چرا نسل‌های گوناگون هیوندای سانتافه در سال‌های اخیر جزو خودروهای پرفروش بازار کشور بوده است؟

ماشین‌های سرزمین سکوت بامداد

جدا از مواردی همچون پیکان فقید و پراید که محبوبیت خود را مدیون محدودیت‌های حاکم بر شرایط بازار کشور بودند، برخی خودروهای وارداتی و تا حدودی گران‌قیمت نیز با توجه به برخی ویژگی‌ها توانسته‌اند سهم خوبی را از خیابان‌های کشور از آن خود کنند. در واقع این روزها و در شرایط فعلی حتی اگر به مبحث خودرو علاقه و تسلطی نداشته باشید هیوندای سانتافه را می‌شناسید؛ خودرویی که نخستین بار اواخر سال 86 به بازار کشور عرضه شد. سانتافه از ابتدا تا کنون با وجود گذشت دو نسل، باز هم یکی از پر فروش‌ترین خودروهای لوکس کشور است. این شاسی بلند محبوب که در این 9 سال حضوری تقریبا مستمر در بازار ایران داشته، در حال حاضر با توجه به مدل، رنگ، آپشن‌ها و... با بودجه‌ای معادل 80 تا 230 میلیون تومان قابل خریداری است. اما برای این که بتوانید سانتافه را بهتر بشناسید، با ما همراه باشید.
کد خبر: ۹۴۱۸۱۸
ماشین‌های سرزمین سکوت بامداد

موفقیت در 2 نسل

هیوندای سانتافه نخستین بار سال 1379/ 2000 از کره جنوبی، سرزمین سکوت بامداد به بازار جهانی عرضه شد. نسل نخست آن تا اسفند 84 روی خط تولید هیوندای قرار داشت و بعد از آن جای خود را به نسل دومش داد؛ همان چیزی که نخستین بار با عنوان سانتافه به بازار ایران راه پیدا کرد. در واقع هر چند سانتافه نسل اول (2006 ـ 2000) با توجه به شرایط آن روزهای بازار به کشور ما عرضه نشد، اما نسل دوم این خودرو که نخستین مدل حاضر در بازار ایران به 2007 میلادی باز‌می‌گردد، موفقیت خوبی را برای نماینده هیوندای در بازار کشور رقم زد. در واقع این خودرو در کنار دیگر برادرانش آزرا، سوناتا، کوپه و توسان، بخش مهمی از بازار خودروهای وارداتی آن روزهای کشور را از آن خود کرده بودند که در همان دوره سانتافه به یکی از پر فروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار مبدل شد. اما موفقیت سانتافه صرفا در انحصار نسل دومش نبود و با روی کار آمدن نسل سوم (که به سانتافه DM مشهور است و البته نسل قبلی آن نیز با پسوند CM شناخته می‌شود) سال 2013 و عرضه نخستین نمونه‌های این خودرو از یک سال بعد (یعنی 2014) به بازار ایران، باز هم با اتکا به اسم و رسم مناسب، ظاهری اغواگر و امکانات خوب توانست موفق عمل کند.

هیوندای سانتافه CM در یک نگاه

سال 86 سریال تلویزیونی «ترش و شیرین» به کارگردانی رضا عطاران از شبکه دو سیما به نمایش در آمد. در آن شخصیت، جهان با بازی حمید لولایی که فردی متمول بود، با یک هیوندای سانتافه نقره‌ای رنگ‌‌تردد می‌کرد. هرچند طبق اظهارات عطاران این خودرو از طرف شبکه برای ایفای نقش بهتر شخصیت ثروتمند سریال به این گروه اعطا شده بود و نمایندگی هیوندای در ایران هیچ نقشی در این انتخاب نداشت، اما مسلما این سریال در شرایطی که تلویزیون مخاطبان بسیار زیادی داشت، تاثیر بسزایی در شناخته‌‌تر شدن سانتافه میان مردم گذاشت.

این شاسی بلند (SUV) سایز متوسط 4/7 متری که برادر بزرگ‌تر توسان محسوب می‌شود، خودروی خانوادگی خوش چهره‌ای بود که با توجه به تنوع نه‌چندان بالای بازار در آن سال‌ها، توانست خیلی زود به محبوبیت دست یابد. سانتافه با بهره‌گیری از ابعادی کوچک‌تر از تویوتا پرادو، فضای داخلی بسیار خوبی با وجود هفت صندلی (سه ردیف) به شما ارائه می‌کند که یک امتیاز مثبت بسیار خوب است. اما مهم‌‌تر از همه این که شما با بودجه 80 میلیون تومانی می‌توانید یک سانتافه 2007 تمیز بخرید، در حالی که این روزها خودروهای چینی همچون جک اس5 یا چری تیگو5 و... در بازار صفر کیلومتر با این قیمت‌ها پیش روی شما قرار می‌گیرند. پس اگر با دست دوم و کارکرده بودن خودرو مشکلی ندارید، می‌توانید به این گزینه هم فکر کنید.

ویژگی مدل‌های مختلف

باید گفت هیوندای سانتافه در نمونه‌های 2007، 2008 و 2009 از شرایطی یکسان (چه از نظر ظاهری و چه از نظر فنی) بهره می‌برد، در حالی که هیوندای برای سال 2010 اندکی تغییرات روی این خودرو اعمال کرد. در واقع سانتافه جدیدتر که با عنوان سانتافه فیس لیفت در بازار شناخته می‌شود و از 2010 تا 2012 برای فروش قرار داشت، در بخش‌های رینگ، جلوپنجره، سپر و چراغ‌ها دستخوش تغییراتی برای مدرن‌‌تر شدن قرار گرفت. بعلاوه هر چند سانتافه 2007 تا 2009 از پیشرانه شش سیلندر 7/2 لیتری با توان 189 اسب بخار بهره می‌برد، سانتافه‌های فیس لیفت 2010 تا 2012 با پیشرانه‌های شش سیلندر 3/5 لیتری به بازار عرضه شدند و همچنین گیربکس‌های اتوماتیک به کار رفته در آنها از چهار سرعته به شش سرعته تبدیل شد. در واقع یکی از ایراداتی که همواره به سانتافه 2007 تا 2009 وارد است، پیشرانه نه چندان قدرتمند و در نتیجه اصطلاحا خرفت بودن این خودروست که این مشخصه نه چندان قابل گذشت، شما را برخی مواقع مایوس می‌کند. البته باید گفت سانتافه 2700 آن قدرها هم کند و بی بخار نیست، اما با توجه به گیربکس چهار دنده این خودرو، شتاب ثانویه خوبی را تجربه نمی‌کنید.

ورق بر می‌گردد

اما با اعمال فیس لیفت روی این خودرو، ورق برگشت و شرایط عوض شد. پیشرانه 5/3 لیتری قرار گرفته روی نسخه فیس لیفت این خودرو که حدود 274 اسب بخار قدرت دارد و همچنین گیربکس ارتقا یافته شش سرعته آن کشش بسیار خوب و اغواگری به شما ارائه می‌کند. در واقع باید این‌طور گفت سانتافه پیش از فیس لیفت رکورد صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حدود 13 ثانیه ثبت می‌کرد، در حالی که با وجود پیشرانه جدید این عدد تا 8 ثانیه کاهش یافته بود. البته توجه داشته باشید سانتافه در هیچ یک از انواع خود کم مصرف و بهینه عمل نمی‌کند! همچنین وجود امکاناتی همچون گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف دو حالته برقی، صندلی‌های تاشوی دو ردیف عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه کولر مجزای ردیف سوم و دریچه‌های ردیف دوم، کروز کنترل، دکمه‌های هدایت سیستم صوتی از روی فرمان، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم تلسکوپی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و گودی کمر صندلی راننده، آینه الکتروکرومیک داخلی به همراه دوربین دنده عقب و نمایشگر آینه در نمونه‌های فیس لیفت و... از جمله مواردی است که در نسخه‌های فول آپشن این خودرو به چشم می‌خورد. سانتافه CM در نمونه‌های 2007 تا 2009 پیش از فیس لیفت از حدود 80 تا صد میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که نسخه‌های فیس لیفت آن تا حدود 140 میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شوند.

آنچه از هیوندای سانتافه DM باید بدانید

در سال 2013 نخستین محموله سانتافه نسل سوم به بازار ایران راه پیدا کرد. این خودرو باز هم توانست با اتکا به ظاهر دلفریب و متمایز میان بسیاری از خودروهای موجود در ایران از همان ابتدا پر فروش باشد. البته جالب است بدانید نخستین سانتافه‌های 2014 عرضه شده به ایران را وارد‌کنندگان متفرقه به کشور رساندند و در حالی که سانتافه صفر کیلومتر مدل سال در شرایط این روزها بیش از 220 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، نسخه‌های اولیه آن حتی کمتر از 150 میلیون تومان (در نمونه‌های غیر فول آپشن) قیمت دارند. این نسل از سانتافه جزو معدود خودروهای وارداتی عرضه شده به بازار کشور است که در هر دو نوع تک و دو دیفرانسیل به فروش رسید و به همین علت بازه قیمتی نسبتا گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. زیرا نمونه‌های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل این خودرو حداقل 25 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند و علاوه بر این، تعدد سطوح امکانات به کار رفته در این خودرو بازه‌های قیمتی مختلفی را پوشش می‌دهد.

سانتافه DM یا همان نسل سوم هرچند ظاهری عضلانی‌تر و مدرن‌تر دارد و همچون نسل گذشته خود از سه ردیف صندلی بهره می‌برد، مسأله اینجاست که با وجود ابعاد چند میلی‌متر بزرگ‌‌تر از سانتافه CM، فضای داخلی خفه‌‌تر و بسته‌‌تری را به شما ارائه می‌کند. در واقع یکی از دلایل این امر پنل‌های پف کرده داخلی این خودروست که از این رو می‌توان نتیجه گرفت طراحان هیوندای ظاهر را فدای کاربرد کرده‌اند. البته جدا از بحث فضای داخلی، سانتافه DM که به سانتافه 2400 نیز مشهور است امکانات خوبی به شما ارائه می‌کند.

چرا ‌اینها را سانتافه 2400 می‌گویند؟

اما قبل از این که به لیست امکانات نسبتا بلند این خودرو بپردازیم، چرا سانتافه DM پسوند 2400 می‌گیرد؟! همان‌طور که گفته شد نسل گذشته این خودرو در انواع قبل و بعد فیس لیفت از پیشرانه‌های شش سیلندر با حجم‌های 2700 و 3500 سی‌سی بهره می‌برد. اما با توجه به این که از سال 1392/ 2013 تا کنون خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی اجازه ورود به ایران ندارند، هیوندای این محصول را با پیشرانه‌ای کوچک به بازار عرضه کرد. در واقع سانتافه DM با موتورهای چهار سیلندر 2000 توربو و 2400 سی‌سی تنفس طبیعی و شش سیلندر 3/3 لیتری به بازار جهانی عرضه کرده است. اما نمایندگی هیوندای برای تخطی نکردن از قوانین و همچنین ایجاد هماهنگی میان محصولات هیوندای و کیا موجود در ایران، خودروی مذکور را با پیشرانه چهار سیلندر 2/4 لیتری به بازار ایران وارد کرد. البته این موتور در دو نوع MPI و GDI تولید شده که GDI از سیستم پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر بهره می‌برد و توانی بالاتر از MPI دارد. اما تنها درصد کمی از سانتافه‌های موجود در ایران از پیشرانه 188 اسب بخاری GDI بهره می‌برند و عمده خودروهایی که در خیابان‌های کشور دیده می‌شوند، مجهز به پیشرانه MPI با قدرت 175 اسب بخار هستند.

پارک خودکار سانتافه در مدل 2016

سانتافه نسل سوم برای امسال (2016) دستخوش تغییرات اندکی در بخش ظاهری شد که در نهایت سپرها و چراغ‌های آن ارتقا یافت و البته عمده نمونه‌های فیس لیفت نیز با همان پیشرانه GDI به بازار عرضه می‌شوند. همچنین جعبه دنده تیپ‌‌ترونیک اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان که روی این خودرو به کار رفته است از عملکرد خوبی بهره می‌برد.

سانتافه 2400 هرچند چندان قدرتمند نیست، اما ضرایب صحیح گیربکس این خودرو جور پیشرانه‌های اقتصادی آن را می‌کشد. سانتافه نسل آخر از سیستم استارت دکمه‌ای و سوئیچ هوشمند، تنظیم برقی صندلی‌ها همراه حافظه، دوربین دنده عقب، سقف پانوراما، ‌‌ترمز پارک الکترونیکی، گرمکن چهار صندلی، سردکن صندلی‌های جلو، نشان‌دهنده باد تایرها، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم صوتی Infinity حرفه‌ای (در نمونه‌های فول)، کروز کنترل، فرمان سه حالته برقی و... بهره می‌برد. همچنین در برخی نمونه‌های 2015 و 2016 سیستم پارک خودکار (اتوماتیک) به کار رفته که شما با این قابلیت قادر به پارک کردن خودرو بدون دخالت راننده خواهید بود. این خودرو بسته به مدل، امکانات، رنگ و...، از حدود 140 تا 240 میلیون تومان در نمونه‌های 2014 کارکرده با آپشن‌های محدود تا 2016 صفر کیلومتر فول آپشن قیمت‌گذاری می‌شود.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها