برای نخستین بار در میزبانی ایران در رقابت های شطرنج بانوان اتفاق عجیبی افتاده است. چند شطرنج باز مطرح زن از فدراسیون جهانی شطرنج درخواست کرده اند دیگر میزبانی را به ایران ندهند.
کد خبر: ۹۵۱۳۹۰
جو سازی رسانه ای درباره میزبانی شطرنج بانوان / چند قهرمان جهان : به قوانین ایران احترام می گذاریم

به گزارش جام جم آنلاین ، این شطرنج بازان می گویند حاضر به رعایت حجاب در ایران نیستند. یکی دیگر از این شطرنج بازان گفته است که حجاب تمرکز او را در مسابقات پایین می آورد و باعث می شود تا نتواند به پیروزی برسد!

برخی از سایت های خارجی نظیر اسپورتز کیدا، بی بی سی، ورلد اسپورت و چند سایت دیگر به این موضوع دامن زده اند و نوشته اند که میزبانی رقابت های جهانی شطرنج بانوان به هیچ عنوان نباید به ایران می رسید .

یکی از شطرنج بازان تیم ملی آمریکا نیز اعلام کرده حاضر است از رنکینگ خود صرفنظر کند اما به ایران سفر نکند چون رعایت حجاب برای او بسیار بی رحمانه است. علاوه بر این شطرنج باز یک شطرنج باز گرجی هم از انصراف خود برای حضور در ایران خبر داده است.

در ادامه این جوسازی های عجیب و غریب چند شطرنج باز سوئیسی و نروژی هم چنین حرف هایی زده اند، حرف هایی که خیلی عجیب به نظر می رسد.

نکته عجیب این است که چرا شطرنج بازان مطرح زن به طور ناگهانی به این نتیجه رسیده اند که با رعایت حجاب مشکل دارند؟ برخی از این شطرنج بازان به ایران سفر کرده اند. به نظر می رسد در این میان تلاش های برخی از رسانه ها برای جهت دار کردن موضوع بی اثر نیست.

کارلا هردیرا دیگر شطرنج باز مطرح آمریکایی که البته اکنون جایی در میان برترین های این رشته ندارد می گوید ظلم بزرگی است که خانم ها در یک تورنمنت مجبور به رعایت حجاب باشد. او نیز مانند دیگر شطرنج آمریکا یعنی نازی پایکیدزه خیلی هدف دار علیه ایران موضع گرفته است.

جو سازی علیه ایران در دیلی میل غول رسانه ای بریتانیا هم کشیده شده است. این سایت با انتشار گزارشی از نارضایتی شطرنج بازان مطرح زن دنیا از حضور در رقابت های جهانی شطرنج در ایران و الزام به رعایت حجاب تصمیم فدراسیون جهانی شطرنج مبنی بر اعطای میزبانی به یک کشور اسلامی را غیر منصفانه توصیف می کند! بر اساس این گزارش تلاش ها برای بایکوت کردن رقابت های جهانی شطرنج بانوان ادامه دارد.

سی ان ان، گاردین و دیلی تلگراف هم به این جو سازی ها دامن زده اند.

این در حالی است که بر خلاف نظر این چند شطرنج باز، برخی دیگر از شطرنج بازان مطرح زن دنیا نظر دیگری دارند از جمله سوزان پولگار بهترین بانوی تاریخ. او می گوید سال ها شطرنج بازان دنیا به ایران سفر کردند و هرگز هم با حجاب مشکلی نداشتند و اکنون هم غیر منطقی است تا درباره مهم ترین رقابت های شطرنج بانوان در سال 2017 چنین فضایی ایجاد شود.

او اعلام کرده است: من نزدیک به 60 کشور سفر کرده‌ و مکان های مختلف با فرهنگ های مختلف را دیده‌ام. من شخصا هیچ مساله ای با پوشیدن روسری (حجاب) ندارم و به نظرم باید به سنت و فرهنگ کشورها احترام گذاشت.

آنتوآنتا استفانوفا دیگر شطرنج باز مطرح زن بلغارستانی که استاد بزرگ شطرنج محسوب می شود نیز می گوید برای کسی که به ادیان و فرهنگ دیگر کشورها احترام می گذارد رعایت حجاب یکی از آسان ترین کارهاست.

به هر حال تلاش های علنی برای سلب میزبانی از ایران ادامه دارد این در حالی است که به نظر نمی رسد این رقابت ها در سال 2017 در کشور دیگری به غیر از ایران برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها