سوارکـــــاری و کارتینگ علاوه بر جنبه حرفه‌ای، برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها مناسب است. این ورزش‌ها با ماهیتی ماجراجویانه، هیجان زیادی دارد و لحظه‌های شادی را برای اعضای خانواده به وجود می‌آورد. پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ یا پسر و دختر همه می‌توانند با انجام این ورزش‌ها در کنار یکدیگر لذت ببرند.
کد خبر: ۹۶۰۶۸۹

در سوارکاری برخلاف کارتینگ یک موجود زنده برابرتان قرار دارد، اما در پیست کارتینگ ورزش و تفریح را با ابزار و ماشین آلات تجربه می‌کنید که لذت زیادی از تضاد میان این ورزش‌ها نصیب‌تان می‌شود.

شاید گفته شود گران بودن این تفریحات مانع از رفتن به سمت پیست‌های سوارکاری یا کارتینگ می‌شود که این تصور البته با وجود نوع ورزش‌ها و امکانات آنها تا اندازه‌ای درست است، اما به حدی نیست که خانواده‌ها از یک تفریح سالم در کنار یکدیگر محروم شوند. بنابراین با مطالعه این پرونده و مراجعه به سایت‌های فدراسیون‌های سوارکاری و کارتینگ می‌توانید برای پر کردن اوقات فراغت تان بهترین زمان و بصرفه ترین قیمت‌ها را برای تفریح خانوادگی انتخاب کنید.

لذت سوارکاری در یک روز تعطیل

در میان خیابان‌کشی‌ها و تردد خودروها در شهرهای مختلف، سوارکاری برای شهروندان دور از دسترس نیست به شرط آن‌که اطلاعات مختصری از جا و مکان آن همین‌طور هزینه‌های مربوط به رشته سوارکاری داشته باشید.

سوارکاری در تاریخ برای جنگیدن و پیام‌رسانی بوده، اما امروز شما می‌توانید در باشگاه‌های سوارکاری به راحتی سوار اسب دلخواهتان شوید و از ورزش سوارکاری لذت ببرید.

سوارکاری در دین اسلام سفارش شده و در ایران باستان، به‌عنوان ورزش و سرگرمی (مانند بازی چوگان) مورد توجه بود. در اواخر قرن نوزدهم با پیشرفت صنعت و جایگزین کردن ماشین‌آلات، سوارکاری به ورزش امروزی تبدیل شد.

شیوه برخورد با اسب

اسب حیوان نجیبی است. این تعبیر شاعرانه علاوه براحساس، در میدان واقعیت سوارکاری به دردتان می‌خورد. خوشرفتاری و ارتباط و انضباط، به همان اندازه که در رفتار انسان با دیگر انسان‌ها اهمیت دارد درباره رفتار با اسب هم مهم است. توجه کنید اسب‌ها در هنگام سوارکاری به رفتارتان حساس هستند و با هرگونه رفتاری واکنش‌های متفاوت نشان می‌دهند. پس بهتر است در هنگام سوارکاری خوش‌اخلاق باشید، زیرا این موجودات وحشی، با این‌که هزاران سال است اهلی شده و تحت تربیت قرار گرفته‌اند، اما همچنان غرایز اجدادی خود را حفظ کرده‌اند. حین سوارکاری فکر نکیند اسب توسری‌خور است زیرا اگر بدرفتاری از شما ببیند به موجودی کاملا شرور تبدیل می‌شود.

رشته‌های سوارکاری

سوارکاری رشته‌های مختلفی دارد که بد نیست پیش از رفتن به باشگاه سوارکاری برخی از آنها را مرور کنید و متناسب با علاقه و توانایی‌تان یک رشته را انتخاب کنید.

پرش با اسب

برای سوارکاری در این رشته به اسب‌هایی با هیکل تقریبا درشت و با قد بلند نیاز دارید. قیمت اسب‌های پرشی خوب بالاست و نژاد‌های اروپایی جزو بهترین نژاد‌ها برای پرش هستند.

کورس

مسابقات کورس بیشترین طرفدار را در رشته‌های سوارکاری دارد که کورس بهاره گنبد نمونه خوبی است.اسب‌های کورس بیشتر از نژاد عرب و تروبرد هستند و دارای اندام کوچک و سرعت بالا.

درساژ

در این رشته بیشترین هماهنگی میان اسب و سوارکار است. سوارکاران به همراه اسب‌های خود حرکاتی نمایشی و زیبا انجام می‌دهند.

چوگان، ارابه رانی و کورس و پرش هم کمی حرفه‌ای‌تر است و اگر استعدادش را در هر کدام از این رشته‌ها داشتید آن را ادامه دهید.

لوازم سوارکاری

درست است که در آموزش سوارکاری مربی همه نکات را یک به یک گوشزد می‌کند اما بعد از آشنایی با چگونگی رفتار کردن با اسب و رشته‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید، باید از طرز کار، نصب و استفاده صحیح از تمامی لوازم سوارکاری مطلع باشید. در اینجا فقط چند وسیله را به شما معرفی می‌کنیم.

افسار را که شنیده‌اید. از تسمه‌های چرمی تشکیل شده که آبخوری و دستجلو به آن متصل می‌شوند و افسار روی سر اسب قرار می‌گیرد.

زین مناسب سبب تعادل و راحتی اسب است و قرار گرفتن صحیح سوارکار روی اسب به زین مناسب بستگی دارد.

رکاب توسط بند چرمی به نام بند رکاب به زین متصل می‌شود و خود رکاب از جنس فلزی و پلاستیکی است. رکاب براساس قد سوارکار تنظیم می‌شود و محلی است که پا را داخل آن قرار می‌دهیم.

موقع سوارکاری چه بپوشیم؟

مهم‌ترین پوشش سوارکار کلاه ایمنی است.

چکمه‌ها یا کفش سوارکار باید حتما پاشنه‌دار باشد و ساق بلند که هم از سر خوردن پا در داخل رکاب جلوگیری کند و هم از قوزک پا مراقبت کند.

شلوار سوارکاری باید کشباف باشد تا به پا‌ها بچسبد، البته نه آن‌قدر تنگ که در اثر ساییدگی به زین چروک شود و پاها آزرده شوند.

البته برای تمرین نوع لباس دلخواه است و لباس مخصوصی نمی‌خواهد.

سوارکاری خانوادگی

اگر در یک روز تعطیل هوس سوارکاری به سرتان زد، این دست آن دست نکنید و همراه خانواده به یکی از باشگاه‌های سوارکاری شهرتان بروید. سایت فدراسیون سوارکاری اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار داده است، اما برای سوارکاری با خانواده در نظر داشته باشید در تهران به ازای هر نفر باید ساعتی 40 تا 50 هزارتومان بدهید. در شهرهای دیگر قیمت‌ها بین ساعتی 25 تا 30 هزار تومان متغیر است. نگران رفتار اسب‌ها نباشید، زیرا در تمامی دقایق مربی همراهتان است. البته مسئولان سوارکاری شهرتان اول به شما آموزش‌های تئوری می‌دهند و بعد سوار اسب‌تان می‌کنند.

بسیاری از افراد که به صورت تفریحی سوارکاری می‌کنند از استعداد خودشان آگاه نیستند، اما وقتی مربیان پی به استعداد آنها می‌برند این ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند.

سرعت بدون خطر

سرعت را بدون مخاطره تجربه کنید. این شعار مجموعه تفریحی ورزشی کارتینگ آزادی (پیست فرمولا) است. از روزی که چند خلبان قدیمی نشستند و از وسایل کنار دستشان یک ماشین ساده و کوچک ساختند و با آن رقابت کردند، مدت زیادی می‌گذرد. هر چند این ماشین‌ها جذابیت‌های ویژه رقابت‌های اتومبیلرانی فرمول یک و حرفه‌ای‌گری آن را ندارد، اما همچنان هیجان آن وصف‌ناپذیر و خاص است.

در پیست، لذت سرعت را یک بار هم که تجربه کرده باشید دوست ندارید آن را ترک کنید. این که پای تان را روی گاز بگذارید و با سرعت در مسیری پرپیچ و خم برانید، لحظات هیجان‌انگیزی را رقم می‌زند. کارتینگ یکی از آن ورزش‌ها و تفریح‌های مهیجی است که می‌توانید در ایام تعطیل برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید.

مادر اتومبیلرانی

کارتینگ یکی از رشته‌های مهیج اتومبیلرانی است و رانندگان بزرگی مثل شوماخر از کارتینگ، اتومبیلرانی را شروع کرده‌اند. اصولا کارتینگ رشته «مادر» اتومبیلرانی است و شما با ماشین‌هایی لذت رانندگی را تجربه می‌کنید که 125 سی‌سی است. اگر بخواهید به صورت حرفه‌ای کارتینگ سواری کنید، می‌توانید سرعتی حدود 180 کیلومتر در ساعت را تجربه کنید، اما برای افرادی که رنتال سواری می‌کنند، سرعت ماشین‌های کارتینگ 70 کیلومتر در ساعت است.

رنتال در اصطلاح به ماشین‌های کارتینگ اجاره‌ای می‌گویند. برای عموم مردمی که می‌خواهند رانندگی را با سرعت بالا تجربه کنند، رنتال‌سواری بهترین فرصت است. این پیست هر روز میزبان علاقه‌مندانی است که عاشق سرعت هستند. کسانی که حرفه‌ای هستند با ماشین‌های کارتینگ خودشان به پیست می‌آیند، اما برای کسانی که تفریحی می‌آیند، می‌توانند از ماشین‌های اجاره‌ای استفاده کنند.

35 هزار تومان برای 6 دقیقه

هزینه کارتینگ در پیست‌های مختلف متفاوت است، اما در پیست آزادی که در پارکینگ شماره 14 این مجموعه ورزشی واقع شده، باید در روزهای تعطیل 35 هزار تومان و در روزهای عادی 30 هزار تومان بدهید. در شهرهای مختلف هم هزینه‌ها بین 15 تا 20 هزار تومان است. این مبلغ برای 6 دقیقه هیجان سرعت واقعی در پیست است. برای نوجوانان هم ماشین‌هایی در سایز کوچک‌تر وجود دارد که پایشان به پدال گاز برسد.

علاوه بر جنبه تفریحی کارتینگ که همه هفته علاقه‌مندان بسیاری را به پیست‌های سراسر کشور می‌کشاند، شما می‌توانید این رشته را تا بالاترین سطح قهرمانی آن که حضور در رقابت‌های جهانی است، ادامه دهید.

عشق سرعت‌های جوان

سن شروع کارتینگ در همه جای دنیا از شش یا هفت سالگی است و ماشین‌های کارتینگ هم در سایزهای مختلف برای رده‌های سنی شش سال به بالاوجود دارد؛ البته در ایران کلاس‌های آموزشی کارتینگ غالبا برای رده‌های سنی نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود.

هرچه جوان تر باشید از جسارت و تمرکز بالاتری برخوردار خواهید بود. وزن ایده‌آل یک راننده کارتینگ بین 80 تا 85 کیلوگرم است، با این توضیح که سنگین‌تر بودن شما از شتاب ماشین خواهد کاست و سبک‌تر بودن شما مانعی است برای حضورتان در رقابت‌ها!

حداقل وزن خودرو و راننده‌ای که لباس و کلاه مخصوص کارتینگ را به تن می‌کند، باید 165 کیلوگرم باشد. در این میان خودرو چیزی حدود 83 کیلوگرم وزن دارد. در نتیجه راننده باید 80 کیلوگرم وزن داشته باشد که با لباس‌ها به حداقل وزن مجاز برسد.

چند پیست خوب

تنها پیست بین‌المللی کارتینگ در ایران پیست پرند است؛ البته ما پیست‌های تفریحی بسیاری در ایران داریم که از آن جمله باید به پیست رامسر، نوشهر، انزلی، رشت، حیران اردبیل، اصفهان، اهواز، یزد، مشهد، زاهدان و شیراز اشاره کرد.

محمد رضاپور - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها