یکشنبه گذشته یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نشست‌های جهان در شهر هونولولوی آمریکا خاتمه یافت. نشستی که بیش از ده هزار کارشناس دولتی، دانشگاهی و بخش خصوصی از سراسر دنیا، طی ده روز مباحثه و مذاکره، آخرین یافته‌های علمی محیط زیستی را ارائه کردند و در مورد اقدامات ضروری برای حفاظت از طبیعت به توافقاتی رسیدند.
کد خبر: ۹۴۴۵۲۹

اما همزمان بخش‌های زیادی از کره زمین گرفتار باد و باران‌های شدید، سیل، رانش و فرونشست بودند و در یک روند تقریبا مشابه از سواحل آسیا تا سواحل شرقی آمریکا زندگی میلیون‌ها نفر را مورد تهدید قرار داد. اما این بار این ناملایمات فقط جانداران را روانه قبرستان‌ها نکرد بلکه گورها را نیز شکافت و پیکرهای بی‌جان را به خیابان کشاند. اتفاقی که هفته گذشته در رامسر رخ داد، طی چند سال گذشته در کارولینای جنوبی، کالیفرنیا، جورجیا، آلبانی، هوستون و لوئیزیانای آمریکا نیز رخ داده است و به همین دلیل بسیاری از ایالت‌ها و شهرداری‌ها اقدام به تهیه برنامه‌های فوری برای حفاظت از گورستان‌ها کرده‌اند.

اگرچه در اصل این موضوع که اتفاقات آب و هوایی اخیر تا چه میزان به موضوع تغییر اقلیم ارتباط دارد، اختلاف‌نظرهایی هست، اما در این‌که خسارات روزافزون ناشی از این وقایع مقصری جز انسان ندارد، اختلاف‌نظری نیست. اهالی محیط‌زیست که سال‌هاست این اتفاقات را پیش‌بینی کرده‌اند معتقدند هنوز بدترین سناریوها رخ نداده و آنچه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم «هنوز از نتایج سحر است». پژوهش‌ها نشان می‌دهد بر اثر گرمایش جهانی در چند دهه آینده زندگی در مناطقی از جهان از جمله خاورمیانه غیرممکن خواهد شد و مهاجرت ده‌ها میلیون نفر را در پی خواهد داشت. طبق معمول پس از این رخدادها انگشت اتهام به سمت دولت و شهرداری‌ها نشانه می‌رود و سازمان‌های مسئول هم یا دیگران را ملامت می‌کنند یا به اتکای هشدارهای داده شده، خود را تبرئه می‌کنند. اسفبارتر آن‌که سریال بی‌پایان سدسازی با خیال مهار آب همچنان ادامه دارد و عده‌ای اصرار دارند با ساختن سازه‌های عظیم بتونی و کنترل آب، خوشبختی و امنیت کشور را تامین کنند. در حالی که همین دستکاری طبیعت روان آب‌ها را از مسیل‌های طبیعی که پیش از این در طول قرن‌ها بارندگی‌های شدید را در پهنای زمین توزیع می‌کردند به خانه‌ها و حالا دیگر حتی به قبرستان‌ها سرازیر کرده است.

اجلاس اتحادیه جهانی حفاظت در هونولولو خاتمه یافت و هزاران کارشناس از سراسر دنیا برای مخاطرات پیش‌روی بشر توصیه‌هایی داشتند که برای حفظ امنیت کشورها و پایداری کره مسکون باید به آنها توجه کرد. اجازه ندهیم مردم بی‌گناه با جان و مال ـ و حالا دیگر با اموات ـ خود تاوان اصرار ما در نشنیدن این پیام‌ها را بدهند.

دکتر اصغر محمدی‌فاضل

کارشناس محیط‌زیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها