شنیدن اخبار آزار جنسی کودکان اگرچه که بسیار دردناک و غیر قابل تحمل است اما خوشبختانه چند سالی است که تابوی رسانه ای شدن آن شکسته شده است . چراکه اعلام چنین خبرهایی موجب افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص مراقبت از فرزندانشان می شود . هرچند که مانع وقوع آن به طور کامل نمی شود ولی در کاهش آن بی تاثیر نخواهد بود. حال اینکه چگونه باید والدین مانع وقوع این اتفاق شوند نکته ای است که روانشناسان برای آن پاسخی جز آموزش ندارند.
کد خبر: ۹۶۲۸۸۲
چه کار کنیم کودکمان آزار جنسی نبیند/ کودکان مان را با اعضای بدنشان آشنا کنیم

دکتر غلامرضا تبریزی روانشناس در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه پیشگیری همواره مقدم بر درمان است ، آموزش کودکان را اصل مهم در جلوگیری از آزا ر واذیت جنسی آنان دانست .

این روانشناس با اشاره به اینکه حدود 90درصد آزار جنسی توسط بستگان و نزدیکان رخ می دهد افزود:درابتدا باید والدین آموزش لازم را ببینند تا کودکان خود را با نزدیکان وغیر نزدیکان تنها نگذارند.در مرحله بعد باید کودکان با اعضای جنسی خود آشنا شوند و بدانند که این اعضا را چه کسانی می توانند ببینند ویا لمس کنند و چه کسانی نمی توانند این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد :شناخت حوزه اجتماعی اعضای جنسی برای کودکان از اهمیت بسزایی دارد چرا که در آن صورت با کاربرد آن اشنا خواهند شد.البته آموزش به کودکان باید در حد سن وسال و میزان هوش وفهم وادراک آنان باشد.و اگر دیدیم توضیحی که داده ایم برای کودکمان کفایت کرده است دیگر بیشتر توضیح ندهیم زیرا ممکن است او را به سمت انحرافات جنسی سوق دهیم.

تبریزی برخورد جدی وقانونی با سوءاستفاده کنندگان را نیز در کاهش وقوع جرم موثر دانست و گفت:سوءاستفاده کنندگان چنانچه از عواقب برخورد قانونی رفتار و عملکرد زشت وناپسند خود آگاه باشند ممکن است کمتر به سمت اینگونه انحرافات بروند.

این روانشناس ادامه داد:حتی می توانیم به کودکانم آموزش دهیم چنانچه با رفتارهای غیر طبیعی برخی از افراد روبه رو شدند به آنها گزارش دهند تا جلوی وقوع اتفاقات بعدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه هرچه کودک از اطلاعات بیشتری برخوردار باشد به هنگام وقوع جرم آگاه تر رفتار خواهد کرد.

وی فرهنگ سازی در میان خانواده ها را اصل مهم در جلوگیری ازبروز این بحران دانست وگفت:اگر کودکی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفت چنانچه بداند که باید موضوع را با خانواده اش در جریان بگذارد با کارهای روان درمانی می توان اورا به شرایط عادی بازگرداند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
محسن
-
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
نمیدونم انسان چه مریضی هایی دارد،كاری نمونده تو این دنیا انسانها نكنند
امیر
-
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
این آشنایی باید از طریق مدارس داده شود توسط افرادی كه اموزش و روش باز كردن این آشنای را برای كودكان دیده باشد ، و دوما اگر در مدارس درس ورزش در هر هفته بود و همچنین امكانات بهداشتی مثل دوش بعد از ورزش می توانستنند سریع معلمان با نگاه به بدن كودكان سریع بفهمند كه این كودكان مورد آزار و بد رفتاری می شوند یا نه بد رفتاری تنها ،،،،،،، نیست بلكه روحی هم هست كه البته تا رسیدن به این رشد بلوغ فكری در سیستم آموزشی ما سالیان سال وقت و بودجه نیاز دارد
میثم
-
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
خود معلم ها هم در زمره اتهام هستند.
شهروند شیرازی
-
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
ای كاش تدبیری می اندیشیدند كه در مهد كودك یا دوران پیش دبستانی این آموزش به كودكان داده میشد.آمار آزار و اذیت جنسی خیلی بالا رفته و سن وسال هم نمیشناسه
علی تهرانی
-
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۰
۰
باسلام:واینكه گول افراد مهربان وعامه پسندرانخورند.وفرزندانشان را مراقبت كنند وتنها به كلاسهای آموزشی مختلف نفرستند با آنها باشند وباهم به منزل برگردنددقیقا افراد متجاوز جنسی مثل رودخانه بولتن استرید در انگلستان هستندكه درباره آن مطلب نوشتید میمانند.ظاهری زیبا ولی ژرفنایی خوفناك زبانی چرب ونرم وظاهری متواضع ورفتاری آرام ولی روحی شیطانی وسركش .این روزها نمیشود به كسی اعتماد كرد.مراقب باشید.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها