تغییر شیوه پخت مواد غذایی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. براساس یک مطالعه جدید سرخ کردن، بریان کردن و برشته کردن مواد غذایی، ماده‌ای تولید می‌کند که AGE نامیده می‌شود.
کد خبر: ۹۴۴۸۲۷

محققان می‌گویند، میزان بالای AGE با مقاومت انسولین، فشار بر سلول‌های بدن و التهاب ارتباط دارد. این موارد از عوامل مشکل‌ساز در ارتباط با خطر دیابت به شمار می‌آید. به گفته محققان، جوشاندن، بخارپزکردن و آب‌پز کردن، امن‌ترین شیوه‌های پخت هستند. محققان آمریکایی می‌گویند، اگر افرادی با بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع 2 یا زوال عقل را که رژیم غذایی با AGE بالا یا AGE پایین دارند،‌ مقایسه کنیم، می‌بینیم کسانی که AGE پایینی در رژیم غذایی‌شان دارند، علائمی از کاهش التهاب را نشان می‌دهند.

بررسی این محققان همچنین نشان داد، در افرادی که AGE پایینی داشتند، همه پارامترهایی که بر استرس و التهاب تاثیرگذار است، بهبود و مقاومت انسولین کاهش یافت، وزن بدن بتدریج کم شد و هیچ‌گونه عوارض جانبی مشاهده نشد.

پژوهشگران تاکید می‌کنند: هرقدر بیشتر از شیوه‌های پخت سالم استفاده شود، نتایج بهتری به دست می‌آید و میان این دو، تناسب وجود دارد. برخی دیگر از محققان معتقدند، تغییر شیوه‌های پخت برای مقابله با خطر دیابت کافی نیست و تمرکز بر کیفیت غذاهای انتخابی اهمیت بیشتری دارد. سبزی‌ها و دیگر مواد غذایی گیاهی AGE پایینی دارند. با این حال تغییر شیوه‌های پخت به منظور کاهشAGE، دست‌کم در برخی وعده‌های غذایی، راهی برای آغاز تغییرات سالم است.

منبع: webmd.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها