کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم تحلیل می‌کنند

دانشگاه، خط مقدم ترویج انقلابی‌گری

رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف همواره بر لزوم صیانت از شور انقلابی، حفظ روحیه انقلابی، انقلابی عمل کردن و انقلابی‌گری تاکید داشته‌اند و بی‌تردید کلیدواژه «انقلابی‌گری»، امروز یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای حل مشکلات کشور و نظام اسلامی است.
کد خبر: ۹۶۰۳۵۱

نخبگان انقلابی حوزه و دانشگاه و فرهیختگان انقلابی به‌عنوان خط مقدم این مطالبه در شناخت جریان‌های غیرانقلابی و تبیین شاخصه‌های انقلابی‌گری و حرکت در مسیر انقلابی‌گری، نقش دارند و با درک بیانات رهبر معظم انقلاب در تحقق آرمان‌های انقلاب در این زمینه در صف مقدم بالا‌بردن پرچم انقلابی‌گری، کمک به رفع معضلات اجتماعی در مبارزه با مفاسد اقتصادی و نقش برآب کردن توطئه‌های دشمنان اسلام، قرار دارند. در این مسیر به‌نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها در کادرسازی برای انقلاب اسلامی و حفظ اقتدار علمی باید تلاش گسترده‌ای را آغاز کنند.

رهبر معظم انقلاب در همین زمینه فرموده‌اند:«مسئولان دانشگاه‌ها اعم از مدیران ارشد وزارتخانه و رؤسا و اساتید باید همواره مدافع و هدایت‌کننده فضای چالشی دانشگاه‌ها به سوی مبانی و اهداف انقلاب اسلامی باشند و به هیچ وجه نباید از گرایش‌های مخالف انقلاب، حمایت شود. مسئولان آموزش عالی باید بسیار مراقب باشند تا دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزش‌های انقلاب نشود. وظیفه شما اساتید نیز نقش‌آفرینی واقعی و جدی است، زیرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به سال‌های گذشته چند برابر شده است.»

با روحیه جهادی می‌توان گره‌ای از مشکلات مردم گشود

راهکار تحقق این مسائل، بی‌تردید توسعه گفتمان انقلابی‌گری در دانشگاه‌هاست. در همین زمینه میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مقام معظم رهبری، بحث انقلابی‌گری را کاملا تبیین فرموده و از دانشگاهیان و نخبگان خواسته‌اند که این تفکر را ترویج کنند، تاکید کرد: باید به این رهنمودها لبیک گفت و در عمل عامل این منویات بود.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که دانشگاه به‌عنوان متولی رواج انقلابی‌گری در صف اول قرار دارد، افزود: به‌ نظر می‌رسد در انتخاب استادان و سپس دانشجویان باید روحیه انقلابی‌گری دیده شود و شاخص‌هایی برای جذب استادان مدنظر قرار گیرد تا این روحیه تقویت شده و تنها در حد کلام نماند.

میرزاده با انتقاد از این‌که اکنون انقلابی‌گری شاخصی برای انتخاب افراد نیست، خاطر نشان کرد: باید در شرایط جذب استادان، تجدید نظر شود و به سوابق تحصیلی آنان بخصوص در مورد جعل مدرک تحصیلی، خرید و فروش پایان نامه و خرید و فروش مقالات دقت شود.

این نماینده مجلس روحیه انقلابی‌گری را در اقدام و عمل، مشخص‌کننده توجه به سخنان مقام معظم رهبری دانست و عنوان کرد: با این روحیه جهادی می‌توان گره‌ای از مشکلات مردم و کشور گشود، چون کشور به اقدام، کار و تلاش نیاز دارد و دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید دست به دست هم دهند تا مشکل مردم و اشتغال جوانان حل شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود:اگر انتظار انقلابی‌گری داریم و می‌خواهیم نتیجه آن تحول در زندگی و معیشت مردم باشد،باید نیروهایی را تربیت کنیم که با چنین روحیه‌ای، تفکر ابتدای انقلاب را در مورد سازندگی کشور در عمل و اقدام ترویج کنند.

انقلابی‌گری با افراطی‌گری معادل نیست

علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات هم با بیان این‌که انقلابی‌گری، یک انتخاب نیست بلکه الزام است، اظهارکرد: هویت انقلاب ما به حفظ این روحیه مربوط است و اگر این روحیه از جوان گرفته شود، چیزی از انقلاب نخواهد ماند.

نماینده محلات با اشاره به این‌که گفتمان انقلابی‌گری باید روز به روز در کشور بخصوص در میان جوانان تقویت شود، خاطرنشان کرد: تصور این‌که با کنار گذاشتن انقلابی‌گری، احترام برخی از دولت‌های متخاصم فراهم می‌شود، قطعا به بیراهه رفتن و ساده‌اندیشی است.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: ما نباید انقلابی‌گری را با افراطی‌گری معادل بدانیم، چون برخی با این اندیشه در صدد حذف روحیه انقلابی‌گری هستند.

وی با اشاره به این‌که شناخت درست از وقایع، یکی از الزامات انقلابی‌گری است، افزود: انقلابی‌گری با هرج و مرج‌گرایی متفاوت بوده و فرد انقلابی باید شجاعانه و بموقع، الزامات انقلابی‌گری را رعایت کند، چون هدف دشمن زدن خاکریزهای اعتقادی مردم از طریق تغییر دادن عقیده جوانان کشور است .

سلیمی با بیان این‌که دانشگاه اعم از استادان و دانشجویان باید بر آرمان‌های امام (ره ) و تقویت گفتمان مقام معظم رهبری همت گمارند، گفت: انقلابی‌گری، یعنی نترسیدن از دشمن و فریب لبخند دشمن را نخوردن که این روحیه باید در جوانان کشور از طریق مراکز علمی تقویت و اعلام شود.

به تکالیف خود بدرستی عمل نمی‌کنیم

اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با تاکید بر این‌که انقلاب اسلامی ایران بر پایه ارزش‌هایی چون نفی سلطه و مبارزه با استکبار جهانی بنا شده است،عنوان کرد: ملت ایران برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حفظ روحیه انقلابی‌گری و ارزش‌‌ها، مبارزات زیادی را چه در دوران انقلاب و چه در هشت سال دفاع مقدس شکل داد و در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانگان، تحریم‌های سیاسی، اقتصادی و شیطنت‌های استکبار جهانی با حضور در صحنه‌های مختلف توانست انقلابی را که امام(ره) پایه‌گذاری و مقام معظم رهبری آن‌را هدایت می‌کنند، زنده نگه دارد.

نماینده رودسر با بیان این‌که فضای دانشگاه‌ها نیز باید از نظر معنوی، سیاسی و اجتماعی، برگرفته از ارزش‌ها و پایه‌های اصولی انقلاب باشد، افزود: دانشجویان ما که نسل چهارم انقلاب هستند، باید در فضایی قرار بگیرند که بدانند ریشه و هویت اسلام انقلابی آنان برگرفته از آرمان‌های امام، قرآن و اعتقادات است .

وی با تاکید بر این‌که راهکار داشتن روحیه انقلابی در کلام امام و رهبری، بارها مورد اشاره قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: رهبری بارها در دیدارهای مختلف در سیاست‌های ابلاغی و سند 1404 راهکارها را مشخص فرمودند، از این رو به‌نظر می‌رسد در برنامه‌های توسعه و کرسی‌های آزاداندیشی نیز باید روحیه انقلابی‌گری حفظ و درشکوفایی استعدادها به‌صورت عملیاتی اقدامات اجرایی صورت گیرد.

عباسی گفت: به‌عنوان مجموعه‌ای از دانشگاهیان کشور و عضوی از کمیسیون آموزش و تحقیقات فکر می‌کنم در این زمینه به تکالیف خود بدرستی عمل نمی‌کنیم و این خلأ همچنان در فضای دانشگاه وجود دارد،بنابراین باید کاری کنیم که دانشجویان ما با گفتمان انقلابی‌گری بتوانند راه شهدا و بزرگان انقلاب و امام را دنبال کرده و سنگر دانشگاه را با همان ارزش‌های انقلاب حفظ کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها