گفت‌وگو با فاطمه آل‌عباس، گوینده برنامه‌های خانوادگی رادیو ایران

با «خانه و خانواده» زندگی می‌کنم

فاطمه آل‌عباس، گوینده نام‌آشنای رادیو، مدت 10 سال سکاندار برنامه خانه و خانواده رادیو ایران است.
کد خبر: ۹۵۹۲۶۵

او که خودش متاهل و صاحب فرزند است، تلاش می‌کند از تجربیات زندگی شخصی‌اش برای اجرای این برنامه خانوادگی استفاده کند.

شنوندگان رادیو شما را بیشتر به عنوان گوینده برنامه‌های خانوادگی می‌شناسند، آیا علاقه‌مندی شما به این حوزه است یا اتفاقی پیش آمده است؟

بله، حوزه مورد علاقه من همیشه خانواده و مسائل اجتماعی بوده و در حوزه‌های دیگر کمتر ورود پیدا می‌کنم. البته اجرای برنامه‌های اقتصادی و ... راهم به عهده داشته‌ام، اما خانواده همیشه برایم رنگ و بوی دیگری ‌دارد. بنابراین شنوندگان با شنیدن اجرای من در برنامه خانه و خانواده متوجه علاقه من به حوزه خانواده می‌شوند.

یعنی به نوعی با این برنامه زندگی می‌کنید؟

بله، واقعا من با برنامه خانه و خانواده زندگی کرده و سعی می‌کنم برنامه را با هوشمندی اجرا کنم تا صحبت‌های برنامه برای شنوندگان کاربردی باشد. البته در طول این سال‌ها برنامه خانه و خانواده فراز و فرودهای زیادی داشته، اما همچنان شناسنامه قدیمی‌اش را حفظ کرده است.

به نظر شما برنامه خانه و خانواده چه جایگاهی بین مخاطبان دارد؟

این برنامه جایگاه خاصی بین مخاطبان دارد و با همان شناسنامه و آرم قدیمی به مخاطبان عرضه می‌شود. شنوندگانی که از قدیم با رادیو ایران رفیق هستند، برنامه خانه و خانواده برایشان ارزش متفاوتی دارد. با توجه به بازتاب‌هایی که از برنامه دارم، به نظرم مخاطبان از برنامه راضی هستند. در خیلی از کشورهای دنیا می‌بینیم یک برنامه عمر 20 یا 30 ساله دارد. یعنی گروه برنامه‌ساز با آن برنامه رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند. خوشحالم صدای من با این برنامه برای شنوندگان رادیو شناخته شده است.

برای این‌که اطلاعات‌تان در حوزه خانواده افزایش یابد و صحبت‌هایتان در برنامه کاربردی باشد، در طول روز تا چه میزان مطالعه می‌کنید؟

اگر گوینده مطالعه نداشته باشد، مسلما به تکرار می‌افتد. من در طول این سال‌ها که اجرای برنامه خانه و خانواده را به عهده داشته‌ام، بخش اعظمی از کتابخانه شخصی‌ام را با کتاب‌های حوزه خانواده پر کرده‌ام و هر روز در این حوزه مطالعه می‌کنم.

«نیم‌نگاهی» به خانواده در رادیو سلامت

نیم‌نگاه فقط یک برنامه نیست، بلکه یک مجله خبری و تحلیلی است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12 ظهر از رادیو سلامت روی موج اف‌ام ردیف 102 پخش می‌شود. موضوع این برنامه روزهای سه شنبه اختصاص به تحکیم خانواده دارد و موضوعات این حوزه را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. این برنامه سه‌شنبه میزبان علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بود. او در این برنامه درباره مساله جمعیت صحبت کرد. شروع حرف‌های او با بیانات رهبر معظم انقلاب همراه بود که بارها به موضوع جمعیت و خانواده تاکید کرده‌ و بر این اساس بتازگی سیاست‌هایی را ابلاغ فرموده‌اند.

وی در برنامه نیم‌نگاه این نکته را متذکر شد که جمعیت کشور باید به لحاظ کمی و کیفی افزایش یابد. کیفی به این معنا که جمعیتی رشد یابد که از لحاظ جسمی و روانی به جامعه خدمت کند و بتواند جامعه را تعالی دهد. وی ادامه داد: بر همین اساس، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با کمک و همت دولت محترم درخصوص مسائل جمعیتی و تعالی خانواده برنامه‌های خود را دنبال خواهد کرد و ادامه خواهد داد. البته این را باید بگویم که ما در بحث خانواده، مشکل قانون نداریم و مشکلاتی که سر راهمان قرار دارد به سبب هماهنگ نبودن بخش‌ها و دستگاه‌هاست. مراکز تصمیم‌گیرنده در امور فرهنگی باید با سایر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، هم‌افزایی داشته باشند، نه این‌که موازی یکدیگر فعالیت کنند.

نوبخت در ادامه حرف‌هایش در این برنامه رادیویی تاکید کرد که مراکز تصمیم‌گیرنده در امور فرهنگی جامعه باید برای صرفه‌جویی اقتصادی در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و رسیدن به هدف که همان تعالی خانواده، ازدواج جوانان و تکثر فرزند است، یکپارچه شوند و نهادهای مسئول و تعیین‌کننده تعریف شوند تا در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، جسمی، معنوی و روانی افراد جامعه گام بردارند.

خانواده شاد و با نشاط در «عصر خانواده»

خانواده اساسی‌ترین واحد هر جامعه است. در دین مبین اسلام، خانواده نهادی مقدس و مایه خیر و آرامش انسان و یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است. این سنگ بنای اجتماع بشری از چنان اهمیتی برخوردار است که همواره نه تنها اعضای خانواده، بلکه کل جامعه متأثر از تأثیرات و تحولات آن است. دست‌اندرکاران برنامه تلویزیونی «عصر خانواده» هم با این نگاه برنامه را پخش می‌کنند.

کافی است مخاطبان از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18 شبکه دو را پیگیری کنند تا متوجه شوند این برنامه با چه نگاه متفاوتی نسبت به خانواده روی آنتن می‌رود. هدف این برنامه پرداختن به خانواده شاد و با نشاط است، به همین منظور با دعوت از مهمانان مختلف اعم از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان از آنها می‌خواهند تجربیات مفیدشان را درخصوص داشتن خانواده شاد و با نشاط به اشتراک بگذارند تا مخاطبان هم از این تجربیات استفاده کنند؛ تجربیاتی که قابل لمس در زندگی همه مردم است.

این برنامه با رویکرد بهبود و اصلاح سبک زندگی به صورت تخصصی به موضوعات خانواده‌محور می‌پردازد و لذت حضور در کانون خانواده را به بینندگان آموزش می‌دهد و در واقع تلاش می‌کند با ارائه راهکارها و ایده‌های مناسب طرح الگوی خانواده مطلوب ایرانی ـ اسلامی را در دستور کار قرار بدهد.

برنامه‌ریزی برای تعطیلات آخر هفته با رویکرد استفاده بهینه از اوقات فراغت در بستر یک خانواده سالم از دیگر محورهای این برنامه است که در کنار بخش‌های آموزشی، کارهای مفرح مختلف تقدیم مخاطبان این برنامه می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه اجرای برنامه است که سکان آن در دستان گیتی خامنه و سونیا پوریامین است؛ دو مجری که مردم خاطرات بسیار زیادی از آنها دارند.

دیدن چهره خامنه ناخودآگاه مخاطبان دیروز را به یاد برنامه‌های کودک سال 60 می‌اندازد و با سونیا پوریامین به یاد برنامه‌های چالشی گفت‌وگو محور می‌افتند. محمودرضا قدیریان هم دیگر مجری این برنامه است که سال‌ها سابقه بازیگری و اجرا در رادیو را دارد. حضور این مجری جوان در کنار دو مجری پیشکسوت حال و هوای دیگری به برنامه داده است. به مخاطبان تلویزیون پیشنهاد می‌شود بیننده یک قسمت از این برنامه باشند تا متوجه شوند با یک قسمت تا چه میزان می‌توانند اطلاعات کاربردی درباره داشتن خانواده با نشاط دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها