کره شمالی تنها چندهفته پس از پنجمین آزمایش هسته ای خود ، نخستین شوی هوانوردی عمومی تاریخش را در دو بخش نظامی و غیر نظامی به رغم تحریم های سنگین بین المللی برگزار کرده است.
کد خبر: ۹۴۸۷۶۷
نخستین فستیوال هوایی کره شمالی + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرانس پرس، فستیوال بین المللی هوایی دوستانه وونسان « وونسان ایر فستیوال انترنشنال وونسان » از امروز شنبه 24 سپتامبر (3 مهر) به مدت دو روز در فرودگاه کالما ( یک فرودگاه قدیمی که سال گذشته برای رونق توریسم پیرامون شهر بندری وونسان بازسازی شد) برگزار می شود.

برگزاری این شوی هوایی در وونسان واقع در شرق کره شمالی قبل از انجام پنجمین آزمایش هسته ای در 9 سپتامبر برنامه ریزی شده بود. آزمایش هسته ای جدید کره شمالی خشم ایالات متحده و هم پیمانان غربی و آسیایی اش را برانگیخت و خطر برقراری تحریم های سخت و جدید بین المللی را علیه این کشورمحتمل کرد.

این شوی هوایی که برای نخستین بار در برابر عموم برگزار می شود با نمایش هوایی یک هلیکوپتر نظامی آمریکایی مدل هیوز MD-500 آغاز شد. در سالهای دهه 1980 میلادی پیونگ یانگ در طریق یک کشور ثالث موفق شد تعداد زیادی هلیکوپتر نظامی آمریکایی را دریافت کرده و تحریم صادرات آمریکا به کره شمالی را دور بزند.

صنعت هوانوردی کره شمالی پس از یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از چهارمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ در 6 ژانویه سال جاری میلادی تصویب شد عملا فلج شده است. براساس این قطعنامه کشورهای عضو حق فروش یا ارسال سوخت هواپیما به رژیم پیونگ یانگ را ندارند.

براساس یک گزارش اخیر انستیتوی تحقیقاتی آمریکایی ناتیلوس برای امنیت و پایایی ، هم اکنون کره شمالی به دلیل تعداد اندک مانورهای هوایی نظامی سالیانه به اندازه کافی سوخت برای رفع احتیاج یک ناوگان هوایی از منابع داخلی اش ذخیره کرده است.

پس از نمایش هلیکوپتر هیوز MD-500 ، یک فروند میگ 29 فالکروم نسل اول ساخت روسیه که قابل ترین جنگنده شکاری کره شمالی است چندین عملیات آکروباتیک در ارتفاع کم را برای فراز سر تماشاچیان حاضر انجام داد.

بقیه ناوگان هوایی نظامی کره شمالی اغلب از کپی های چینی قدیمی میگ 17 ، میگ 19 و میگ های 21 تشکیل شده است.

فرودگاه های کره شمالی معمولا تحت تدابیر امنیتی سختگیرانه ای قرار دارند اما برای نخستین فستیوال هوایی عمومی ورود به فرودگاه کالما برای هزاران بازدیدکننده ، رسانه های خارجی و صدها علاقمند به صنایع هوایی که از کشورهای مختلف به کره شمالی آمده اند، آزاد اعلام شده است.

گل های آسمان

ستارگان این فستیوال، دو زن خلبان هستند که نخستین زنان خلبان جنگنده های شکاری کره شمالی محسوب می شوند. آنها با دو فروند میگ 21 پرواز کرده و نمایش هوایی اجرا کردند. جو کوم - هیانگ و ریم سول سال گذشته از سوی کیم جونگ- اون دیکتاتور کره شمالی که ناظر یکی از تمرینات هوایی آنها بود لقب « گل های آسمان » را دریافت کردند.

از نظر بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی اجرای نمایش های هوایی یک فروند میگ 29 و یک فروند سوخوی 25 ارتش کره شمالی در دیگر شوهای هوانوردی بین المللی غیر ممکن بود.

پتر تورلوو یک عکاس خبری هلندی می گوید: شما چنین نمایش های هوایی را در هیچ کجای دیگر دنیا نخواهید دید زیرا براساس مقررات هرگونه پرواز یا مانور هوایی بر فراز جمعیت حاضر ممنوع است. برای ما ، این نمایش های فستیوال وونسان فوق العاده بود.

در بخش هوانوردی غیرنظامی هواپیماهای از رده خارج شرکت هواپیمایی دولتی ایر کوریو که پروازهای داخلی کره شمالی را پوشش می دهند ، توجه زیادی را به خود جلب کردند.

اشلی واکر ، 39 ساله ، خلبان بریتانیایی شرکت هواپیمایی چینی کتی پاسیفیک که مقرش در هنگ کنگ است، تاکید می کند: مشاهده چنین هواپیماهای قدیمی از نزدیک در کشوری مانند کره شمالی خیلی جذاب است. او با نشان دادن یک آنتونوف AN-24 روی باند، می افزاید: دیگر این مدل هواپیما در هیچ نقطه ای از جهان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این خلبان که در ضمن تورهای مسافرتی بریتانیایی را به راه می اندازد، تصریح می کند: این هواپیماهای مسافربری جادویی هستند و شما را به سفر در زمان می برند. تصور کنید که سوار بر یک هواپیمای مسافربری الیوشین 18 یا یک توپولوف 134 ولو برای یک پرواز کوتاه شوید؟

کینگ هویی ، 63 ساله یک کانادایی علاقمند به صنایع هوایی خاطرنشان می کند : قبلا یک بار به کره شمالی آمده بودم. در آن زمان همه جا پلاکاردهای «عکسبرداری نظامی ممنوع» به چشم می خورد اما این بار می توانیم این صحنه ها را ببینیم.

حکومت کره شمالی هم اکنون یک طرح توسعه توریسم را در منطقه وونسان و منطقه مجاور آن به نام کوه کومگانگ اجرا می کند. پیونگ یانگ برای جذب بازدیدکنندگان کره جنوبی پیست اسکی ماسیک را در سال 2013 در این منطقه احداث کرد. با این حال پس از مرگ یک توریست کره جنوبی که خارج از منطقه های مجاز سرگردان بود و بر اثر شلیک یک سرباز کره شمالی به قتل رسید ، دولت سئول هرگونه سفر اتباع خود به این منطقه را ممنوع کرد.

مترجم: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
۰
۱
اوضاع صنعت هواییشون از افغانستان كه بدتره ما نفهمیدیم كجاش رویایی بود

نیازمندی ها