کتابخانه

مقاومت فرهنگی؛ چگونه؟

«فرهنگ و مقاومت فرهنگی» نوشته مهدی نویداد هم ازجمله آثار مکتوبی است که به موضوعات مهمی چون استعمار فرهنگی، فرهنگ‌زدایی و تاثیرات فرهنگ غربی بر جامعه ایرانی پرداخته است.
کد خبر: ۹۳۸۶۲۱

مباحث این کتاب در دو فصل تنظیم شده که تعاریف فرهنگ، تهاجم فرهنگی و مقاومت فرهنگی و بررسی ویژگی‌های فرهنگ مهاجم، از مباحث فصل اول کتاب به‌شمار می‌رود.

در این فصل همچنین عوامل روان‌شناختی و جامعه‌شناسی موفقیت مهاجمان فرهنگی در جامعه ‌اسلامی، بررسی شده است. در فصل دوم هم راهبردها و روش‌های عملی مقاومت فرهنگی بررسی و ارزیابی می‌شود. دراین فصل، نخست به اصول برنامه‌ریزی فرهنگی اشاره می‌شود و سپس با تشریح روش‌های مقاومت فرهنگی درمدارس، پیامدهای ناشی ازآن بیان می‌شود.

جستاری در چیستی تمدن اسلامی

وقتی سخن از مقاومت فرهنگی می‌گوییم، دقیقا از کدام فرهنگ حرف می‌زنیم؟ برای پاسخ به این پرسش می‌توان سراغ کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» اثر دکتر علی‌اکبر ولایتی رفت. نویسنده در این کتاب نگاهی دارد علمی و مستند به زمینه‌ها، اهداف و روند شکل‌گیری فرهنگ و تمدن اسلام و ایران. جلد نخست این کتاب به بنیادهای مفهومی و زمینه‌های تاریخی شکل‌گیری تمدن اسلامی پرداخته و موضوع جلد دوم کتاب، پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است.

زندگی به سبک اسلامی

از بهترین کتاب‌هایی که می‌توان با موضوع «سبک زندگی» و شناخت فرهنگ اسلامی معرفی کرد، کتاب «مفاتیح الحیات» علامه جوادی آملی است.

این کتاب در چهار بخش تقسیم‌بندی شده که عبارتند از: ارتباط انسان با خود، ارتباط انسان با دیگران، ارتباط انسان با طبیعت و ارتباط انسان با حیوانات. بیش از یکصد عنوان کتاب حدیثی و شش هزار حدیث برای این کار مورد استفاده قرار گرفته و حدود 14هزار عنوان تهیه شده تا بتوان از تمام این احادیث، روایت‌های مرتبط را استخراج کرد.

کتاب از فصل‌های متعددی تشکیل شده و در هر فصل احادیث معتبری در خصوص موضوعات آن فصل ارائه شده که متن عربی و منبع این احادیث نیز در پاورقی صفحات درج شده است.

سیاستگذاری فرهنگی از نگاه رهبر معظم انقلاب

کتاب «گزیده بیانات موضوعی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی» که زیر نظر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و به کوشش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است، یکی از مجلدات و مجموعه گزیده‌‌های مهم بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع اهمیت فرهنگ و مسائل، موضوعات و نهادهای مسئول مرتبط با آن است.

این کتاب در هفت فصل مهم تدوین شده که جایگاه و اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضرورت اجرای مصوّبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ و فرهنگ عمومی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مهندسی فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و تهاجم فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، علم، آموزش عالی و آموزش و پرورش و توصیه‌هایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی عناوین این فصول هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها