به بهانه پخش انیمیشن دو بعدی فلیکس گربه

این گربه مثل چارلی‌چاپلین راه می‌رود

اخیرا شبکه پویا پخش مجدد سریال انیمیشن دوبعدی به نام «فلیکس گربه» را با نام فارسی گربه ملوس آغاز کرده است.
کد خبر: ۹۴۳۱۴۷

این شخصیت کارتونی یکی از قدیمی‌ترین شخصیت‌های دنیای انیمیشن است که از دوران کارتون‌های صامت به عصر کارتون‌های دیجیتال و رنگی آمده است.

محصول دوران صامت

فلیکس گربه یک شخصیت کارتونی خنده‌دار است که محصول دوران صامت سینماست. این شخصیت کنجکاو و شیطان اولین بار سال 1919بر اساس ایده اولیه‌ای از پت سولیوان توسط اوتو مسمر طراحی شد که البته مثل همه شخصیت‌های محبوب در این‌که چه کسی خالق این شخصیت است، بحث و اختلاف نظر وجود دارد. پت سولیوان کارتونیست و فیلمساز استرالیایی که تا هنگام فوتش صاحب حقوق فلیکس بود مدعی است که او خالق فلیکس است و می‌گوید: او نام فلیکس را که ترکیبی از دو کلمه لاتینی به معنای گربه خوش شانس است برای این شخصیت انتخاب کرده و اوتو مسمر هم مدعی است که او خالق اولیه فلیکس است. البته چیزی که مسلم است این که فلیکس و کارتون‌های اولیه این شخصیت در استودیوی سولیوان خلق شدند. این گربه انسان‌وار با بدن سیاه، چشم‌های درشت سفید و نیشخند بزرگش با موقعیت‌های سوررئالیستی که در کارتون‌هایش درست می‌کرد، به محبوبیت خاصی دست یافت و یکی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های کارتونی در تاریخ فیلم و انیمیشن شد. او اولین شخصیت کارتونی بود که به محبوبیتی هم پای ستارگان فیلم‌های صامت آن دوران دست یافت. شخصیت فلیکس اولین بار در یک فیلم کوتاه به نام «فلین فولیز» بر پرده سینما ظاهر شد و بعد از آن هم علاوه بر کارتون‌های کوتاه، فلیکس در کمیک‌استریپ‌های متعددی ظاهر شد که سولیوان، مسمر و جو اوریولو آنها را می‌کشیدند. این کمیک استریپ‌ها در سال‌های متوالی در بیش از 250 روزنامه و به چند زبان چاپ می‌شدند.

موفقیت زیاد فلیکس در آن دوران موجب شد که شخصیت‌های گربه‌سان دیگری با تقلید از او ساخته شوند که از بین آنها می‌توان به جولیوس دیزنی در کارتون‌های کمدی الیس و وافلز پل تری در داستان‌های عامیانه ازوپ و از همه مشخص‌تر کریزی کت بیل نولان اشاره کرد که به نظر می‌رسید همه آنها مستقیما از روی فلیکس الگوبرداری کرده‌اند.

کارتون محبوب منتقدان

کارتون‌های فلیکس در این دوران بسیار محبوب منتقدین بود و به گفته آنها شخصیت فلیکس نحوه راه رفتن و حرکاتش تصویری کارتونی از کمدین معروف چارلی چاپلین بود.

در اواخر دهه1920 که کارتون‌های با صدا ساخته شد، محبوبیت فلیکس رفته‌رفته کمرنگ شد. کار‌های کوتاه دیزنی از میکی ماوس از کارهای صامت سولیوان و مسمر که تمایلی به ساخت کارتون‌های با صدا نداشتند، پیشی گرفتند تا این‌که بالاخره سال 1929 سولیوان تصمیم گرفت به‌عرصه تولید کارتون‌های با صدا بپیوندد و کارتون‌های فلیکس با صدا تولید کند. اما کارتون‌های باصدا مورد استقبال قرار نگرفت و شکست بزرگی برای استودیو محسوب می‌شد و در نتیجه تولید آنها سال 1932 متوقف شد و تنها سال 1936 سه کارتون کوتاه از فلیکس توسط استودیوی ون برن ساخته شد.

اما مجددا سال 1953 جو اوریولو دستیار مسمرکه بسیار به فلیکس علاقه داشت و سابقه دو دهه کار در استودیو فلیشر را روی کارتون‌های پاپای، سوپرمن و سفر‌های گالیور و چندین کار موفق دیگر را داشت، کار روی کارتون‌های فلیکس را آغاز کرد و با استعداد بی‌نظیرش و تجربه‌ای که داشت مجددا شخصیت فلیکس را طراحی کرد و او را به سطح بالاتری برد. او برای فلیکس یک ظاهر جدیدتر، یک شخصیت جدید و شخصیت‌های جانبی جدید مثل پروفسور برادرزاده دانشمندش و المان جدید به نام کیف جادویی تردستی خلق کرد که قادر بود به فلیکس قابلیت انجام کار‌های عجیب و خارق‌العاده‌ای را بدهد. این گربه از آن به بعد در برنامه‌های تلویزیونی و سریال مخصوص خودش ظاهر شد که در پنج فصل و 126 قسمت 30 دقیقه‌ای ساخته شد. تم اصلی داستان‌های این سریال این است که پروفسور بدجنس سعی می‌کند تا کیف جادویی فلیکس را بدزدد و هر بار ازفلیکس و دوستانش شکست می‌خورد. با وجود موفقیت این کارتون‌ها منتقدان نظر خوبی در مورد آنها نداشتند و آنها را تصویر رنگ پریده‌ای از کارهای قبلی سولیوان و مسمر می‌پنداشتند. بویژه به این خاطر که اوریولو این کارتون‌ها را برای مخاطب خردسال ساخته بود ولی باز هم انیمیشن ساخته شده با بودجه محدود و سادگی خط سیر داستان‌ها از محبوبیت آنها در نظر تماشاچیان کم نکرده بود.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها