به گزارش جام جم آنلاین ، البته باید گفت قوانین واردات، تعرفههای گمرکی، نرخ ارز مبادلاتی و ... ازجمله دلایلی است که به واردکننده اجازه قیمتگذاری صحیح نمیدهد و متاسفانه این نوع از خودروها که گزینههای بسیار ارزان قیمت و اقتصادی کشورهای خارجی محسوب میشوند، در بازار ایران در زمره خودروهای لوکس و گران قیمت قرار میگیرند.
پیشتر هیوندای i20، مزدا2، کیا پیکانتو و... را از این رده در بازار ایران داشتیم؛ ولی مدتی است فیات 500 اصیل و دوست داشتنی به بازار کشور ما راه یافته و نمونه 500 ال (500L) نیز در آینده نه چندان دور به بازار عرضه خواهد شد. در نوشتار پیش رو به بررسی و مقایسه فیات 500 با نزدیکترین رقیب صفر کیلومتر کرهای یعنی کیا پیکانتو خواهیم پرداخت.
اصل و نسب
پیشینه تولید فیات 500 به دهه 50 میلادی باز میگردد. این خودرو از نخستین خودروهای شهری بود که برای جایگزینی مدل «توپولینو» به بازار عرضه شده بود و تا سال 1354/ 1975 روی خط تولید فیات قرار داشت. هرچند بعد از 500، مدل 126 جایگزین این خودرو شد، اما شرکت خودروسازی ایتالیایی فیات در سال 1386/ 2007، فیات 500 فقید را با شمایلی مدرن دوباره به بازار عرضه کرد و این خودرو تا کنون روی خط تولید قرار دارد. فیات 500 جدید از دو نمونه هاچبک سه در و کروک دو در بهره میبرد که نسخه هاچبک آن به بازار کشور ما معرفی شده است.
در مقابل کیا پیکانتو را با اصالتی یک چهارم رقیب ایتالیاییاش داریم. در واقع نخستین نسل از پیکانتو در سال 1383/ 2004 به خط تولید این خودروساز کرهای پا گذاشت و در حال حاضر نسخه فیس لیفت نسل دوم آن که از سال 1390/ 2011 روی خط تولید قرار گرفت را در بازار کشورمان داریم. پیکانتو از خودروهای محبوب و پرفروش کوچک در بازار ایران است که به لطف بهرهگیری از ظاهر جذاب، پیشرانهای کوچک و امکانات مناسب به این موفقیت دست یافته است.
کابین و امکانات
فیات برای طراحی داخلی مدل 500 نیز از الگویی مشابه طراحی بدنه استفاده کرده است و از این رو داخل این خودرو نیز شاهد فضایی دوست داشتنی خواهید بود. غربیلک سه شاخه تپل فرمان به همراه کیلومتر شمار دوار و یک کنسول میانی جمع و جور که اصولا با تریمهای رنگی شاد و روشن در بازار حضور دارد.
در مقابل کیا پیکانتو فضایی مدرنتر با کاراکتری جداگانه به شما ارائه میکند و غربیلک دو شاخه دو رنگ آن نیز خوشدست، اما ساده طراحی شده است. کیا پیکانتو در داخل کابین خود از سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از رادیو، سیدی، AUX و USB، شش کیسه ایمنی هوا، سانروف، آینه میانی الکتروکرومیک، کیلومتر شمار سوپر ویژن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی عقب تاشو (برای افزایش حجم صندوق بار)، شیشههای برقی، آینههای جانبی برقی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان و... بهره میبرد.
در مقابل فیات 500 نیز با تجهیزاتی مثل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی به همراه شش اسپیکر و قابلیت پشتیبانی از AUX، USB، IPod، بلوتوث و سیدی، خروجی برق 12 ولت برای سرنشینان جلو، آینههای جانبی برقی همراه با گرمکن، قدرت کمکی الکتریکی فرمان حساس به سرعت، شیشههای برقی حساس به مانع، سیستم ISOFIX برای صندلی کودکان، سیستم FPS برای کاهش احتمال آتش سوزی در هنگام تصادف و... به بازار عرضه میشود.
سنت یا مدرنیته؟
اگر بخواهیم این دو خودرو را کنار یکدیگر قرار دهیم، با مفهوم دقیق اصطلاح پرکاربرد «تقابل سنت و مدرنیته» مواجه خواهیم شد! فیات 500 با چراغهای گرد و بدنهای تخممرغی همچون فولکس واگن بیتل، ظاهری کاملا پخته را به شما ارائه میکند که شاید از نظر بسیاری از افراد چندان هم زیبا به نظر نرسد.
اما پیکانتو که از حیث طراحی و اصالت بسیار جوانتر از رقیب ایتالیاییاش است، با یک طرح مدرن، زاده دست طراحان تیم قدرتمند «پیتر شره یر» خلق شده و همین ظاهر مدرن در کنار جثه کوچک 3/5 متری این خودرو موجب دوست داشتنی تر شدن کیا پیکانتو شده است. کیا پیکانتو با دو بدنه سه در و پنج در در بازار جهانی حضور دارد که نسخه پنج در آن به بازار ایران راه یافته است. اما این در حالی است که فیات 500 ساده، نسخه پنج در ندارد و نمونههای موجود در کشور تماما سه در هستند. پس میتوان گفت محصول فیات ظاهری اسپرت تر دارد.
پایداری و ترمز
اما در بحث سیستمهای ترمز و پایداری، هر دوی این خودروها حرفهای خوبی برای گفتن دارند. با این تفاوت که در فهرست امکانات فنی فیات 500، چند گزینه بیشتر از پیکانتو به چشم میخورد. در واقع محصول کیا موتورز از ترمز ضدقفل ABS به همراه سیستم تقسیم نیروی ترمز بین چرخها (EBD) به همراه سامانه مدیریت پایداری خودرو (VSM) و در نهایت سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC بهره میبرد. این در حالی است که فیات 500 علاوه بر گزینههای فوق از سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم ASR برای کنترل لغزش چرخها هنگام شتابگیری و نیروی کمکی هیدرولیکی ترمز HBA بهره میبرد.
تفاوت در مرز صفر!
کوچولوهای مورد بحث ما با پیشرانههای مختلفی به بازار جهانی عرضه میشوند که وارد کنندگان این دو برند برای بازار ایران از گزینههای متوسط بهره گرفتهاند. در واقع شرکت وارد کننده محصولات فیات پیش از عرضه فیات 500 اذعان داشت محصول جدید با دو پیشرانه 800 سی سی توربو و 1200 سیسی تنفس طبیعی به ایران میرسد، اما در حال حاضر تنها نمونه 1/2 لیتری آن را در بازار داریم. در مقابل پیکانتوی کرهای با بهرهگیری از پیشرانهای با حجم مشابه در بازار ایران حضور دارد که البته قدرت بیشتری نسبت به فیات 500 به شما ارائه میکند.
به بیان دیگر فیات 500 با موتور 1200 سی سی خود قادر به تولید 69 اسب بخار قدرت و 102 نیوتن متر گشتاور است و این در حالی است که پیشرانه مشابه مورد استفاده در کیا پیکانتو 95 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور را به شما ارائه میکنند. اما با توجه به این که وزن کیا پیکانتو 35 کیلوگرم بیشتر از یک تُن است و فیات 500 به صورت خالص 865 کیلوگرم وزن دارد و همچنین با وجود این که پیکانتو از جعبه دنده چهار سرعته و فیات 500 از گیربکس پنج سرعته استفاده میکند، پس این اختلاف قدرت و برتری توان پیکانتو، تاثیر بسزایی در کشش و شتاب نداشته و این دو خودرو رکورد صفر تا صد را تنها با 0/1 ثانیه اختلاف ثبت میکنند. هرچند فیات 500 با مصرف سوخت 4/7 لیتر در صد کیلومتر، وضعی بهینه تر نسبت به عدد 5/3 لیتر برای کیا پیکانتو را به شما ارائه خواهد کرد که با توجه به حجم مشابه باک سوخت این دو خودرو، قادر به پیمایش مسیر بیشتری با یک باک سوخت فیات 500 خواهید بود.
جدول مقایسه فنی فیات و کیا پیکانتو
معید حمیدی - جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم: