند و خیلی‌ها وقتی رسیدند که پیکر منصورخان تشییع شده بود. آنها می‌گفتند ترافیک باعث شد نتوانند سر موقع برسند. وقتی پیکر منصورخان وارد شیرودی شد، صدای ضجه‌های خانواده او بلندتر شد. ابتدا نماز میت خواندند و سپس خیلی‌ها بالا سر تابوت گریه کردند. حدود ساعت 9 و 50 دقیقه بود که سرانجام پیکر او تشییع شد.

اشک‌های همه حاضران

چهره‌های مطرح فوتبال تلاش کردند زیر تابوت منصور پورحیدری را بگیرند، از خسرو حیدری و امید ابراهیمی گرفته تا فردوسی‌پور، مجیدی و منصوریان. این آخرین دور افتخار او در ورزشگاه شیرودی بود و در لحظه تشییع، هواداران شعار می‌دادند «خداحافظ منصور پورحیدری، خداحافظ منصور پورحیدری». در این لحظات همه حاضران در ورزشگاه اشک ریختند و انگار این اشک‌ها تمام نشدنی بود. علی پروین که بهت‌زده بود، گفت: «باورم نمی‌شود منصور از بین ما رفته. خدا رحمتش کند. از او فقط خوبی مانده. منصور و من هم‌اتاقی بودیم و خاطرات زیادی داریم. در چشم به‌هم زدنی زمان گذشته و حالا منصور بین ما نیست. خدا به خانواده‌اش صبر بدهد. تحمل جای خالی او سخت خواهد بود.»

باز هم حضور سلفی بازها

طبق معمول این بار هم تعدادی از هواداران برای گرفتن عکس سلفی آمده بودند که این مسأله برای چهره‌هایی چون مجیدی، کریمی، فردوسی‌پور، پروین، منصوریان و... دردسرساز شد. فرشاد پیوس، پیشکسوت پرسپولیس با ناراحتی در این باره گفت: «این کار درستی نیست. نباید در چنین مراسمی عکس سلفی گرفت.» وقتی مراسم تشییع جنازه تمام شد، ناگهان خیل جمعیت به سمت چهره‌های معروف هجوم آورد و این باعث شد هرج و مرج ایجاد شود و حتی چهره‌ای مثل مجیدی ناچار شد به کانکس نگهبانی مجموعه برود تا جمعیت متفرقه شود. دوروبر عابدزاده، کریمی، پروین و فردوسی‌پور هم بسیار شلوغ بود و مشکلاتی هم برای آنها به وجود آمد. در همین لحظات بود که آمبولانس پیکر مرحوم پورحیدری را به بهشت زهرا(س) منتقل کرد.

یک ساعت و 10 دقیقه بعد

در بهشت زهرا(س) و قطعه نام‌آوران، خیلی‌ها منتظر بودند. خیلی از هواداران، مردم و ستاره‌ها به آنجا رفته بودند. یک ساعت و 10 دقیقه پس از مراسم تشییع پیکر، جسم بی‌جان پورحیدری به خانه ابدی‌اش سپرده شد. ازدحام جمعیت بسیار زیاد بود و چهره‌های معروف از‌جمله دایی و نکونام با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. به دلیل ازدحام جمعیت بسختی منصورخان را به خاک سپردند.

سه مجروح در تدفین پورحیدری

حضور طرفداران منصور پورحیدری در قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرای تهران به حدی زیاد بود که تعدادی از طرفداران روی داربست‌های نصب شده نشستند.هجوم و فشار تماشاگران به داربست‌ها باعث شکستگی داربست‌ها شد و در نهایت با باز شدن آهن‌های سنگین و برخورد آن به سر چند نفر باعث شکستگی سر آنها شد. این چند نفر در بین جمعیت و ازدحام با سر و صورت خونین قطعه نام آوران را ترک کردند.

درخشان: سعادت شاگردی او را نداشتم

حمید درخشان، کاپیتان و سرمربی سابق پرسپولیسی‌ها درباره درگذشت منصور پورحیدری می‌گوید: وقتی خبر را شنیدم،‌ خیلی متاثر شدم. این ضایعه را به جامعه ورزش و خانواده پورحیدری و خانم شجاعی تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم روح منصورخان هم قرین رحمت الهی باشد.

درخشان با بیان این که افتخار شاگردی پورحیدری را نداشته است، ادامه داد: کم‌سعادت بودم. متاسفانه شرایط طوری نبود که ایشان سرمربی بنده باشند و من افتخار شاگردی ایشان را داشته باشم. با این حال می‌دانم که پورحیدری یکی از جنتلمن‌های فوتبال ایران و باشگاه استقلال بود. فکر می‌کنم استقلالی‌ها پدر و بزرگ‌تر خودشان را از دست دادند. این غم نه‌تنها برای آنها بلکه برای جامعه فوتبال غم بزرگی است. امیدوارم خدا به خانواده ایشان صبر بدهد.

درخشان درباره پرسپولیس و اوضاع خوب این تیم در لیگ برتر هم حرف زد و گفت: چیزی که امروز داریم می‌بینیم، بازی خوب و نتیجه‌گیری خوب است. تیم روی روال افتاده است و فکر می‌کنم بهترین شرایط برای قهرمان شدن پرسپولیس همین فصل است. پرسپولیس همه ابزارهای لازم را برای قهرمان شدن دارد. زمانی بود که تیم خوب بازی می‌کرد و نتیجه نمی‌گرفت، اما حالا شرایط متفاوت است و پرسپولیس، هم دارد خوب بازی می‌کند و هم خوب نتیجه می‌گیرد. برای همه سرخ‌پوشان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم در پایان فصل، جام قهرمانی را بالای سرشان ببرند.

پروین: قدر هم را بدانیم

علی پروین این روزها جملات عجیبی به زبان می‌آورد. او در دیدار با خانواده منصور پورحیدری، گفته بود دیگر کم‌کم نوبت به من رسیده و سپس در جمع دوستانش یکسری توصیه‌ها به عنوان وصیت داشته است. دوستان پروین می‌گویند او مدتی است به لحاظ اخلاق و رفتار، بسیار محتاط شده و دیگر آن علی پروین پرهیجان و پر سر و صدای گذشته نیست.

علی آقا در چند کلام کوتاه در مورد شرایط این روزهایش گفت: من فقط به همه توصیه می‌کنم قدر یکدیگر را بدانید چون این روزها در حال گذر است و نباید با دعوا و درگیری یا حاشیه و جنجال آن را پشت سر بگذاریم.

طاهری: پورحیدری را آزار دادند

بیژن طاهری پیشکسوت فوتبال کشورمان در فراغ منصور پورحیدری حرف‌های جالبی برای گفتن داشت. او که در مراسم تشییع پیکر پورحیدری در ورزشگاه شیرودی شرکت کرده بود، گفت: واقعا متاسفم که به این راحتی، ستاره‌ها را از دست می‌دهیم. باید بیشتر از اینها قدر امثال پورحیدری را می‌دانستیم اما او را براحتی از دست دادیم.وی ادامه داد: نمی‌خواهم خیلی حرف‌ها را به زبان بیاورم، اما بدانید منصور را خیلی آزار دادند و امروز همان‌ها خود را عزادار پورحیدری می‌دانند.

انتقاد پیوس از سلفی‌ بازها

فرشاد پیوس که روز گذشته در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری منصور پورحیدری شرکت کرده بود در این خصوص گفت: خدا بیامرزد منصور‌خان را! واقعا مرد خوب و شریفی بود. معمولا در تیم‌های استقلال و پرسپولیس آدم‌هایی حضور دارند که طرفداران بدون عرق به رنگ و تیم، آنها را دوست دارند. منصورخان یکی از آنها بود.

پیوس که از سلفی گرفتن بعضی مردم با ستاره‌ها در این مراسم ناراحت شده بود در این باره گفت: نمی‌دانم این فرهنگ چه زمانی می‌خواهد جا بیفتد که مراسم عزا جای سلفی گرفتن نیست. چرا چنین کاری می‌کنند. بارها چهره‌های زیادی در این مورد گوشزد کرده‌اند، اما گوش‌ها بدهکار نیست و باعث می‌شود صحنه‌های تلخی رقم بخورد. خانواده ورزش عزادار است، اما برخی‌ها متاسفانه شرایط را درک نمی‌کنند. غم از دست دادن پورحیدری، غم بزرگی است و باید بگویم تا سال‌ها بعد مثل منصورخان به فوتبال ایران نمی‌آید.

پیام تسلیت کی‌روش

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درگذشت منصور پورحیدری را تسلیت گفت. در پیام کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال آمده است: «درگذشت منصور پورحیدری بهعنوان یکی از بزرگان تاریخ فوتبال ایران خبر تلخی بود که این روزها فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد. اینجانب به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بر خود وظیفه می‌دانم که این فقدان را به خانواده گرامی پورحیدری و ورزش ایران تسلیت گفته و برای روح او طلب آرامش کنم. متاسفم به دلیل سفری که از پیش برنامهریزی شده بود، امکان حضور در مراسم امروز را پیدا نکردم، ولی از تبریز این اتفاق را تسلیت می‌گویم.»

جانشین منصور خان کیست؟

خبر فوت منصور پورحیدری، اوضاع را برای استقلالی‌ها دگرگون کرد. فارغ از غم بزرگی که بر دل میلیون‌ها هوادار این تیم باقی مانده است، باید گفت تغییر اجباری در هیات مدیره این تیم باید ایجاد شود. با فوت منصورخان، تعداد اعضا به چهار نفر رسیده و از آنجا که این تعداد نباید عدد زوج باشد، شکی وجود ندارد که در هفته‌های آینده یک نفر جای پورحیدری را در هیاتمدیره خواهد گرفت. به همین دلیل این امکان وجود دارد که نفراتی که توسط محمود گودرزی در استقلال فعالیت می‌کردند، تغییر کنند و نفرات سلطانیفر جای آنها را در ترکیب پنج نفره هیاتمدیره بگیرند.

برخورد گرم منصوریان و مجیدی

دیروز بعد از سال ها، فرهاد و علیرضا با هم رودررو شدند. کسی یادش نمی‌آید آخرین بار آنها چه زمانی همدیگر را دیده بودند ولی در هر صورت وقتی رودررو شدند، برخورد گرمی داشتند و به هم تسلیت گفتند. علیرضا و فرهاد درگوشی صحبت‌هایی کردند و به نوعی مشخص شد اختلاف‌های قدیمی را کنار گذاشته‌اند.

علیرضا منصوریان سرمربی استقلال درباره زنده یاد پورحیدری به جام‌جم ورزشی می‌گوید: «رفتن او برای هیچکس باورکردنی نیست. یکی از بهترین چهره‌های فوتبال ایران از دست رفت. کاش قدر امثال پورحیدری را بهتر بدانیم. متاسفانه سیستم ما مشکل دارد و باعث شده تا هیچوقت قدر این اسطوره‌های فوتبال خودمان را ندانیم. او برای استقلال همه کار کرد و سال‌ها در کنار باشگاه بود. حتی ماشینش را به خاطر استقلال فروخت. او بالای 50 سال کنار استقلال بود.»

او ادامه می‌دهد: «من اصلا باور ندارم از بین ما رفته است. منصورخان بین ما هست. او روحیه جنگندگی داشت و همیشه می‌گفت باید تا لحظه آخر بجنگیم. یادم هست روزهای سختی در استقلال داشتیم ولی او همیشه به ما روحیه می‌داد و می‌گفت باید مبارزه کنیم. افسوس که جسمش از پیش ما رفت ولی روحش کنار ماست.»

منصوریان در پایان، درباره روبه‌رو‌شدن با فرهاد مجیدی می‌گوید: «من و فرهاد اصلا مشکلی نداشته و نداریم. متاسفانه شایعاتی درست کرده بودند که اصلا صحت نداشت.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها