منظور از روکش‌های دندانی چیست؟
کد خبر: ۹۵۳۰۰۱

روکش‌های دندانی، شاخه‌ای از پروتزهای دندانی هستند و این پروتزها به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم می‌شوند. پروتز‌های متحرک به دو دسته پارسیل (قسمتی) و کامل یا دست دندان تقسیم می‌شوند. پروتزهای ثابت هم به شکل تک واحدی هستند یا چند واحدی.

چند سال از تاریخچه کار روکش‌های دندانی در علم دندانپزشکی می‌گذرد؟

روکش‌های دندانی 100 سال در علم دندانپزشکی قدمت دارد. سال 1907 یک الگوی عمومی درست شد. این الگوی عمومی تا 50 سال پیش به صورت تمام فلزی (فول منتال) بود و بعد از 50 سال، چینی‌هایی را به فریم فلزی اضافه کردند و روکش‌های متا سرامیک وارد بازار شد. بعد ازآن بتدریج در 10 ـ‌ 15 سال اخیر روکش تمام چینی یا تمام سرامیک متداول شده است. قبلا به علت ضعف‌هایی که وجود داشت، فقط در ناحیه دندان قدامی استفاده می‌شد. با پیشرفت‌های جدید به صورت پروتزهای چند واحدی در دندان‌های خلفی به صورت روتین استفاده می‌شود و عملکرد روکش را در دندان‌های قدامی و خلفی برای بیماران تامین می‌کند.

برای شکستگی‌های کوچک دندان که بر اثر ضربه ایجاد می‌شود، پر کردن بهتر است یا روکش؟

برای شکستگی کوچک دندانی تا جایی که می‌توانیم از روکش استفاده نمی‌کنیم و با مواد همرنگ دندان، محل را ترمیم و آن را با فرم اولیه بازسازی می‌کنیم.

موارد استفاده از روکش شامل چه مواردی است؟

وقتی نسج قابل توجهی از دندان از بین می‌رود، باید آن را با مواد مصنوعی جایگزین کرد که به آن روکش می‌گوییم. دندانی که درمان ریشه شده، ظرف شش ماه باید روکش شود. ترمیم کردن اگر با رعایت بهداشت بیمار همراه باشد،‌ می‌تواند طول عمری بالای 20 سال داشته باشد.

انواع روکش‌ها چگونه است؟

روکش یا تمام فلزی است (فول منتال) که استفاده از آن محدود می‌شود به دندان‌های خلفی یا متاسرامیک است که کاملا مشابه دندان طبیعی است و یک فریم فلزی دارد. فریم این امکان را می‌دهد که اگر نسجی از دندان از بین برود، می‌توان آن را بازسازی کرد.

عمر متوسط روکش‌ها چند سال است؟

عمر متوسط روکش‌ها هشت سال است؛ اما باید بگوییم این مساله از بیماری تا بیمار دیگر فرق می‌کند و به شرایط محیطی (خاص) بستگی دارد؛ مثلا اگر بیماری به ما مراجعه کند و بگوید 20 سال پیش روکش انجام داده، ما متوجه می‌شویم محیط دهانش پوسیدگی‌زا نیست و رعایت بهداشت طوری بوده که 20 سال دوام داشته است. برای این بیمار می‌توان روکش گذاشت و امیدوار بود عمر آن 20 سال باشد.

کدام روکش بر نوع دیگر برتری دارد؟

هر روکشی مورد مصرف خودش را دارد. تمام چینی در دندان‌های قدامی و متاسرامیک در دندان‌های خلفی استفاده می‌شود. البته بتازگی از روکش تمام چینی در ناحیه خلفی هم می‌توان استفاده کرد، ولی این مساله زمان بر است و باید در درازمدت، نتیجه آن مشخص شود.

به افرادی که روکش دندان دارند، چه مراقبت‌هایی را توصیه می‌کنید؟

برای این که روکش دندان عمر مفید داشته باشد، استفاده از نخ دندان را توصیه می‌کنیم. نخ دندان، زمانی استفاده می‌شود که امکان تمیز کردن آن ناحیه وجود ندارد. در مورد دندان‌هایی که روکش‌ها به هم متصل هستند، نخ‌هایی در بازار موجود است که مثل سوزن ضخیم است.

آیا برای دندان‌های سالم پیش که جلو و عقب هستند، روکش را توصیه می‌کنید؟

دندان طبیعی از هر نوع روکشی زیبا تر است. تا حد امکان، ما این موارد را نزد همکاران ارتودنسی می‌فرستیم، به جای این که تراش در دندان ایجاد کنیم؛ اما اگر تعدادی از دندان‌ها درمان ریشه شدند، امکان استفاده از روکش منطقی به نظر می‌رسد.

دکتر کوروش صادق‌پور

متخصص پروتز و ایمپلنت ‌های دندانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها