برگ برنده گوگل الو چیست؟

به امید یک ارتباط تازه‌تر

شعار نانوشته گوگلی‌ها این است؛ «اولین نیستیم، اما بهترین هستیم». ادعایی که دست‌کم در بعضی موارد توانسته‌اند آن را به اثبات برسانند.
کد خبر: ۹۵۱۴۲۰

حالا بار دیگر شرکت گوگل با تکیه بر همین شعار به عرصه‌ای پا گذاشته که پیش از آن انواع و اقسام شرکت‌ها این مسیر را طی کرده‌ و حتی به موفقیت هم رسیده‌اند. قضیه از این قرار است که شرکت گوگل بعد از عدم موفقیت اپ پیام‌رسان هنگ‌آوت این بار با Google Allo وارد رقابت با پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ، مسنجر فیسبوک و تلگرام شده است. این اپ پیام‌رسان مانند سرویس مکالمه تصویری Duo فارغ از حساب‌های کاربری گوگل و تنها با استفاده از شماره تلفن کاربران قابل استفاده است و بتازگی نسخه اندروید و آی‌او‌اس آن در اختیار کاربران قرار گرفته است. اما الو چه ویژگی‌هایی دارد و آیا می‌تواند سلطنت بلامنازع پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و مسنجر فیسبوک را در دنیا و تلگرام را در ایران به خطر بیندازد؟

در نگاه اول الو تفاوت چندانی با پیام‌رسان‌های دیگر ندارد و علاوه بر چت انفرادی می‌توانید گرو‌ه‌های دوستانه و کاری نیز بسازید. ویرایش عکس‌ها و اضافه کردن متن به آن، امکان تنظیم اندازه فونت پیام‌ها در زمان ارسال و کیبورد اختصاصی از ویژگی‌های این اپ است.

اما چه چیزی باعث می‌شود این محصول تازه از راه رسیده گوگل آنقدر سر و صدا کند و متفاوت‌تر از دیگر پیام‌رسان‌ها به نظر برسد؟ راز برتر بودن پیام‌رسان گوگل در هوشمندتر بودن است. بگذارید با چند مثال مساله را روشن‌تر کنیم. اولین مورد از هوشمندتر بودن گوگل را هنگام ارسال پاسخ به مخاطبان خود مشاهده خواهید کرد. بله گوگل درست مانند موتور جست‌وجوگر و بسیاری از دیگر امکانات خود این بار هم به‌جای شما فکر می‌کند! و کلمات و اصطلاحاتی را که تصور می‌کند در پاسخ به مخاطب خود خواهید گفت به شما پیشنهاد می‌دهد. به‌این‌ترتیب سرعت عمل شما بالا می‌رود و از تایپ بسیاری از پاسخ‌ها بی‌نیاز می‌شوید. به‌عنوان مثال فکر کنید مادرتان از شما بپرسد امشب چه غذایی دوست دارید برایتان درست کند و دستیار گوگل پاسخ‌هایی مانند «نمی‌دانم» یا «هر چه می‌خواهی» را به شما پیشنهاد می‌دهد. در چنین مواقعی اگر از پیشنهاد گوگل راضی بودید، می‌توانید با فرستادن شکلک thumbs up و اگر ناراضی بودید با شکلک thumbs down رضایت یا نارضایتی خود را اعلام کنید. این سیستم گوگل به مرور زمان پیشرفته‌تر می‌شود و مدل رفتاری شما را می‌آموزد.

فراتر از یک پیام‌رسان

الو مانند دیگر پیام‌رسان‌ها از قابلیت استفاده از استیکرها پشتیبانی می‌کند، با این تفاوت که اینجا نیز یک ویژگی اضافه ارائه کرده تا کاربران را نمک‌گیر کند. الو، مجموعه بزرگی از استیکرها را که توسط هنرمندانی از سراسر جهان طراحی شده است در اختیار شما قرار می‌دهد. برای استفاده از آنها کافی است آیکون «+» واقع در سمت چپ مکان نوشتن پیام را فشار دهید.

گوگل سورپرایزهای دیگری نیز برای شما دارد، می‌توانید هنگام ارسال تصاویر روی آنها نوشته‌ای اضافه کنید یا قسمتی از تصویر را برجسته‌تر کنید تا توجه مخاطب بیشتر جلب شود.

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید موضوعی را با تاکید خاصی به کسی بگویید، ویژگی Whisper/Shout است که به کوچک یا بزرگ‌تر کردن متن یا شکلک می‌انجامد. برای استفاده از ویژگی Shout کافی است هنگام ارسال پیام به صورت طولانی گزینه ارسال را لمس کنید و با بالا بردن انگشت خود متن پیام را بزرگ‌تر کنید. می‌خواهید پیام‌تان کوچک‌تر شود و درگوشی حرف بزنید؟ همین کار را تکرار کنید، ولی این بار انگشت خود را به سمت پایین هدایت کنید تا قابلیت Whisper اجرا شود.

گوگل الو پرحرف است!

از همه اینها که بگذریم، اصلی‌ترین تفاوت الو بهره‌مندی آن از دستیار صوتی Google Assistant است که امکان تایپ پیام به صورت صوتی را محقق می‌کند. هرچند این دستیار صوتی هوشمند که از Google Now پرحرف‌تر است، در مرحله پیش‌نمایش به سر می‌برد و ممکن است باگ‌ها و تاخیرهایی داشته باشد، اما مطمئنا در هیچ پیام‌رسان دیگری نمی‌توانید آن را پیدا کنید. کافی است دستور google@ را در صفحه ارسال پیام الو بنویسید تا این دستیار صوتی مانند غول چراغ جادو ظاهر شود. حال می‌توانید پرسش‌های خود مانند آب‌و‌هوای امروز و را از او بپرسید. این دستیار صوتی سعی می‌کند بهترین جواب‌ها را برای شما پیدا کند، اما به‌هر حال امکان خطا هم کم نیست. حتی می‌توانید از غول چراغ جادوی گوگل بخواهید وضعیت روزانه آب‌و‌هوا را به شما اطلاع دهد تا هر روز از شرایط آب‌و‌هوایی مطلع شوید. اگر حوصله‌تان سر رفته نیز باید بگوییم این دستیار همدم خوبی برای گپ زدن درباره فیلم‌ها و دیگر موارد است. شاید هم با دوستتان قرار شام دارید و نمی‌دانید کجا بروید که در اینگونه مواقع نیز دستیار گوگل می‌تواند رستوران‌های نزدیک را به شما پیشنهاد دهد.

گوگل الو جای تلگرام را می‌گیرد؟

آمارها نشان می‌دهد هرچند تلگرام در ایران بی‌رقیب است، ولی در دیگر نقاط دنیا واتس‌اپ از لحاظ محبوبیت و تعداد کاربران حرف اول را می‌زند و بعد از آن پیام‌رسان‌های دیگری مانند مسنجر فیسبوک، وایبر و لاین قرار دارد. این‌که چرا تلگرام با وجود این‌که امکاناتی کمتر از رقیبان خود دارد، در ایران به این میزان محبوب است را باید در کوچ یکباره همه کاربران از وایبر به تلگرام جست‌و‌جو کرد. به‌عنوان مثال هرچند تلگرام امکان مکالمه تلفنی را ندارد، اما ایرانی‌ها ترجیح داده‌اند از تلگرام به جای واتس‌اپ که چنین امکانی نیز دارد استفاده کنند.

از طرف دیگر تلگرام بتازگی به‌روزرسانی شده و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است، ولی باز هم شاید هیچ‌کدام از قابلیت‌های ویژه‌ای که گوگل، پیام‌رسان خود را به آنها مجهز کرده نداشته باشد. گوگل این بار با دست پر آمده و الو را تا بن دندان مسلح کرده تا جلوی رقیبان قدری مانند واتس‌اپ، مسنجر فیسبوک، وی‌چت و وایبر کم نیاورد. همچنین گوگل چندی پیش اپلیکیشن Duo را برای مکالمات ویدئویی منتشر کرد که توانست در صدر اپ‌های رایگان اندروید قرار بگیرد و حتی از بازی محبوب پوکمون‌گو در پلی‌استور گوگل جلو بزند. به هر حال به نظر می‌رسد با آمدن گوگل الو به رینگ مسابقات پیام‌رسان‌ها باید شاهد تغییر و تحولاتی در میزان محبوبیت پیام‌رسان‌ها باشیم. شاید گوگل بتواند جایگزین تلگرام و واتس‌اپ و باقی فرمانروایان دیار ارتباطات مجازی شود.

آیا گوگل الو امن است؟

گوگل مدعی شده برای حفظ امنیت بیشتر کاربران پیام‌رسان الو، از ویژگی incognito که پیش از این در کروم هم از آن استفاده کرده بود، بهره برده تا پیام‌ها به صورت دو طرفه رمزگذاری شود و هیچ‌کس نتواند به محتوای پیام‌های شما دسترسی پیدا کند. اما این همه آنچه این روزها درباره امنیت گوگل الو گفته می‌شود نیست. جالب است بدانید ادوارد اسنودن، افشاگر جنجالی جاسوسی‌های NSA گفته اپ الو را از دستگاهتان پاک کرده و به هیچ وجه از آن استفاده نکنید. او به کاربران هشدار داده هرچند چت‌های شما به‌صورت همیشگی روی سرورهای این شرکت نخواهد ماند، اما دستیار هوشمند گوگل برای عملکرد بهتر به اطلاعات شما نیاز دارد و شما نیز داوطلبانه اطلاعات خود را در اختیار آن قرار خواهید داد، به این ترتیب اطلاعات زیادی از شما به دست گوگل می‌رسد و باید بدانید بجز گوگل هر فرد یا نهاد دیگری می‌تواند با حکم قضایی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. البته این اولین بار نیست درباره پیام‌رسان‌ها هشدار داده می‌شود، پیش از این نیز کارشناسان درباره امنیت پیام‌رسان‌‌های دیگر نظرات مشابهی را بیان کرده‌اند.

مائده گیوه چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها