عزت‌الله ضرغامی: در آن روزها، دفاع مقدس یک اصل بود و اصلاً فرصت نمی‌شد که به اختلاف‌ها بپردازیم

درخشش پلاک و چفیه در کوچه فرهنگ

همایش تجلیل از خبرنگاران و عکاسان دوران دفاع مقدس، گشایش هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در مصلای امام خمینی (ره) تهران و افتتاح جشنواره ادبیات داستانی بسیج در استان چهار محال و بختیاری سه رویداد مهمی بود که روز گذشته در هفته دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۹۲۶۹

همزمان با هفته دفاع مقدس، این روزها برنامه‌های فرهنگی مرتبط با فرهنگ مقاومت و پایداری یکی پس از دیگری برگزار می‌شود. روز گذشته سه اتفاق در این زمینه برگزار شد. در یکی از این رویدادها، همایش تجلیل از خبرنگاران و عکاسان دوران دفاع مقدس، روز گذشته به همت سازمان بسیج رسانه، با حضور عزت‌الله ضرغامی عضو شورای‌عالی فضای مجازی و رئیس سابق رسانه ملی در پاتوق خبر تهران برگزار شد و در آن از تنی چند از خبرنگاران و عکاسان دوران دفاع مقدس، تجلیل شد.

تفرقه از دید ضرغامی

مهندس ضرغامی در این برنامه با طرح این سوال که چرا در کشور ما و با این‌که در زمانی به بهانه دفاع مقدس آن همه همبستگی، همگرایی، وحدت و همراهی میان همه وجود داشت، امروز جامعه ما با این همه تشتت روبه‌رو شده و آدم‌ها این همه از یکدیگر دور شده‌اند، گفت: مطابق یک آیه قرآن، ریشه اختلاف‌ها، تفرقه‌ها و دور شدن آدم‌ها از یکدیگر است. او افزود: در آن دوره، دفاع مقدس یک اصل بود و اصلا فرصت نمی‌شد که ما به اختلاف‌ها بپردازیم و یا حتی به آنها فکر کنیم. ما تا زمانی که دور هم هستیم اصلا مساله‌ای وجود ندارد که حالا بخواهیم آن را حل کنیم.

رئیس اسبق رسانه ملی رسالت اصحاب رسانه را مساله‌یابی و نه مساله‌سازی عنوان کرد و در همین زمینه، از شهید مرتضی مطهری به عنوان بهترین و بزرگ‌ترین مساله‌یاب تاریخ انقلاب اسلامی یاد کرد و مطالعه آثار او را برای نسل جوان ضروری دانست.

ظرفیت‌های بی‌شمار جنگ

در اتفاق دیگر روز گذشته هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در مصلای امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرد. سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم افتتاح این نمایشگاه در سخنانی بیان کرد: ایستادگی ملت ایران و تجربه‌ای که در مقاومت هشت سال دفاع مقدس به دست آورد، مهم‌ترین دستاورد و بزرگ‌ترین سرمایه ایران است که اکنون به آزادیخواهان جهان نیز تعلق دارد. برای بهره‌مند شدن از این تجربه باید آن را ثبت و حفظ کرد. اولین قدم نیز در این راستا کتاب و نگارش آن خواهد بود.

نقدی با اشاره به عظمت دوران دفاع مقدس بیان کرد: کارهایی که تاکنون در حوزه دفاع مقدس به نگارش درآمده خوب و افتخارآمیز هستند، اما در برابر عظمت آن دوران قطره‌ای از دریا خواهد بود. با توجه به ظرفیت‌هایی که در درون دوران دفاع مقدس مانند شهدا، عملیات‌ها، والدین شهدا و مقاومت شهرها نهفته است ما مطالب بسیاری داریم که باید بازگو شوند. بنابراین باید عنوان کنم روندی که در پیش گرفته‌ایم راضی‌کننده نیست. البته اگرچه ناشران خوبی در این حوزه فعالیت دارند، اما ما هنوز در ابتدای کار قرار داریم.

جهاد نشر آثار دفاع مقدس

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: با توجه به سرمایه‌های عظیمی که دوران دفاع مقدس درون خود دارد، باید عجله کنیم و در این راستا جهاد نشر آثار دفاع مقدس را به راه بیندازیم. ممکن است پرسیده شود که بودجه این کار از کجا تامین خواهد شد؟ باید بگویم به‌طور مثال هر سازمان یا نهاد می‌تواند پشتیبان چاپ چند کتاب شود و آن را به نام خودش منتشر کند. در این راستا استان‌های مختلف نیز می‌توانند نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشند.

سردار محمدرضا نقدی یادآور شد: ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس به زبان‌های دیگر،‌ ارتقاء کیفیت آثار دفاع مقدسی، توجه به جنبه‌های راهبردی جنگ و نقشی که آمریکا در حمایت از رژیم بعث داشته است از جمله نکته‌هایی هستند که نباید از آنها غافل شویم. اکنون ممکن است برخی‌ بگویند که جلوگیری از جنگ به‌دلیل مذاکرات بوده است اما باید یادآور شوم که آمریکا در دوران دفاع مقدس یعنی بین سال‌های 59 تا 67 با ایران جنگید و شکست خورد. او تاکید کرد: من تاکنون کتابی را که در مورد نقش آمریکا در جنگ و استمرار آن باشد، ندیده‌ام. این در حالی است که آمریکا طراح جنگ علیه ایران بود و در آن زمان امام (ره) صریحا در نخستین پیام‌شان به این موضوع اشاره داشتند. خوشبختانه اکنون در نمایشگاه کتاب، کتابی در همین زمینه منتشر شده است که توصیه می‌کنم مخاطبان آن را مطالعه کنند.

درخت تناور ادبیات دفاع مقدس

در بخش دیگر مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تمامی هفته‌هایی که در تقویم هستند ویژگی خاصی دارند اما هفته دفاع مقدس به‌طور ویژه‌ای مورد توجه همه است؛ چراکه طعم و ذائقه ویژه‌ای دارد. این هفته یادآور خود ملی ما و جامعه انقلابی ماست که نمایان‌کننده نمایه‌های مدینه فاضله به‌شمار می‌آید.

صالحی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین رسانه‌هایی که به کمک دفاع مقدس آمده کتاب بوده است و به سرعت آن را نشر داد. تاکنون بیش از ده هزار عنوان کتاب در رابطه با دفاع مقدس به چاپ رسیده است که در این نمایشگاه نیمی از این آثار آورده شده است. آثار مکتوب دفاع مقدس ما گنجینه‌های عظیمی هستند که در گونه‌های مختلف به نگارش درآمده‌اند. امروزه ژانر دفاع مقدس بسیار مهم و مطرح است و به یک درخت تناور تبدیل شده است. باید عنوان کنم که حوزه فرهنگ مکتوب دفاع مقدس در حوزه ادبیات جریان قوی و مقتدری شده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: می‌توانیم در حوزه آثار تخصصی و بخش‌های پژوهشی و علمی شاهد آثار خاصی باشیم. این نمایشگاه نیز به یک جریان تبدیل شده است که در این زمینه هر سال روند شتابنده روبه رشدی داشته است. وزارت ارشاد نیز وظیفه خود می‌داند که در حوزه‌های مختلف فرهنگ مکتوب دفاع مقدس را مورد توجه و کمک قرار دهد. در همین زمینه در سال 95 ـ 94 بیش از یک و نیم میلیارد تومان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در حوزه مکتوبات دفاع مقدس هزینه داشته که سود اجتماعی جامعه ایرانی بوده است.

صالحی با اشاره به حوزه نقد آثار دفاع مقدس گفت: چون بخش دفاع مقدس شاخه مهمی از جریان فرهنگی ما به‌شمار می‌آید، نقد سازنده و برگزاری نشست‌ها به پویایی و رشد آن بسیار کمک خواهد کرد و موجب اعتلای بیشتر این حوزه خواهد شد. ما در زمینه آثار دفاع مقدس باید بکوشیم که به اشکال مختلف این حادثه را به زبان بیرونی به مخاطبان خارجی نیز منتقل کنیم. این ده هزار کتاب گنجینه بی‌نظیری هستند که از درون آنها جمعا می‌توان صد هزار کتاب دیگر نیز به نگارش درآید.

او در پایان سخنانش یادآور شد: ابتدا 10 یا 20 مجموعه در حوزه نشر آثار دفاع مقدس فعالیت داشتند، اما اکنون بیش از صد ناشر در این زمینه فعالیت می‌کنند. ما در این راستا باید جریان نهادهای صنفی این مجموعه را هم در نظر داشته باشیم.

جشنواره ضد روشنفکری

روز گذشته یک اتفاق دیگر هم همزمان با هفته دفاع مقدس رخ داد و آن افتتاح جشنواره ادبیات داستانی بسیج در استان چهار محال و بختیاری بود.

احمد شاکری رئیس انجمن ادبیات داستانی سازمان بسیج هنرمندان کشور در این مراسم گفت: این جشنواره اقدامی ناب و ارزشی در مقابل بیداد جریان هنری روشنفکری و دورافتاده از ارزش‌هاست. این جریان در دهه 60 ایران را مقصر جنگ نامید و فتنه 88 را بایکوت کرد.

نهمین جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج، همزمان با هفته دفاع مقدس و با گرامیداشت یاد و خاطره 2 هزار شهید هنرمند کشور در گلزار شهدای شهرکرد آغاز شد. این جشنواره به مدت 2 روز با حضور غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان و هنرمندان برجسته کشوری ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها