به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند.
کد خبر: ۹۴۹۷۰۶

سه‌شنبه‌های بدون خودرو به یاد گلبارنژاد

امروز چهل و سومین برنامه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ پویشی که مهم‌ترین نماد آن استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه به جای خودروهای شخصی است. سه‌شنبه گذشته نیز باوجود تعطیلی عید غدیر، این پویش با حمایت بسیاری از هموطنان همراه بود و البته حال و هوای متفاوتی داشت، چراکه به نام و یاد گلبارنژاد؛ دوچرخه‌سوار مرحوم المپیکی‌مان برگزار شد. گلبارنژاد شیرازی بود و مراسم تدفین و تشییع وی نیز با همراهی بسیاری از دوچرخه‌سواران این شهر برگزار شد. علاوه بر این اولین نشست هم‌اندیشی در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری شیراز نیز در جهت همکاری و پیشبرد اهداف کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو اول مهرماه برگزار شد. در همین زمینه خیابان عفیف‌آباد شیراز نیز در سه‌شنبه‌های بدون خودرو، پیاده‌رو اعلام شد. پیش از این خیابان چهارباغ اصفهان پیاده‌رو شده بود. معاون شهردار شیراز ضمن اشاره به حمایت این معاونت از اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در این شهر، اعلام کرد: از این پس ماهانه یک خیابان به عنوان مسیر عابر پیاده موقت معرفی می‌شود. استقبال هموطنان خوش‌ذوق در فضای مجازی هم از این پویش بی‌نظیر بود، به طوری که چون هفته‌های پیشین، طرح‌ها و تصاویر زیبایی از این پویش و به منظور ترویج آن خلق و به اشتراک گذاشته شد.

دانش‌آموزان دوستدار محیط‌زیست

شنبه این هفته شاهد بازگشایی مدارس سراسر کشور و آغاز سال تحصیلی بودیم، اما مروجان حفاظت و حمایت از محیط‌زیست هم بیکار ننشسته و از ظرفیت بزرگ دانش‌آموزی برای ترویج آموزه‌های محیط‌زیستی استفاده کردند. در همین ارتباط اعضای انجمن محیط‌زیست کاج تهران با همکاری مسئولان آموزش و پرورش منطقه 10 به جای گل، به دانش‌آموزان گلدان هدیه دادند. انجمن زیست پویان طبیعت رامهرمز نیز با همکاری کادر مجرب دبستان نخبگان رامهرمز در جشن شکوفه‌ها به دانش‌آموزان برنامه نهال‌کاری را آموزش داد.

آموزش تفکیک زباله

انباشت زباله و نبود امکانات دفن و امحای آن، یکی از معضلات بزرگ شهرها و روستاها و محیط‌زیست ماست و آموزش تفکیک زباله یکی از مهم‌ترین ضروریاتی است که به کاهش بار منفی این معضل کمک می‌کند. در همین زمینه کانون دانشجویی همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی لرستان با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد، طرح پایلوت آموزش و ترویج تفکیک زباله از مبدأ را در دو مرحله و طی سه روز برای 360 خانوار در خرم‌آباد انجام داد و قرار شده در صورت موفقیت‌آمیز بودن در دیگر نقاط خرم‌آباد از جمله مدارس اجرا شود. تحقیقات نشان داده فقط بازیـافت هر تـن کاغذ باطله، ماهانه از تخریب 90 هـزار هکتار جنگل، مصرف 12‌میلیون لیتر آب و 120 هزار کیلووات برق می‌کاهد.

استقبال اصفهانی‌ها از پویش «نه به پلاستیک»

پویش «نه به پلاستیک» هم هر هفته با همراهی تعداد بیشتری از مردم مواجه می‌شود. آخرین اخبار حاکی از استقبال جدی شهروندان اصفهانی از این پویش و استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیکی طی روزهای اخیر است. فروش کیسه‌های پارچه‌ای در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ تهران نیز با استقبال مردم مواجه شده است.

کمپین سبز حمایت از رودخانه قره‌سو

پاکسازی طبیعت شامل جنگل‌ها، کوهستان‌ها و سواحل نیز همچنان در برنامه سمن‌های محیط زیستی است. در همین راستا صد و بیست و یکمین برنامه پاکسازان طبیعت فارس با حضور جمعی از دوستداران و دلسوزان طبیعت در رودبال (سپیدان بخش همایجان) با موفقیت برگزار شد. انجمن مردم‌نهاد بلوطبان هم به همراهی علاقه‌مندان محیط‌زیست روز گذشته به منظور پاسداشت روز جهانی پاکسازی کوهستان و همچنین فراهم آوردن چشم‌انداز کوهستانی عاری از زباله قسمتی از دامنه زیبای رنگین‌کوه را پاکسازی کرد. کمپین سبزی هم در حمایت از رودخانه قره‌سو با همت انجمن سبزگستران کرمانشاه برگزار شد. رودخانه قره‌سو که از میان شهر کرمانشاه عبور می‌کند، چندسالی است با ورود بی‌رویه انواع فاضلاب خانگی و کشاورزی به درونش مواجه است که سلامت و حیات آن را بشدت تهدید می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها